Avatar billede connorz Nybegynder
06. marts 2003 - 09:50 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

æøå

jeg har et dokument, hvor jeg har fået indsat nogle andre filer (kildekode). Denne kildekode indeholder tegnene æ,ø og å i fx kommentarer, men disse bliver ikke vist i dokumentet! Det hjælper ikke at jeg i kildekoden bruger \ae \o og \aa. Kildekoden er indsat vha.
\lstinputlisting[language=Matlab]{filnavn.m}
hvordan kan jeg få tegnene vist?
Avatar billede martin_moth Mester
06. marts 2003 - 18:09 #1
Aargh - jeg bliver sindsyg - jeg kan kun læse overskrifterne, alle indlæg er tomme - i ovenstående kan jeg kun se teksten "æøå" - hvad sker der???
Avatar billede bromer Nybegynder
07. marts 2003 - 15:51 #2
Ellers meget informativ overskrift!
Avatar billede zaphod Nybegynder
29. marts 2003 - 16:06 #3
husk at inkludere dansk tegnsætning og orddeling:

\usepackage[latin1]{inputenc}
\usepackage[danish]{babel}

og lige et ekstra fif, brug type 1 fonte:
\usepackage[T1]{fontenc}
I øvrigt fed måde at liste MatLab code på - den kendte jeg ikke.
Avatar billede zaphod Nybegynder
29. marts 2003 - 16:09 #4
ups, fik trykket på den forkerte knap...
type1 fontene eliminerer aliasing i viewers og kan også køre udskrifter pænere.
Avatar billede connorz Nybegynder
08. april 2003 - 17:27 #5
hmm... jeg får en warning:
Package babel Warning: No hyphenation patterns were loaded for
(babel)                the language `Danish'
(babel)                I will use the patterns loaded for \language=0 instead.

og desuden: nu viser den æ, ø og å, men på en mærkelig måde:
"med ønskede" bliver til "medø nskede" og
"værdier" bliver til "ævrdi"
strange....
Avatar billede tox-man Nybegynder
25. juni 2003 - 11:08 #6
hvis du endnu ikek har fået det til at virke, så virker: extendedchars=true