Avatar billede morgel Nybegynder
11. marts 2003 - 21:48 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

mac/hub/bredbånd

Hey

Jeg sidder med 2 mac's, -en stationær og en bærbar. Jeg har en 512/128 tdc bredbånd-forbindelse. Kan jeg på nogen måde dele bredbåndet mellem mine mac's, via hubben ?
Eller skal der vitterligt en router til ?

Jeg er lidt blank, -selv efter at ha' læst en del andre spm herinde.

Mvh

m
Avatar billede vistodk Nybegynder
11. marts 2003 - 21:51 #1
Vil du have en Bluetooth Hub?
OG så 4 styk Usb bluetooth adaptere?
http://www.axis.com/products/mobile_access/index.htm
Avatar billede morgel Nybegynder
11. marts 2003 - 21:51 #2
begge mac's er selvfølgeligt udstyret med ethernet...
Avatar billede morgel Nybegynder
11. marts 2003 - 21:53 #3
jeg har en hub, - men kan ikke få den til at fungere, så jeg kan dele min adsl-forbindelse...
Og nu vil jeg gerne vide om det KAN lade sig gøre at bruge hubben, -eller om der skal en router/switch til...
Avatar billede spe Nybegynder
11. marts 2003 - 22:00 #4
En hub skulle være nok.Hvordan har du konfigureret dine Mac?

Men en switch er bedre. Det behøver ikke være en stor, dyr switch. Jeg har selv en til 400,-kr.

Meget kort og forenklet kan forskellen på en hub og switch beskrives ved : at switchen er "intelligent" den kan fordele signalerne de rette steder hen. Hub-en ekspederer signalerne i den rækkefølge den får dem så de så at sige står i kø.
Avatar billede vistodk Nybegynder
11. marts 2003 - 22:01 #5
Hubben er god nok, men Den nemmeste måde at få mac'en på er at lade din stationær lege gateway, og så installere netværks-servicen (gateway-for-mac)
Avatar billede morgel Nybegynder
11. marts 2003 - 22:07 #6
Spe>> hvis du med konfiguration, mener mine netværk-indstillinger, så er de sat til: build-in-ethernet /DHCP

visto>> hvordan sætter jeg min stationære til at være gateway, - hvor får jeg fat i gateway-for-mac ?
Avatar billede vistodk Nybegynder
11. marts 2003 - 22:14 #7
1  -  Det er der mange 100 svar på her på siten, se under (deling af internet)
2  -  Er en del af din Windows Cd (win2000 og XP) - Du skal tilføje det som en netværksdel under services
Avatar billede morgel Nybegynder
11. marts 2003 - 22:18 #8
hov-hov, -lige et øjeblik... - windows er aldeles udelukket ! Vi taler OS X for mac.
Og det med delingen skal så også kun omhandle mac.
spe>> - det lød som om at du også sidder ved en mac, - kan du ikke lige forære mig de rette indstillinger ?
Avatar billede morgel Nybegynder
11. marts 2003 - 22:21 #9
skal appletalk være aktiv, -skal jeg sætte fileshareing til, - skal jeg bruge connect to server i finderen eller havd skal dog gøre... - årrhh please, - gi mig noget at køre efter...
Avatar billede vistodk Nybegynder
11. marts 2003 - 22:36 #10
Se på Teledks hjemmeside . understytter de MacIP eller Appletalk?  Hvis de ikke gør SKAL du sætte en MS gateway op
Avatar billede morgel Nybegynder
11. marts 2003 - 22:44 #11
visto>> tdc er nogle skvadder-navler når det gælder mac, -fortæl hellere hvorledes jeg sætter min mac op til en MS gateway !!!
Avatar billede spe Nybegynder
11. marts 2003 - 22:54 #12
Det er lige meget med appletalk, filesharing o.s.v

Du skal blot sætte TCP/IP op som du beskriver. Men hvordan er det med din hub er der en af portene der er uplink-port, eventuelt med en knap ved siden af som du skal sætte til uplink.
Avatar billede spe Nybegynder
11. marts 2003 - 22:58 #13
visto>> jeg har mac og tdc, det fungere fint uden en gateway.

morgel>> Det hjælper lidt hos tdc på mac området. Sker efterhånden jævnligt at der er folk der er mackyndige som man i det mindste kan viderestilles til når man ringer på hotline.
Avatar billede real_icebear Nybegynder
11. marts 2003 - 23:36 #14
Får man ikke EN fast ip fra tdc internet eller hvad????
Avatar billede thomashove Nybegynder
12. marts 2003 - 10:02 #15
skal lige siges at jeg aldrig har beskæftiget med med Mac..

...Men ellers har du flg. muligheder med en Hub

1) Du kan få to dynamiske ip-adresser fra TDC (bare ring og be dem om det). Herefter kobler du bare adsl modemmet til hubbens uplink-port, og computerne til de andre.

2) Hvis du kun har 1 ip adresse fra TDC, bliver du nødt til at sætte din ene pc op som gateway (server) for den anden. Det aner jeg som sagt ikke hvordan man gør på mac.

Du skal dog være opmærksom på - at hvis du benytter løsningen med 2 dynamiske ip-adresser - kan du komme i en situation hvor dine 2 pc'ere ikke kan se hinanden pga. at ip-adresserne ikke ligger i samme net. I windows kan du komme uden om det problem ved også at installere IPX-protokollen (der er sikkert noget tilsvarende på mac)

/Hove
Avatar billede stensen Nybegynder
22. april 2003 - 02:00 #16
jeg har også to computer,Pc-Mac, samt bredbåndsforbindelse.Den ene er koblet på med ethernet stikket,
den anden er koblet på med usb kabel. Og begge går fra mit Cabel modem/Motorola-SB4100.
Jeg kan surfe på nettet med de 2 computer uden problemer.  Håber du kan bruge svaret.  ;-)
Eller du kan prøve at kikke på denne adr http://www.macosxhints.com.
Måske du kan finde noget der....
Avatar billede morgel Nybegynder
29. maj 2003 - 04:06 #17
hmm... - jeg har købt en router og det ordnede det hele...