Avatar billede nightioz Nybegynder
08. marts 2003 - 17:36 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Celeron 1000Mhz

Jeg havde en Celeron 1000MHz Tualatin Socket 370 / 256KB / FSB 100MHz  liggende.

Så jeg købte et bundkort: EpoX EP-3VHA til den. Og samtidig et sæt DDR-SDRAM PC2100 Kingston 512MB ValueRam.

Problemet er så nu at lortet vil ikke starte og jeg har simpelthen prøvet alt. Godt nok står der i bundkortets manual at det kun kan klare en Celeron 800Mhz, men iflg. Epox egne dokumenter man kan download hos dem selv, og jeg har også snakket med den butik hvor jeg købte bundkortet. De siger også den sagtens kan klare den CPU.

Og i manualen står der at den kan bruge både PC1600 & PC2100 RAM med max 512MB blokke pr. DIMM SLOT.

Jeg har op til flere gange tjekket alle HD kabler Floppy osv. osv. og har prøvet uden Floppy & CD og kun prøve at starte op med HD'en. Virker heller ikke. Der kommer aldrig noget skærm billed.

Opstarten når lige dertil hvor den skal til at give BIOS bippet, men det kommer ikk.

Jeg har snart opgivet alt, og er meget fortvivlet nu om hvad problemet er. Harddisken virkede perfekt på mit tidligere bundkort + CPU. En AMD-K6.2 333Mhz på et Asus board.

Nogen som kan hjælpe mig her?

- Nightioz
Avatar billede geforce3 Praktikant
08. marts 2003 - 17:38 #1
Tror du ikke der skal en BIOS opdatering til for at kunne klare en større cpu end 800mhz. Mit kort kan tage op til 2000+ og med bios opdatering kan den tage op til 2600+
Avatar billede nightioz Nybegynder
08. marts 2003 - 17:41 #2
Hvordan vil du lave en BIOS opdatering hvis ikke der kommer noget skærm billed?
Jeg måerkende jeg aldrig har prøvet BIOS opdateringer.

- Nightioz
Avatar billede geforce3 Praktikant
08. marts 2003 - 17:43 #3
Så må du have fat i en ældre cpu, men jeg tør ik sværge det er en bios opdatering du mangler.
Avatar billede geforce3 Praktikant
08. marts 2003 - 17:45 #4
ifølge edbpriser kan den også tage op til 1GHz http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264747895
Avatar billede nightioz Nybegynder
08. marts 2003 - 17:46 #5
Tja sådan kan det ordnes... Hvis det er BIOS'en som er problemet. For ja den opfører sig nemlig som om den ikke kan klare en 1000Mhz endnu. Lidt noget skidt.

Jeg må se hvad jeg finder ud af. Tak for hjælpen "Geforce3"

Hvis der er andre som har et forslag, da skriv endelig!

- Nightioz
Avatar billede geforce3 Praktikant
08. marts 2003 - 17:48 #6
Ved ikke om det hjælper, men du kunne prøve at resette cmos, det er en lille jumper der normalt sidder omkring batteriet
Avatar billede halifax Nybegynder
09. marts 2003 - 01:57 #7
EPoX EP-3VHA - det er det her board, ik'?
http://www.epox.com/html/motherboard.asp?product=EP-3VHA&lang=1

Jeg tror problemet er dine DDR2100 RAM. De er beregnet til brug for et bundkort/CPU med en 133MHz FSB.
Din Celeron 1000 kører kun 100MHz FSB.

I link ovenfor står endda
"Memory 3 x DDR SDRAM PC1600, 1.5GB max."

Har du mulighed for at prøve med en anden RAM blok.
Avatar billede nightioz Nybegynder
09. marts 2003 - 04:00 #8
Jeg har desværre ikke andre DDR-SDRAM nej. Men i bundkortets manual (Både i bog versionen og den nyeste fra Epox egen hjemmeside) Der skriver de man godt kan bruge PC2100 ram. Så er det ekstremt misvisende hvis mine PC2100 ikke kan bruges på det.

Men ja, jeg ved det ikke.. Måske kan det være et problem. Må se om jeg kan få opdateret bios'en ved at låne en andens socket 370 CPU som jeg ved kan bruges derpå. Hvis den så stadig ikke starter. Så ved jeg da at det ikke / eller ikke KUN CPU'en som er problemet.

- Nightioz
Avatar billede ford4ever Nybegynder
09. marts 2003 - 05:24 #9
Har selv lige haft lignene problem, med min com, kører med asus bundkort, amd athon xp 2000+ processor, men der var det mine ram slots og forbindelserne, der var snavsede, rengjorde dem med en vatpind + sprit og "bib" så startede min maskine
Avatar billede geforce3 Praktikant
09. marts 2003 - 08:58 #10
halifax>> Han skulle gerne kunne køre 100mhz FSB på cpu'en og 133mhz FSB på rammene. men kan han ikke det skulle han gerne kunne køre 100mhz FSB på cpu'en og 100mhz FSB på rammene. De vil så ikke køre pc2100, men den skulle kunne starte op.;)
Avatar billede nightioz Nybegynder
09. marts 2003 - 13:13 #11
Det er der noget om Geforce3 =)

Jeg tror nu selv mest på det måske er det med BIOS'en som ikke er opdateret helt. Jeg vil prøve at låne en mindre CPU af en kammerat snart og prøve at sætte den i. Så får jeg forhåbentlig skærm billed og kan derved opdatere min BIOS =)

- Nightioz
Avatar billede geforce3 Praktikant
09. marts 2003 - 13:17 #12
men nightioz>> Du har jo givet alle pointene til halifax;) Hvis du ikke kender eksperten så godt, så giver man point til den løsning som får din computer til at starte op, og hvis du ikke har fået den startet op, så venter man med at acceptere evt. svar til den kan:)
Avatar billede nightioz Nybegynder
10. marts 2003 - 02:04 #13
I know! Fandt jeg ud af =)

Er lige så lige meldt til på dette site for netop at finde hjælp... Ikke meningen at give pointene væk allerede... Men det skete desværre.

Men desuden var hans svar vist det eneste indtil videre hvor jeg havde muligheden for at give pointene væk. Men pyt med det. Ikke det vigtige i dette. Tror meget på det er i BIOS'en problemet ligger. Finder jeg snart ud af.

- Nightioz
Avatar billede nightioz Nybegynder
10. marts 2003 - 02:07 #14
Ked af jeg ikke kan give pointene over til dig nu. Da det højst sandsynligt er dit svar som er det rigtige.

- Nightioz (Men jeg kunne ikke vælge at accepterer svaret end på andre end Halifaxes.)
Avatar billede geforce3 Praktikant
10. marts 2003 - 07:41 #15
Det var fordi Halifax havde smidt et svar:) men du behøver ikke dele flere point ud, enten kan du vælge at sige at halifax skal tilbalevere pointene eller også tænker vi ikke mere på det:)