Avatar billede flakse Nybegynder
11. marts 2003 - 11:32 Der er 14 kommentarer

Harddisk konfiguration til 300mb/sek

Jeg er interesseret i at kunne optage nogle helt specielle heftige videobilldeer der fylder 12mb pr. styk / 288mb sek. Hvad skal der til af Harddisk og hardware for at kunne modtage og recorde det?

Mvh Flakse
Avatar billede tmoller Nybegynder
11. marts 2003 - 11:43 #1
Hmmm.... 20 SCSI diske 15.000 rpm i RAID 0 ?
Avatar billede tmoller Nybegynder
11. marts 2003 - 11:43 #2
Er det digitalt eller analog ?
Avatar billede nop Nybegynder
11. marts 2003 - 11:49 #3
Du skal have et video-kort der kan lave mpeg2 eller måske avi(?) on-the-fly for ellers kan du aldrig få det gemt.
Avatar billede tmoller Nybegynder
11. marts 2003 - 11:54 #4
Ikke avi det fylder alt for meget - Mpeg2. Evt. dazzle de har nogle produkter der kan det.
Avatar billede flakse Nybegynder
11. marts 2003 - 15:35 #5
Det er digitalt. Jeg kender ikke detaljerne omkring hvad det er for en type, men det er helt sikkert ikke en normal type filer, mit gæt er at det er RAW, altså direkte fra en kamera-chip. (hvis det kan lade sig gøre)

Det er også vigtigt at materialet ikke bliver komprimeret.

Kan scsi diske gøre jobbet??
Avatar billede tmoller Nybegynder
11. marts 2003 - 17:19 #6
Nej, det er ikke realistisk, se min første kommentar. Du bliver nødt til at komprimere, hvis du vil bruge en alm. PC. Det er da muligt der findes noget proff. videoudstyr der kan klare det, men så snakker vi også mindst 6 cifre.
Avatar billede flakse Nybegynder
11. marts 2003 - 18:54 #7
Ok.. forstået.

Hvor meget kan 20 SCSI diske så komme op på??

Hvis jeg skal komprimere... har du så noget bud på hvad der er muligt uden for meget forringelse af data. Hvor skal jeg lede efter oplysninger??

- Flakse -
Avatar billede tmoller Nybegynder
11. marts 2003 - 19:13 #8
Så vidt jeg husker kan en Sheeta 15.000 rpm levere/modtage ca. 30 mb/sek. 2=45mb 3=60 mb osv. Men glem det, det bliver megadyrt. Se her i stedet for, start under capture http://www.vcdhelp.com/
Avatar billede flakse Nybegynder
11. marts 2003 - 22:34 #9
Jeg er egentlig ikke interesseret i at komprimere mit materiale. Ihvertfald ikke i størrelsen og pixeleringen af billedet. Jeg kan forstå at det de forskellige videokort gør er at kompressere billedet ned til et mere normalt tv-format.

Hvis jeg så køber 20 Cheeta SCSI harddiske til markedsprisen på 1.994kr får jeg ialt

368 Gigabyte Harddisk for kr. 39.880,-

Hvad har jeg mere brug for??

Kan de andre harddisk metoder, Serial-ATA eller IDE-raid, gøre ligende billigere??

- Flakse -
Avatar billede tmoller Nybegynder
12. marts 2003 - 06:38 #10
Serial-ATA er meget lidt udbredt, forløbigt, så prisen er nok høj, IDE kan ikke følge med.
Det du mangler er en 4-kanals SCSI RAID controller (Adaptec el. mylix) og noget der kan levere strøm til alle de diske + evt. en eller anden anordning at montere diske i.
Avatar billede jpvj Nybegynder
12. marts 2003 - 06:52 #11
I gamle dage '95 fandtes nogle SCSI diske til video brug. Så vidt jeg husker, var der ændret i opsætningen af harddiskens firmware, så der var slået noget fejlkorrektion fra, og dermed større hastighed, dvs. diskene kunne ikke bruges til video. Jeg ved ikke om det findes mere i dag.

Men for lige at vende tilbage til dit spm.
En normal PCI bus kan slet ikke overføre så store datamængder: 33Mhz * 32bit = 133MB/s. Der findes så serverboards med meget stor intern I/O performance og multipeer 64bit PCI. Her vil du kunne komme op på 133Mhz x 64 bit = 1024 MB/sec (teoretisk). Men så koster din server også mellem 20 og 30.000 ex. moms.

Hvorfor kan du ikke bruge kompression? Der må da være mulighed for lossless kompression, der kan give ca. 50%.

Teoretisk kunne man vel koble 2 RAID controllere sammen (kan ex. lade sig gøre i en Compaq server) på hver sin PCI bus med 10 SCSI 320 diske på hver controller.

Desuden skal det kort, der modtager data fra kameraet også kunne modtage med 300MB/s, hvilket naturligvis også kræver at det sidder i et 64bit PCI slot på sin egen PCI bus.

JP
Avatar billede tmoller Nybegynder
12. marts 2003 - 07:35 #12
Yes, lyt til JP - det er ikke realistisk, det du har gang i.
Avatar billede flakse Nybegynder
12. marts 2003 - 11:05 #13
Godt svar..

Som i nok har forstået kender jeg ikke selv meget til teknologien, og om det er realistisk eller ej, ved jeg ikke noget om. Men det må da være muligt hvis man hiver topteknologierne frem af skuffen.

Økonomien har selvfølgelig en betydning, men i første omgang handler det om hvad der kan lade sig gøre.

Kompression.. ok. Mener du at man kan lave en kompression af et billede på 50% uden at man kan se en forskel i resultatet?? Hvilke kompressorer kan det?

Jeg forstår at hvis dette skal kunne lade sig gøre teoretisk har jeg brug for et 64bit pci slot på kameraet og et 64pci slot på computeren - eller??

Da kameraet laver 2000 x 1500 pixel med 10 bit / 25 b sek. kan man så via en server splitte signalet i 2 eller flere?? Eller med 2 raid controllere??

Flakse
Avatar billede jpvj Nybegynder
12. marts 2003 - 17:48 #14
Flakse> Jeg aner ikke hvilket interface dit kamera har - der må du nok kigge i dokumentationen. Hvis det skal overføres real-time, så er det helt klart et special interface:
2000*1500*10*25/8=715Mbit/sec. Firewire kan teoretisk overføre 400Mbit og USB2 480Mbit, så her ser vi altså et lille problem :-) Mit gæt er, at der er FireWire udgang på kameraet, da det oftest bliver brugt til kameraer, og enten kan det ikke overføre realtime, eller også er der kompression på outputtet.