Avatar billede smudo Nybegynder
10. marts 2003 - 21:38 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Grabbing af video med DV Raptor og Premiere 6.5

Når jeg grabber min video, med mit digitale JVC video kamera, kommer der en masse vandrette linjer omkring omrids af fx bygninger, træer mennesker etc.
Hvad kan man gøre for at fjerne dem?
Avatar billede henninga Novice
10. marts 2003 - 22:39 #1
Du skriver det er et digitalt JVC kamera, så vi må gå ud fra du kører det ind via FireWire - ellers uddyb det lidt.
Hvilket styresystem bruger du Win 98SE/2000/ME?
Hvilken harddisk og cpu har du?
Er de vandrette streger ikke på dit originale materiale når du ser det på et fjernsyn?
Jeg har læst om Canopus her:
http://www.cdw.com/shop/products/default.asp?EDC=386907
http://www.imcas.dk/index.php?Page=show&Action=3&ProdNumber=7716001

Umiddelbart ser det jo fint ud.
Prøv at komme med flere oplysninger.
HenningA
Avatar billede hanloven Mester
11. marts 2003 - 01:02 #2
Jeg har også et Digital JVC kamera (GR DV-2000), som har samme problem. Jeg er igang med at undersøge sagen og har indtil videre læst mig til at problemet kan skyldes en forkert indstilling omkring "Progressiv scan".. - Har dog ikke haft så meget tid til at teste det.

Det står beskrevet i brugermanualen til Premiere 6.0

Ska nok lige komme med en melding asap... :-)
Avatar billede hanloven Mester
11. marts 2003 - 02:32 #3
Har lige kigget lidt i manualen. Svaret på dit spørgsmål står på side 67:

Gå ind under project > project settings > Keyframe and rendering.

"Fields settings" står som standard til "no fields" - som sku være lig med "progressiv scan".

Vælg i stedet "lower fields first". Så sku den klare det.

Har dog ikke prøvet det, så det ku være godt med en tilbagemelding :-)

//Hanloven
Avatar billede smudo Nybegynder
12. marts 2003 - 12:40 #4
mange tak for svarene jeg kigger lige på det i aften!
Avatar billede smudo Nybegynder
13. marts 2003 - 21:29 #5
---hanloven---
jeg har ændret indstillingerne men det er stadig det samme.
Avatar billede smudo Nybegynder
13. marts 2003 - 21:38 #6
---henninga---
Jeg har et JVC GR-DVL322SH som optager i 0,8 mega pixels med "520 lines of resolution". Jeg kører winXP+SP1 og min hardware ser sådan ud:
AMD Athlon TB 2400+
Thermaltake Silent Viking 2
2x256 mb Samsung pc 2700 ram
mit styresystem kører på en Maxtor +9 med 8 mb cache

Håber der er nogen der kan hjælpe.
Avatar billede smudo Nybegynder
13. marts 2003 - 21:40 #7
motherboard: MSI KT4-V
Avatar billede henninga Novice
13. marts 2003 - 23:33 #8
Dit system ser jo fint ud.
Jeg tror hanloven er inde på noget af det rigtige. Det har noget med interlacing at gøre.
Har du optaget videoen med dit kamera sat til Frame-mode eller Progressive-mode eller sådan noget. Det benyttes kun til still-billeder eller til video som kun anvendes på PC.
I Premiere kan du gå ind under Project>Settings Viewer og se efter om du har den rigtige indstilling i både Capture, Project og Export settings.
De skal alle hedde Compressor  Microsoft DV (PAL). Hvis de ikke gør det skal du ændre det ved at klikke i bjælken over det du vil ændre og så "Loade" indstillingen der hedder "Standard 48 KHz" i mappen der hedder "DV-PAL".

Håber det hjælper.
HenningA
Avatar billede hanloven Mester
14. marts 2003 - 07:49 #9
Hmmmm... jeg har også prøvet de ting jeg foreslog, men også uden synderligt gode resultater. Jeg er også lidt i tvivl om vi har det samme problem..

Den video jeg har capturet direkte fra kameraet har nogle underlige streger (eller nærmere firkanter), som er tydligst i venstre side af skærmen.

Du kan se om din fejl skyldes noget med interlacing: Hvis du får streger efter noget der er i bevægelse er det sansynligvis der problemet er..

