Avatar billede leth Nybegynder
10. november 2000 - 01:26 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

Asus A7V vil ikke starte...

Jeg har været igang med at \"bygge\" en ny computer til min storebror med følgende specs:

Asus a7v bundkort
900 Mhz Athlon T-Bird
128 mb pc133 SD-Ram (kan ikke lige huske fabrikat.)

Problemet er at jeg ikke kan få det til at starte. Selv når jeg kun har graffikkort i sker der intet...! Det er som om skærmen ikke \"får signal\" Jeg har checket alt igennem ca. 37 for at finde ud af om jeg havde sat noget forkert, og jeg kan ikke finde noget. Forresten er grafikkortet et Matrox Mystique 4mb (PCI) det er lige indtil han får indkøbt at Geforce.... Dette grafikkort burde da virke. Det kan vel ikke passe at man kun kan bruge AGP?

Håber der er en her som har en løsning. jeg har prøvet hos ASUS selv, men jeg har ikke kunnet finde noget...?!
Avatar billede leth Nybegynder
10. november 2000 - 01:37 #1
Det skal lige siges at når jeg skriver \"Selv når jeg kun har graffikkort i sker der intet...!\" så er det altså kun grafikkort, ram, cpu. Jeg har også prøvet at pille mus og kb fra. Der kommer overhovedet ingen reaktion. Det er som om man kan \"høre\" at den post\'er... og det er så det...
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. november 2000 - 01:38 #2
Kunne du ikke uddybe \"det er som om skærmen ikke får signal\"?
-hopper den bare over på standby eller sker der nada?

Det er ingen problemer med at bruge PCI som skærmkort, men et PCI-kort i et AGP slot er ikke så godt! =)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. november 2000 - 01:43 #3
Husk også lige at (dobbelt)tjekke at skærmkort og RAM moduler sidder som de skal.
Avatar billede leth Nybegynder
10. november 2000 - 01:50 #4
Som jeg skrev er alt dobbeltchekket. Jeg ved godt hvo problemerne plejer at være, og det er ikke \"der\" i dettte tilfælde. Og nej selvfølgelig sidder PCI kortet da i en PCI slot.

Når en skærm normalt er tændt, har den det gul/grønne lys, når den står i standby får den er orange/rødt (det er selvfølgelig forskelligt fra model til model) Den har det orange/røde lys, ganske som når den ikke får signal. Ligesom hvis man havde glemt at sætte signalkablet til... Jeg har også prøvet med et andet PCI kort som helt sikkert virker. Det er åbenbart ikke i selve skærmkortet problemet ligger..
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. november 2000 - 02:19 #5
Og der er ikke overclocket, eller pillet ved DIP switches eller har du indstillet BIOS\'en?
Avatar billede leth Nybegynder
10. november 2000 - 02:23 #6
Jeg er ikke kommet så langt at jeg overhovedet har haft mulighed for at indstille i bios\'en... Der er indstillet på DIP switches. de første fire, er sat til on, og de næste seks er: on,on,off,off,on,on sådan som de skal være når det er en 900mhz athlon... hvis jeg sætter de første fire til off, skal den autodeteckte, men det gør den åbenbart ikke... Eller også gør den, jeg får det bare ikke at se
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. november 2000 - 02:25 #7
Øhh.. Samtlige DIPs skal stå på off medmindre du har fjernet multiplierlåsen på den, og vil tildele en ny multiplier/FSB.
Avatar billede leth Nybegynder
10. november 2000 - 02:27 #8
jaja ok... når de første fire dip\'s er off, sætter jeg også de sidste seks på off. My bad. stadig ingenting. Jeg pillede først ved dem da der ikke skete noget ved alle off
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. november 2000 - 02:33 #9
Hvilket kabinet og hvilken strømforsyning benytter du? -Reagerer processorkøleren når du slår strømmen til?
Avatar billede leth Nybegynder
10. november 2000 - 02:36 #10
Det er et halløså no-name kabinet købt hos PRC-Data. Et midi-tower. 300W strømforsyning. Processorkøleren kører også så det er ikke i strømforsyningen fejlen er...)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. november 2000 - 02:39 #11
Har du forbundet de små kabler/ledninger til reset switch, power switch osv. korrekt til A7V System Panel forbindelserne (nederst på bundkortets højre side)?
Avatar billede leth Nybegynder
10. november 2000 - 02:43 #12
Ikke fordi jeg vil fornærme dig... Jeg er IKKE nybegynder med comps. jeg har sat alt rigtigt til, checket det, prøvet, checket igen. fulgt manualen til mindste detalje. Og jaja... reset, power, HD-LED, alt.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. november 2000 - 02:50 #13
Hvilket PCI slot har du givet skærmkortet?
Avatar billede leth Nybegynder
10. november 2000 - 02:53 #14
den \"længst mod CPU\'en\" kan det have noget at sige? skulle man mon tage den i modsatte side...?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. november 2000 - 02:59 #15
Man kan jo altid prøve.. Men for at opsummere lidt (det er jo sent); når du tænder computeren, sker der ikke en skid?
Avatar billede leth Nybegynder
10. november 2000 - 03:03 #16
Jeg har desværre ikke comp\'en her... jeg bliver nødt til at vente til i morgen med at prøve at skifte slot... opsumering: Når jeg tænder comp\'en, starter blæseren, Power led, og man kan høre at \"den tæller ram op\" som man siger. og det er så det. btw reset ser ikke ud som om den virker, den stopper ihvertfald ikke blæser og strøm osv. men den er sat rigtig til. Den grønne LED som er placeret midt i bundkortet lyser også på livet løs som det skal når alting på kortet (burde) fungere rigtigt...
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. november 2000 - 03:10 #17
Når/hvis grafikkortet virker på et andet bundkort, så lyder det som om skærmen har et problem. Tag eventuelt alle LEDs pånær Power/Reset ud, og dobbelttjek (igen igen) at de tiloversblevende sidder korrekt.

