Avatar billede stift Nybegynder
09. marts 2003 - 20:45 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Stream af mp3 fil.

Jeg har læst og læst .. men kun fundet svar og spgm. om videostream, og hvordan man ripper sites med streamede filer.

Jeg har et par mp3-filer, jeg gerne vil give brugerne mulighed for at høre (streame). De skal ikke kunne downloade filerne - kun kunne klikke på dem, så de afspilles med det samme -> streames.

Hvordan gøres det?

Skal filerne laves om til et andet format som .wax eller lignende?

... og jeg ved godt, at alle med mere end normal bruger erfaring kan hente filen alligevel... det er ikke beskyttelse som sådan af filerne jeg efterlyser. Det er live-stream.

// Stift
Avatar billede ratzaiy Nybegynder
09. marts 2003 - 20:47 #1
Avatar billede christian-petersen Nybegynder
09. marts 2003 - 20:52 #2
De fleste streaming servere kan håndtere mp3 direkte. Ved at bruge et administrations interface, som f.eks. www.mediastream.dk, kan du nøjes med at uploade og derefter linke til den genererede url. Evt. kan du paste det kode systemet genererer for dig, ind i din html, og du vil få en integreret afspiller.
Avatar billede christian-petersen Nybegynder
09. marts 2003 - 20:53 #3
Såfremt du havde ønsket at udelukke muligheden for at folk ville kunne benytte deres små ripper tools, havde det også kunnet lade sig gøre.. :-)
Avatar billede stift Nybegynder
09. marts 2003 - 21:03 #4
christian-petersen -> Jeg troede ikke, det var muligt at udelukke muligheden for ripper tools'ne. Hvordan gøres det? ... Jeg er ikke en ørn til programmering, så jeg vil blive MEGET glad for en forklaring på almindeligt dansk :)
Avatar billede backside Nybegynder
09. marts 2003 - 21:04 #5
For at udelukke brugere med "normal" erfaring kan du lave en .asx der afspiller .mp3´en
Avatar billede christian-petersen Nybegynder
09. marts 2003 - 21:11 #6
Der er mange løsninger på problemmet, og langt de fleste streaming platforme har sin egen. Under et betegnes det som Digital Rights Management (DRM). Meget kort og forenklet kan det beskrives som kryptering af det streamede materiale, der så dekrypteres i brugerens afspiller (under forudsætning af at den pågældende bruger har rettighed til det streamede). Afhængig af materiale og kunde segment, kan denne proces naturligvis være mere eller mindre avanceret. Håber dette giver dig en forklaring, hvis ikke skal du ikke tøve med at spørge igen.
Avatar billede stift Nybegynder
09. marts 2003 - 21:47 #7
backside -> Hvad kræver det af program for at lave et .asx format? Jeg har set det brugt flere steder. Det er ikke selve musikprogrammet - er det? (Jeg arbejder i Cubase og Wavelab).

christian-petersen -> Det giver så absolut en forklaring. Tak for det. DRM kan vel næsten bruges som en form for digital sikring af det man selv har copyright på så. Jeg var ikke klar over, det var muligt.
Er det svært at kryptere sit matriale (mp3 filer typisk), så det dekrypteres i brugerens afspiller?
Avatar billede christian-petersen Nybegynder
09. marts 2003 - 21:51 #8
ASX er et xml baseret format, så du kan lave dem i notepad. Hvad angår kryptering af dine filer, så skal det foregå i
"samarbejde" med den streaming server du skal bruge, og derfor ikke lige til at specificere. Men det er generelt ikke helt let.
Avatar billede backside Nybegynder
09. marts 2003 - 21:52 #9
Du kan bruge notesblokken i windows.
Indsæt stien til din fil og gem som whatever.asx
Den vil så åbne evt. medieplayer og afspille filen.
Avatar billede backside Nybegynder
09. marts 2003 - 22:01 #10
Den kan se sådan ud:
<ASX VERSION="3.0">
<Title>Min nye musik</Title>
<Entry><ref href="fil1.mp3"/></Entry>
<Entry><ref href="fil2.mp3"/></Entry>
</ASX>
Avatar billede stift Nybegynder
09. marts 2003 - 22:18 #11
Backside -> Tak for det. Jeg troede jeg skulle ud i en større convertering.
Avatar billede backside Nybegynder
09. marts 2003 - 22:19 #12
Du kan smide så mange filer i du har lyst til.
Avatar billede stift Nybegynder
09. marts 2003 - 22:19 #13
Backside og christian-petersen -> kom lige med svar i stedet for kommentar.

Jeg deler pointene ud til jer begge som tak for hjælp
Avatar billede backside Nybegynder
09. marts 2003 - 22:20 #14
www.backside.dk/e/test.asx
Download den og prøv at afspille den.
Avatar billede stift Nybegynder
09. marts 2003 - 22:22 #15
Christian-petersen -> der gik lige ged i det. Jeg opretter lige et nyt indlæg med samme emne, så får du tilsvarende point som 'backside'.
Avatar billede backside Nybegynder
09. marts 2003 - 22:23 #16
Avatar billede backside Nybegynder
09. marts 2003 - 22:27 #17
stift>> Vi finder ud af det, spørgsmålet er ikke 200 værd, og det skal du ikke gi´.
Avatar billede stift Nybegynder
09. marts 2003 - 22:27 #18
Bare luk den igen backside - jeg har oprettet http://www.eksperten.dk/spm/326568 til christian-petersen.

Jeg har point nok at gøre med, da jeg ikke bruger eksperten så tit. Jeg vil hellere end gerne "betale" for den hjælp jeg får :)
Avatar billede backside Nybegynder
09. marts 2003 - 22:29 #19
Ok, som du befaler.  *G*
Avatar billede stift Nybegynder
09. marts 2003 - 22:30 #20
Backside -> Jeg har lige tjekket www.backside.dk/e/test.asx

Det er jo genialt - lige præcis sådan noget jeg ledte efter :)
Tak for eksemplet .. og fed side i øvrigt :)
Avatar billede backside Nybegynder
09. marts 2003 - 22:34 #21
Takker.
Men, som du jo ved nu kan du åbne filen i en tekst editor og se stien.
Det er ikke sådan ligetil hvis det skal være totalt umuligt at hente filen.
Ofte ligger de jo også i temp bagefter.
Hvis du angiver hele stien kan den godt afspilles lokalt på klient maskinen.
Avatar billede stift Nybegynder
09. marts 2003 - 23:26 #22
Jamen selv tak c",)
Jeg vil lige huske på det med at angive hele stien - tak for tippet.