Avatar billede lost-sniper Nybegynder
10. marts 2003 - 23:40 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

proftpd AuthUserFile m.m

Jeg skriver den samme besked igen og igen, ikke for at spamme, men mere fordi jeg finder ud af det hurtigere end jeg selv har forvendtet :)

Men tror ikke helt jeg kan så meget som jeg tror, min proftpd's conf file er PFTEST.conf med kilder ændret til mine auth filer....

i min AuthUserFile står der
proftpd:krypteret:666:666:proftp auth acc:/tmp:/usr/sbin
i min AuthGroupFile står:
proftpd:*:666

mit spørgsmål er nu, hvordan laver jeg en upload gruppe, og en admin(root) account.... samt.... vordan i alverden laver jeg brugere :)

også lige, når jeg lukke proftpd, hved jeg ikke lige hvordan man gør, så jeg lukke simpelthen computern og starter op igen.... hvordan gør man rigtigt?

1.000.000 tak
Avatar billede lost-sniper Nybegynder
11. marts 2003 - 01:01 #1
er proftp virkeligt så dårligt at ingen vil hjælpe? hvad skal jeg så bruge?
Avatar billede kaergaard Nybegynder
11. marts 2003 - 01:03 #2
pureftpd :)
Avatar billede lost-sniper Nybegynder
11. marts 2003 - 01:11 #3
hvorfor er der ingen hjælp at hente til ProFTPd... hved du det kaergaard?
Avatar billede mfalck Praktikant
11. marts 2003 - 08:37 #4
du kan stoppe proftpd ved at skrive

killall proftpd

eller hvis din maskine er stat korrekt op kan du prøve med
/etc/init.d/proftpd stop
eller
/etc/init.d/ftpd stop

jeg bruger brugerne i linux og ikke i authuserfile. Hvis du har installeret apache og især filen htpasswd så kan du muligvis bruge denne til at tilføje
brugere. Grupper er lidt lettere - det skriver du gruppen i AuthGroupFile
f.eks.

mingruppe:*:1000

nu har du en gruppe med id'et 1000 så kan du oprette brugere i denne gruppe med at skrive
minbruger:krypteret:667:1000:min nye bruger:/tmp/usr/bin
Avatar billede lost-sniper Nybegynder
11. marts 2003 - 12:26 #5
mange tak :) har ikke fundet krypteringsprogrammet, men regner med det er md5, hved du hvor jeg kan finde et redskab til at lave det?
Avatar billede mfalck Praktikant
11. marts 2003 - 12:40 #6
jeg tror det er den indbyggede "crypt" som den baserer sig på.

jeg tror endvidere at du kan bruge htpasswd til at generere de entries for dig
Avatar billede mfalck Praktikant
11. marts 2003 - 12:45 #7
/usr/local/apache2/bin/htpasswd
Usage:
        htpasswd [-cmdps] passwordfile username
        htpasswd -b[cmdps] passwordfile username password

        htpasswd -n[mdps] username
        htpasswd -nb[mdps] username password
-c  Create a new file.
-n  Don't update file; display results on stdout.
-m  Force MD5 encryption of the password.
-d  Force CRYPT encryption of the password (default).
-p  Do not encrypt the password (plaintext).
-s  Force SHA encryption of the password.
-b  Use the password from the command line rather than prompting for it.
On Windows, NetWare and TPF systems the '-m' flag is used by default.
On all other systems, the '-p' flag will probably not work.
Avatar billede lost-sniper Nybegynder
11. marts 2003 - 12:46 #8
i proftpd kan man da bruge
<Directory /Server/main >
<Limit All>
AllowGroup 1000
</limit>
</directory>

eller hvordan laver man en der kan alt?
Avatar billede mfalck Praktikant
11. marts 2003 - 12:46 #9
Avatar billede lost-sniper Nybegynder
11. marts 2003 - 13:20 #10
hmmmm, hved ikke lige hvad der sker, men min server siger

alpha4 - /etc/shutmsg present: all incoming connections will be refused.

hvordan ændre jeg så brugere kan logge på?
Avatar billede lost-sniper Nybegynder
11. marts 2003 - 13:39 #11
ohh man skulle bare slette den :)
Avatar billede lost-sniper Nybegynder
11. marts 2003 - 13:46 #12
kan stadig ikke finde ud af at give en bruger rettighedder, hvordan gør man det?
Avatar billede lost-sniper Nybegynder
11. marts 2003 - 13:57 #13
okey fandt ud af det :)
Avatar billede mfalck Praktikant
11. marts 2003 - 14:06 #14
ok fandt du ud af det ?
Avatar billede lost-sniper Nybegynder
11. marts 2003 - 14:09 #15
vil du ikke have nogen point mfalck ?
Avatar billede mfalck Praktikant
11. marts 2003 - 14:17 #16
jo det sidste var et svar :-)
Avatar billede lost-sniper Nybegynder
11. marts 2003 - 14:36 #17
hehe så det ikke lige :)

hved du vilken msg typer der findes til ProFTP, altså ligesom vis jeg bruger IE6.0 til FTP, kan den vise en gul dialog i venstre hjørne hvor der kan stå noget, ligenu står der none.... eller en dialogbox der popper op, hvor der kan så noget også.... hvordan bruger man dem?