Men igen, hvis du slet ikke kan nå hen til BIOS\'en på grund af bootproceduren, så hælder jeg nok mest til at det er CPU, RAM eller bundkort som har et problem. Hvis det \"bare\" er skærmen der blokerer idet den er sort, så man ikke kan se hvor man befinder sig henneaf, så vil jeg mene som før at det er skærmens problem.

Har du prøvet at trykke DEL ved opstart, og evt. blive ved med at trykke den til der sker noget, eller du hører der sker noget?
Avatar billede leth Nybegynder
10. november 2000 - 03:16 #18
jeg har også prøvet med anden skærm (som også er helt ok) det er ikke skærmen. Jeg har trykket DEL og F1 til hudløshed. Jeg gruer for tanken om at det er CPU, RAM eller bundkort det er galt med. Det er selvfølgelig en mulighed... Men jeg tror det simpelthen ikke. Forresten kan rammene ikke sættes i forkerte slots, og alle slots er prøvet :-)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. november 2000 - 03:18 #19
Monterede du selv processoren?
Avatar billede leth Nybegynder
10. november 2000 - 03:20 #20
yes, og køler. alt er købt enkeltvis og samlet af moi. Og jeg er meget forsigtig og omhyggelig når jeg samler sådanne dele. Specielt når jeg ikke selv har betalt for dem (!)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. november 2000 - 03:23 #21
Hum.. hvilken køler er der på den?
Avatar billede leth Nybegynder
10. november 2000 - 03:25 #22
Thermaltake Golden Orb. Det kan ikke passe at det skulle være pga af overophedning så tidligt. CPU\'en er jo ikke engang begyndt at arbejde...
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. november 2000 - 03:28 #23
En Golden Orb til sokkel 462/A eller en Chrome Orb? Fjernede du alle \'strimler\' fra Orb\'ens underside og brugte du også kølepasta?
Avatar billede leth Nybegynder
10. november 2000 - 03:31 #24
Jeg havde egentlig bestilt en Chrome Orb. Jeg fik så en Golden og tænkte what the heck. Godtnok står der at det kun er til 370 og FCPGA men den passer som fod i hose alligevel. Også kølepasta
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. november 2000 - 03:34 #25
Du har vel aldrig handlet hos shg.dk, hva? =)

Jeg oplevede selv helt det samme, men insisterede på Chrome Orb\'en. Hmm.. jeg må indrømme at jeg ser advarselslamper over det hele, når jeg hører at en s370/FCPGA Orb er smidt på en Sokkel A - det er netop det alle hardwaresites advarer imod.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. november 2000 - 03:36 #26
AMDzone.com\'s guide til installering af A7V >>
http://www.amdzone.com/articleview.cfm?ArticleID=433
Avatar billede leth Nybegynder
10. november 2000 - 03:37 #27
Hos PRC-Data... uh-oh.. hvad fanden gør jeg? det kan da ikke passe at der sker noget ved det. Jeg bestilte det sidste onsdag, og har først fået det i dag torsdag, og så var jeg ikke lige klar på en uges ventetid mere...
Avatar billede leth Nybegynder
10. november 2000 - 03:41 #28
Shit. Der står at man nemt kan \"crushe core\'en\" så kommer de kraftedeme til at sende noget nyt når de har sendt noget forkert! (jeg kunne jo ikke vide det som uvidende forbruger, øh) Nu jeg tænker over det, lød det godtnok lidt knasende da den blev monteret, men ikke noget vldsomt, mere som plastik socket\'en som gav sig lidt...
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. november 2000 - 03:53 #29
Fra ThermalTake.com\'s hjemmeside >>

