Avatar billede nielslbeck Nybegynder
08. marts 2003 - 12:28 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Forskellen på en router og en gateway

Jeg vil gerne lige høre, hvad forskellen på en router og en gateway egentlig er...
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. marts 2003 - 12:32 #1
Som jeg forstår det

En router sørger for at din forespørgsel kommer ud på det rigtige net, altså en vejviser.

En gateway er en protokolkonverter, der f.eks. konvertere mellem ethernet og tokenring, Altså en vejviser, der kan overføre mellem forskellige netprotokoller. En udvidelse i forhold til routeren
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. marts 2003 - 12:40 #2
fra whatis.com

A gateway is a network point that acts as an entrance to another network. On the Internet, a node or stopping point can be either a gateway node or a host (end-point) node. Both the computers of Internet users and the computers that serve pages to users are host nodes. The computers that control traffic within your company's network or at your local Internet service provider (ISP) are gateway nodes

On the Internet, a router is a device or, in some cases, software in a computer, that determines the next network point to which a packet should be forwarded toward its destination. The router is connected to at least two networks and decides which way to send each information packet based on its current understanding of the state of the networks it is connected to. A router is located at any gateway (where one network meets another), including each Internet point-of-presence. A router is often included as part of a network switch.
Avatar billede thatorien Nybegynder
08. marts 2003 - 12:47 #3
Ikke rigtig noget, en router er jo bare en boks, med evt. en firewall og andet spass. En gateway er vel bare en anden pc der står og leger internetuddeler!!
Avatar billede hsloth Novice
08. marts 2003 - 13:10 #4
bufferzone>
Det du beskriver som en gateway - er det ikke en bridge ?
Avatar billede hsloth Novice
08. marts 2003 - 13:15 #5
Sådan som jeg læser whatis.com defintionen af en gatweay (fra bufferzones indlæg) er en gateway en generel betegnelse for netværksudstyr, dvs. routers, firewalls etc.

En router, derimod, er en helt bestemt type netværksudstyr. I TCP/IP netværk er en router et stykke udstyr (en gateway) der er i stand til :
  - at læse og fortolke IP delen af netværkspakkerne
  - at forstå den protokol der hedder RIP (Routing Information Protocol)
  - at dirigerer netværkspakker mellem flere forskellige interfaces, f.eks. to eller flere ethernet, eller et ethernet og et Wireless LAN.
Avatar billede hsloth Novice
08. marts 2003 - 13:16 #6
En bridge er også en gateway, men den er kun i stand til at fortolke netværkspakkerne på et lavere niveau, dvs. den er ikke i stand til at route. Den bruges f.eks. til at konvertere mellem token-ring og ethernet.
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. marts 2003 - 17:36 #7
Som jeg forstår det er en bridge ikke en gateway, en bridge svare faktisk tl en switch (layer 2) med kun 2 porte.
´Der hvor boksen bliver til en gateway er hvor den forbinder to netværk med forskellige protokoller. Hvis du f.eks. har et ethernet og et token ring net der skal sættes sammen, bruger du en gateway, er der tale om to ethernet der skal sættes sammen bruger du en router.

Igne som jeg forståe begreberne
Avatar billede .be Nybegynder
09. marts 2003 - 03:03 #8
Avatar billede drukhuset Nybegynder
10. marts 2003 - 14:33 #9
Skal vi lytte lidt til den gamle netværks guru Adrew S. Tannenbuam, så skriver han i hans bog Computer Networks, at "Gateway" is an older term of "Router".
Dvs. at en gateway og en router er en og samme ting.
Man bruger dog ofte udtrykket gateway for at angive stien til routeren.
Så hvis du kontrollere din gateway, vil den sikkert have samme adresse som din router.
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
10. marts 2003 - 16:55 #10
Tak for svarene