Avatar billede gistybit Nybegynder
09. marts 2003 - 17:49 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Patternmatching på flere felter på en gang

Jeg har brug for noget hjælp med en SELECT LIKE query.

Lad os sige at fisk.navn har et felt som indholder "fisk" og et felt fisk.type indholder "ornju" (de to felter har samme ID)

Så vil jeg gerne matche teksten "%korn%" på strengen "fiskornju". Dvs. at de to felter fisk.navn og fisk.type har strengen "fiskornju" tilsammen (når de er sammenkædede).

En umiddelbar SQL query til at ordne dette problem ville skrives sådan her:

SELECT * from fisk WHERE fish.navn+fisk.type LIKE "%korn%"

Dette virker dog ikke. Jeg vil altså linke de to felter "fisk.navn" og "fisk.type" sammen så de danner "fiskornju"

Hvordan gøres dette?
Avatar billede gistybit Nybegynder
09. marts 2003 - 19:45 #1
der skal selvfølgelig stå fisk.navn og ikke fish.navn i SELECT eksemplet :)
Avatar billede gistybit Nybegynder
09. marts 2003 - 19:46 #2
det skal udover det siges at jeg har prøvet:

SELECT * from fisk WHERE fisk.navn+fisk.type LIKE "%korn%"
SELECT * from fisk WHERE fisk.navn AND fisk.type LIKE "%korn%"
SELECT * from fisk WHERE fisk.navn&fisk.type LIKE "%korn%"
SELECT * from fisk WHERE fisk.navn&&fisk.type LIKE "%korn%"

men uden held.. de accepteres som valid query men giver intet resultat, hvorimod følgende giver resultat:
SELECT * form fisk where fisk.navn LIKE "%sk%"
Avatar billede gistybit Nybegynder
09. marts 2003 - 19:50 #3
jeg har fundet ud af det nu!

løsningen var:

SELECT * from fisk WHERE concat(fisk.navn,fisk.type) LIKE "%korn%"
Avatar billede gistybit Nybegynder
09. marts 2003 - 19:50 #4
efter lidt hjælp af spike i #php.dk på quakenet (IRC) mange tak til ham
Avatar billede gistybit Nybegynder
09. marts 2003 - 19:52 #5
hvordan lukker jeg det her emne :o) (nej det giver ikke de 200 point :D)
Avatar billede roo104 Nybegynder
12. marts 2003 - 12:24 #6
lav selv et svar og accepter det
Avatar billede gistybit Nybegynder
15. marts 2003 - 10:42 #7
ok tak :o)