Chrome Orb is designed for Socket 462/A AMD Duron/Athlon Thunderbirds up to 1GHz

Golden Orb is designed for Intel Socket 370/FC-PGA up to 1.2GHz

Installering af Chrome Orb til sokkel 462/A >>
http://www.thermaltake.com/supportduo462.htm
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. november 2000 - 03:58 #30
Avatar billede leth Nybegynder
10. november 2000 - 03:58 #31
Jammen jeg ved det jo godt. Jeg var bare for dum at jeg tog chancen og satte den på. Jeg tænkte jo, nåh de sender mig den, så virker den sikkert også. Jeg er nu stadig ikke overbevist om at problemet ligger i køleren
Avatar billede leth Nybegynder
10. november 2000 - 04:01 #32
Det er et helt andet system Chrome orb fastgøres med. Golden sætter man ned om socket\'en og så drejer man på selve orb\'en og så klemmer den sig ned på, den sidder fast, men forhåbentlig ikke så fast
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. november 2000 - 04:03 #33
Det var netop det der var problemet. Idet man skulle twiste Golden Orb\'en ned på processoren og samtidig dreje den på plads, var chancen for at beskadige processoren betragtelig. Fandt lige en instruktionsvideo om montage af sokkel A kølere:

http://www.3dgameman.com/vr/heatsink_install_and_removal.asf
Avatar billede leth Nybegynder
10. november 2000 - 04:06 #34
hvad fanden gør vi så? Så er det jo nok hvad der er sket...
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. november 2000 - 04:12 #35
Vidoen galdt nu GW-FOP32, men kan nok anvendes i forbindelse med andre heatsink/fan combo\'s..

Well, alternativt kunne du jo forsøge at starte med at skifte RAM\'ene ud med en kammerats PC100/133 stick, for at se om det skulle løse problemet. Eventuelt også fjerne køleren og tage et kig på processoren for at se hvordan den ser ud, fx om der er ridser på hjørnerne osv.

Men i bund og grund er det vel bedst at du snakker med PRC Data om at du ikke kan få computeren til at virke.
Avatar billede leth Nybegynder
10. november 2000 - 04:13 #36
Der er ridser på hjørnerne...
Avatar billede leth Nybegynder
10. november 2000 - 04:15 #37
Garanteret de er pisse kolde og fuldstændig ligeglade... Så det er måske 2025 Kr. lige ud af vinduet...
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. november 2000 - 04:17 #38
Det er nok for tidligt at sige.. de kan jo ud fra din faktura se at der er leveret forkert køler, så reelt hænger de faktisk på den overfor en uanende bruger.

Ellers er der som sidste udvej altid www.fs.dk =)
Avatar billede leth Nybegynder
10. november 2000 - 04:19 #39
Nu må vi se hvor galt det går... Vi må prøve det med grafikkortet og andre ram og så er der måske nogle andre som har nogle forslag i morgen. Nu vil jeg i hvert fald snart til køjs. Du skal nok få dine point...
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. november 2000 - 04:23 #40
Et billede af en TB1000 som ikke har det godt >>
http://www.hardocp.com/news_images/2000/july2k/071500d.html

Points har du givet?
Avatar billede denboj Nybegynder
10. november 2000 - 17:56 #41
http://www.eksperten.dk/spm/32191 jeg føler sgu med dig - andet kan jeg ikke sige lige pt - (jeg sidder også fast
Avatar billede virtualfriend Nybegynder
11. april 2001 - 21:29 #42
Hej!

Jeg har nøjagtig det samme problem. Men min processor fejler ikke en skid. Jeg har købt lortet af BJ-trading fra EDB-priser.dk
Jeg sendte lortet tilbage til ham og han testet det og sendte lortet tilbage men en besked om at det intet fejlet. Nu sidder jeg her igen og kan ikke forstå at maskinen ikke vil boote op.Jeg har prøvet alt imellem himel og jord. Der kommer ingen bib fra højtaleren selv om fanerne drøner rundt, og lampen lyser. Men skærmen bliver ikke aktiveret af en eller anden årsag. Jeg ved at at sidder som det skal. Jeg har tjekket det tusind gange. Jeg fatter heller ikke en skid.
Avatar billede scoredyr Nybegynder
11. april 2001 - 21:49 #43
En lille kommentar.... hvis man har en t-bird så anbefaler AMD ikke køler pasta, da det ikke fungerer på så lille en overflade 1x1cm. Hvis du prøver at tøre det kølerpasta/køler lim af din cpu og prøver at de hvilken farve den har. Hvis den ikke er blålig så er det fordi den har været sat i en anden maskine og har været over 30 grader varm. hvis den har været mere end 80 grader varm så er den mere rød i farven, og så ryger garantien. og det er lige meget hvad man siger... Det er jo dig der skal bevise at den var defekt fra start. Du kan jo starte med at se hvor flinke de er der hvor den er købt. Du skal bare give dem hele armen, eller finde en ordentlig butik, hvor du kan gå ned og slå sælgeren i hovedet hvis det ikke virker. Det kan godt ske at det er en smule dyrere end på nettet, men det er trods alt billigere end at smide 2100,- ud af vinduet :-)
HaPpY hUnTiNg :-)

Hvh.
//Martin
autorised AMD reseller(Ikke for at blære mig)