Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
05. marts 2003 - 16:57 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Problem med installation!!!

Hej jeg har et stort problem!!!
når jeg prøver at installere LINUX Redhat, kommer der på et tidspunkt en fejlmeldding hvor der står: (KUNNE IKKE ALLOKERE FORESPUGTE PARTITIONER) så trykker jeg OK og så står der: (DU HAR IKKE DEFINERET EN ROD-PARTIION (/).
hvad skal jeg gøre!!! Hjælp mig..
MVH Niels
Avatar billede clokspl Nybegynder
05. marts 2003 - 17:03 #1
du skal definere din rod-partition! Har du brugt noget i retningen af DiskDruid?
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
05. marts 2003 - 17:14 #2
først prøvede jeg med automatisk. den sagde det, og det samme med DiskDruid.
hvordan vælger du en.
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
05. marts 2003 - 17:27 #3
jeg har kigget lidt på det, og jeg kan fomatere et af mine dreve, til et linux format, men sletter den så alt hvad jeg har på disken?
Avatar billede clokspl Nybegynder
05. marts 2003 - 17:33 #4
Når du partitionere i Disk Druid laver du en partion (roden) så stor som du ønsker. Brug enten ext2 eller ext3. Så kalder du den '/' (og laver evt swap og boot). Så går du bare videre. Hvis det ikke virker så kig på
http://www.sslug.dk/linuxbog/ der kan du se mere under friheden til at vælge installation
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
05. marts 2003 - 17:34 #5
nå men. skal jeg lave et nyt drev, eller formaterer mit gamle?
Avatar billede clokspl Nybegynder
05. marts 2003 - 17:38 #6
det gamle, er det et fat? Har du brugt linux før?
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
05. marts 2003 - 17:44 #7
har aldrig brugt linux før!! har lige læst http://www.sslug.dk/linuxbog/, og der står at  det er en den lættere at finde en gammel 800mb harddisk og installere linux på den.. så det prøcer jeg lige på
Avatar billede clokspl Nybegynder
05. marts 2003 - 17:59 #8
Ok, det du altså skal gøre er at fjerne dine fat partitioner og lave nogle nye ext2 og swap partitioner. Husk at give dem navne '/' og '/boot' så vælgerd en selv din rod-partition
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
05. marts 2003 - 20:10 #9
jamen, kan jeg ikke bare lave en NY? og kalde den /boot
Avatar billede clokspl Nybegynder
05. marts 2003 - 20:14 #10
hvad mener du med ny? Bare slet de partitioner der er i forvejen (vær dog klar over at dine data forsvinder) og opret nogle nye partitioner
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
06. marts 2003 - 14:17 #11
Jamen jeg vil gerne beholde window også