Avatar billede harsom Nybegynder
09. marts 2003 - 11:20 Der er 4 kommentarer

Grafikkort på ens laptop

Man kan i dag få mange bærebare med ATI-/Nvidia grafikkort, men har det egentligt i sidste ende en stor betydning, når man spiller spil på ens bærbar i forhold til laptops med f.eks. Sis-grafikkort? Jeg har et eksempel på to produkter nedenunder:

Eks 1
Asus L3800C-Combo 1800 MHz , Intel Mobile Pentium 4, 256 MB DDR RAM, 40 GB 4200 RPM, CD-RW/DVD drev, ATI Mobility Radeon 7500 med 32 MB DDR grafikchip, 15,1 TFT SXGA skærm (1400x1050), V.90 modem, 10/100 Mbit netkort, IEEE1394 Firewire, Touchpad, Li-Ion 8 celler.

Eks 2

Asus L3500TP 2400 MHz , Desktop Intel® Pentium® Pentium 4, 512 MB DDR RAM, 40 GB 4200 RPM, CD-RW/DVD drev, SIS 650 integreret grafikchip med 16-64 MB shared system memory, 15,1 TFT XGA skærm (1024x768), V.90 modem, 10/100 Mbit netkort, IEEE1394 Firewire, Touchpad, Li-Ion.
Avatar billede mickey777 Nybegynder
09. marts 2003 - 11:43 #1
Ja, det har det. Eks 1 giver den bedste ydelse til spil, idet grafikkortets ram er seperat, hvorimod eks 2 der deler grafikkortes ram med computerens ram. Selvom det lyder meget at eks 2 har et "grafikkort på 64 MB ram", så mener jeg at man vil være bedre tjent med eks 1. Du kan jo også se at skærmopløsningen er klart bedre med eks 1 selvom du måske får dobbelt op på ramkapaciteten.

Når der nævnes SIS skyldes det at "alt" er onboard som tilfældet i eks 2, men i eks 1 er bærbaren sammensat af forskellige komponenter, hvorved du kan udskifte de forskellige dele, hvilket giver større fleksibilitet, hvis nu du vil have et andet grafikkort i fremtiden...
Avatar billede harsom Nybegynder
09. marts 2003 - 13:52 #2
Jeg mener ikke man kan skifte grafikkort ud på en laptop....et ATI-grafikkort er på en måde også onboard....
Avatar billede brops Nybegynder
09. marts 2003 - 20:48 #3
Hej, jo man kan godt skifte graffikkort på en laptop, hvorfor afviser du Mickey777 svar der er da rigtig nok, men at skifte et grafikkort i en bærbar en en meget bekosteligt affære, og kan sjældent betale sig!!!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. marts 2003 - 20:54 #4
det er ikke alle bærbare som kan få skiftet grafikkort.. men nogle enkelte modeller kan man på.. men det er ikke billigt, da det er special kort fra de forskellige producenter..

men de flest bærbare, der sidder det onboard, så bundkortet skal skiftes, også kan det ikke betale sig :(

jeg har en Dell Inspiron 8100, hvor grafikkortet sidder som et modul, der kan skiftes.. men et nyt vil koste meget..