Avatar billede banjokenned Nybegynder
10. marts 2003 - 13:45 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Problem med at komme på..

Jeg har et lokale med et netstik i væggen, der føre ned i en kælder i ejendommen, hvor der står en NT-server med 4.0 på...

Normalt smider man bare et stik i væggen, og ens PC, kører deruda' på internet, man kan logge på domæne etc. NO problems...

Nu er problemet, at vi skal have 3 computere til at fungere, via en 5 ports tekcomm switch (Auto-MDI/MDIX).
Der fungere ikke - jeg troede bare, at man kunne slå alle PC'er til og forbinde switchen med netstikket i væggen, men ikke her....

Når jeg sætter en maskine til, lyser switchen - der er forbindelse... men sætter jeg stikket fra væggen til sker der intet !!! MEN sætter alle stik, og SLUKKER FOR STRØMEN, så blinker det hele, der er forbindelse (switchen lyser/blinker) .... og hul igennem ... men kort tid efter, ryger forbindelsen fra stikket i væggen igen fra switchen...

Er det på serveren problemet skal findes eller....

det mange points, er som godtgørelse for min manglende tekniske/pædagogisk viden/indsigt.

MVH
banjoKenned
Avatar billede riversen Nybegynder
10. marts 2003 - 13:48 #1
hvilken port bruger du fra switchen til væggen? uplink eller fx port 2? Hvilket kabel bruger du....krydset eller ej
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2003 - 13:55 #2
Den swich du har købt sætter du et lige igennem kabel hen til stikket i væggen. Og så sætter du dine computer på. Husk at give samme submasker og gateway... PAs på når du skal skrive IP at du ikke bruger en som er i brug!
Avatar billede riversen Nybegynder
10. marts 2003 - 13:56 #3
hansen: det kommer da an på hvilken port der bruges i hver ende mht. tilkobling af switch
Avatar billede drukhuset Nybegynder
10. marts 2003 - 13:58 #4
Mit bud er at du skal prøve med et andet patch kabel. På din fejl melding siger min erfaring at det er kablet.
Avatar billede benjiee Nybegynder
10. marts 2003 - 14:07 #5
hej. jeg ville nok prøve at slutte switchen til sammen med en computer nede i kælderen. Hvis det virker der er det jo nok kabelet i væggen der er problemet. Hvis det ikke virker i kælderen skal du nok til at kigge lidt på hvordan serveren er sat op.
Avatar billede banjokenned Nybegynder
10. marts 2003 - 14:10 #6
Kabel> Kablet fra væg til switch er nyt - noget med 45 RJ utp (noget i den stil)...
Switchen> Skulle (ifølge manuael) auto-detect/skiftet afhængig af skrydset kabel etc.
SUBmasker /gateway > ?? Aner intet, ved ikke hvor jeg skal kigge og kigge efter ..

banjoen
Avatar billede banjokenned Nybegynder
10. marts 2003 - 14:15 #7
riversen> på switchen (som er ekstrem lille) findes der kun 5 identisle porten, ingen muligheder for andet - ingen knapper etc.
Avatar billede riversen Nybegynder
10. marts 2003 - 14:17 #8
ok...hvilken type kabel bruger du
Avatar billede riversen Nybegynder
10. marts 2003 - 14:17 #9
bliver lige i tvivl, men tror det skal være krydset
Avatar billede banjokenned Nybegynder
10. marts 2003 - 14:19 #10
den unge knøs der solgte mig den, sagde at krydsede kabler brugte man kun til at forbinde 2 computere med hinnanden .... og jeg har jo kunne bruge det andet kabel i et par minutter ....

?? Men hvad skal et kabel hedde, hvis det skal være krydset (hvordan ser man det på enden....?
Avatar billede drukhuset Nybegynder
10. marts 2003 - 14:23 #11
Kablet skal være et Straight Through hvis du ikke bruger uplink porten på din switch.
Avatar billede banjokenned Nybegynder
10. marts 2003 - 14:25 #12
drukhuset> står det nogen steder, hvilken farve, hvordan ender et sådant kabel ??

Banjoen
Avatar billede jpvj Nybegynder
10. marts 2003 - 14:27 #13
Hej Banjokenned.