Du skal iøvrigt lige være opmærksom på at det i mange tilfælde er en fordel, da dit TV viser billederne interlaced. - Du vil få et roligere billede at kigge på.. - Nu vil jeg sove... Har været på arbejde hele natten :-)

//Hanloven
Avatar billede smudo Nybegynder
17. marts 2003 - 11:07 #10
Jeg har prøvet at bruge "Adobe MPEG encoder", den følger med Adobe Premiere 6.5. Når jeg encoder i MPEG-1, så er der ikke nogen linjer, men i alle andre typer såsom MPEG-2, MPEG-4 etc. så er linjerne der. Det er dog lidt irriterende kun at kunne bruge MPEG-1.
Avatar billede hanloven Mester
17. marts 2003 - 11:49 #11
Har du ikke mulighed for at sende mig nogle få sekunder af din rå DV video ??
Ska nok ikke være mere, da det jo fylder meget.

- Jeg kunne godt tænke mig at se om vi jeg døjer med samme problem som dig...

//hanloven
Avatar billede hanloven Mester
17. marts 2003 - 14:33 #12
Du kan evt. bruge kent@helionfilm.dk - Så kigger jeg lige kort på det i aften, når jeg er kommet hjem fra arbejde.
Avatar billede smudo Nybegynder
18. marts 2003 - 13:09 #13
jeg lægger dem op på min hjemmeside, så behøver du ikke bruge plad på det. Det bliver nok omkring 19-tiden.
Avatar billede smudo Nybegynder
18. marts 2003 - 13:11 #14
Avatar billede henninga Novice
18. marts 2003 - 21:18 #15
Du kan se forskellen på Interlaced og Deinterlaced her: http://www.hand.dk/format/interlace.htm
Så kan du jo afgøre om det har noget med dét at gøre.
Har du prøvet at encode v.hj.a. Movie Maker - den kan køre ind direkte i DV-format. Så kan du jo se om det er Premiere eller noget andet.
HenningA
Avatar billede hanloven Mester
18. marts 2003 - 23:58 #16
Findes der en trial ver. af Movie Maker programmet, Henning ??
- Ku være jeg skulle prøve det samme...

//Hanloven
Avatar billede henninga Novice
19. marts 2003 - 00:05 #17
Movie Maker kommer sammen med Windows XP. Så det......
Der er ikke meget at se på www.smudo  :-)
Fik du min mail hanlove ??
HenningA
Avatar billede hanloven Mester
19. marts 2003 - 09:05 #18
:-) Oki, det er ikke så længe siden jeg er begyndt at bruge XP, så jeg kender ikke helt alle programmerne endnu...
Avatar billede smudo Nybegynder
19. marts 2003 - 10:09 #19
så er de blevet uploadet, jeg undskylder ventetiden :)

http://www.smudo.dk/eksperten/
Avatar billede smudo Nybegynder
19. marts 2003 - 10:11 #20
Med hensyn til brug af Movie Maker, da er det ikke muligt for mig da jeg bruger et grabber kort, som Movie Maker ikke kan finde ud af at bruge. Jeg har dog også prøvet med et Q-tec firewire kort i Movie Maker, men det blev en utrolig kornet og mørk kvalitet.
Avatar billede hanloven Mester
19. marts 2003 - 11:03 #21
Dit Mpeg1 klip ser fint ud, men (som du måske ved) kan du ikke brænde klippet som VCD direkte... - Det vil kræve at du kører i 352 * 288 med en bitrate på 1150 kbit/sek. (se evt. www.helionfilm.dk)

Mpeg2 klippet ser lidt underligt ud... Tror det er interlaced...
Ser ud som om hver anden linie er bagefter.

Når det er interlaced blir først linie 1,3,5,7 osv tegnet, hvorefter linie 2,4,6,8 osv tegnes bagefter. Derfor vil det, på en skærm, der ikke kører interlaced, se ud som om hver anden linie er bagefter.

Hvis du evt. bruger TmpgEnc (www.tmpgenc.net) kan du angive at kun field a eller b skal vises. - Så er du ude over problemet :-)

Men, som jeg skrev tidligere, så kan det godt være en fordel at det er interlaced, hvis du skal kører det på dit fjernsyn, da det viser det korrekt, med alle linierne.

Håber det hjalp lidt..
//Hanloven
Avatar billede smudo Nybegynder
23. marts 2003 - 18:29 #22
----hanloven---
jeg har prøvet tmpgenc, men det virker ikke, det er stadig "interlaced".

Det er underligt at når jeg afspiller de klip der er lavet i Premiere, så ser det helt fint ud. Men i Windows Media player 9.0 ser det "interlaced" ud.
Avatar billede hanloven Mester
21. april 2003 - 01:39 #23
Undskyld jeg ikke har svaret før...

Har du valgt at du kun vil bruge den ene frame ??

Du gør det i settings > advanced > dobbelklik på "deinterlace" og vælg "even field" eller "odd field" under "method"... Håber det hjælper lidt, ellers bare spørg løs :-)

Takker for point...
//Hanloven