Du kan faktisk ikke gøre det forkert med den switch. Det lyder jo meget godt ik'? :-)

Dit problem ligger nok i switchen. Enten er den defekt eller også har den "bare" problemer med at holde kommunikationen. En switch er noget mere avanceret en en hub, og der kan være inkompatibilitets problemer, der typisk resulterer i dårlig performance.

For at svare på dit spm. omkring krydsede kabler: Hvis du kigger på stikkene mens du vender dem ens, så er et "straight through" kabel kendetegnet ved, at farvekombinationerne er ens i begge ender. I et krydset kabel er følgende ledere byttet:
1-3
2-6
3-1
4-7
5-8
6-2
7-4
8-5

Det har du ikke brug for, da din switch prøver at autodetekte. Det kan være denne autodetektion, der virker dårligt sammen med udstyret i kælderen.

Mit forslag: Prøv at låne dig frem til en simpel hub og test med den først. Hvis det virker skal du finde ud af om din switch er defekt eller blot inkompatibel. Det kan du nok kun finde ud af, ved at prøve en magen til.

Mvh JP
Avatar billede banjokenned Nybegynder
10. marts 2003 - 14:30 #14
JPVJ> Jeg har prøvet med forskellige HUBs (en Hp og en 3COM officeconnect Hub 8/TPO - problemet er det samme... det vil sige faktisk er det værre, for her kunne slet ikke opnåes nogen forbindelse til vægstikket !! Så jeg har en mistanke om, at det ikke er switchen !!

banjoen
Avatar billede banjokenned Nybegynder
10. marts 2003 - 14:33 #15
På tekcomm's hjemmeside, er et billede fra switchen, men den jeg har købt er mindre og virker ikke helt identisk med den på billedet - for her stå jo ganske rigtigt noget med uplink... http://www.tekcomm.dk/default.asp?id=53&table=ukat&link=

??

banjoe
Avatar billede drukhuset Nybegynder
10. marts 2003 - 14:43 #16
får du en IP adresse fra en DHCP på severen ??
gå ud i en dos promt og skriv IPCONFIG /all
prøv både med og uden switch og se om du stadigvæk har en IP adresse
Avatar billede banjokenned Nybegynder
10. marts 2003 - 17:14 #17
jeg vender tilbage...

arbejdet kalder :::
Avatar billede jpvj Nybegynder
10. marts 2003 - 17:43 #18
Hvis du sætter en maskine direkte i væggen, fungere det så fejlfrit?

JP
Avatar billede banjokenned Nybegynder
10. marts 2003 - 21:38 #19
JPvj> sætter jeg et kabel direkte i væggen er der ingen problemer !!

banjoen
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. marts 2003 - 00:18 #20
Weird :-)

Da du satte HP og 3COM hub'en i væggen, huskede du da at bruge Uplink porten? ... eller et krydset kabel i en "normal" indgang?

Hvad sidder der "i den anden ende", dvs. i kælderen? Hub/switch, model? Har du mulighed for at blive koblet til en anden indgang, blot for at se om det var et problem, der var specifikt for din port?

JP
Avatar billede banjokenned Nybegynder
11. marts 2003 - 12:52 #21
Jeg ved så meget, at der sidder et kæmpe x-felt's skab i hver blok/opgang - i denne telefoner forbundet, og der sidder en stor AT-FS716 switch i hver, som fordeler forbindelsen ud til de forskellige brugere's stik i væggene....

Banjo
Avatar billede banjokenned Nybegynder
11. marts 2003 - 12:53 #22
Rettelse: Server > X-feltskab/switch > stik i min væg ...

Banjo
Avatar billede dios Nybegynder
12. marts 2003 - 13:02 #23
Du skrev at det virkede da du satte en maskine direkte i væggen...hvad sker der hvis du sætter switchen på, og kun kobler den maskine til?
Avatar billede banjokenned Nybegynder
18. marts 2003 - 08:04 #24
Det samme som ovenstående - slukker jeg switchen og sætter en maskine til, tænder igen > er på et kort øjeblik hvorefter jeg bliver smidt af igen....

Banjo
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
20. marts 2003 - 14:36 #25
Det første du skal prøve er at forsøge at teste samme opsætning i et andet patch panel.
Avatar billede banjokenned Nybegynder
13. april 2003 - 17:19 #26
jeg har givet op ... trods mange gode forslag, har jeg droppet den mulige løsning, og venter med at koble mig på til efter sommer ... til alle: tak  til jpvj: lidt point som kompensation..

banjo