Avatar billede rasmusr Nybegynder
08. november 2000 - 15:59 Der er 39 kommentarer og
1 løsning

Win 2000 fryser i opstart efter at jeg har sat en ny HD i.

Jeg her temmelig stort problem!
Jeg kan ikke starte min computer med min nye Maxtor DiamondMax på 30 GB, jeg har en IBM HD på 20 GB i i forvejen som styresystemet og det hele ligger på. Den nye HD (Maxtor HD\'en) er partitioneret og formateret så den er klar til brug.
Når jeg har sat den nye HD i og vil starte op i windows 2000 kommer den kun halvejs i opstarten så fryser den fast og reset knappen er den eneste udvej derfra. Det er ikke noget problem at starte op i windows ME (og er brugbar i ME så det er nok ikke selve HD\'en det er galt med) det synes jeg er underligt! Begge HD\'er er i HD skuffer som er sat til en Hot rod 66 controller med hver sin IDE kabel så der er ikke nogen jumperproblemer!

Nå jeg kan blive ved men jeg håber dette er oplysninger nok til at DU kan komme med foreslag til hvad jeg skal gøre.

/Razzer
pchjaelp@edb.dk
Avatar billede steen_hansen Forsker
08. november 2000 - 16:06 #1
Er det en IBM-maskine, du har? Og har du tjekket i enhedshåndtering, at der ikke er nogle konflikter i skærm- og lydkort?

Er der det, skal du ind på www.ibm.com og downloade de korrekte drivere. Havde selv det samme problem :o)
Avatar billede rasmusr Nybegynder
08. november 2000 - 16:13 #2
Nej det ikke en IBM maskine. Jeg har selv samlet den. Det er et asus bundkort og asus hot rod 66 controller, creatice pci 128 lydkort, asus geforce 2 mx grafikkort. Netkort, dekoderkort. 256 MB pc100 sdram. Et dvd drev et 56 x speed cdromdrev o.s.v. Men der er ikke nogen konfligter nogen steder.
Avatar billede nordvest Nybegynder
08. november 2000 - 16:31 #3
Hejsa

har du installeret de rigtige udma66 drivere til win2000 inden du monterede harddisken ??

for win2000 kan ikke håndtere en udma66 hd, hvis driverne ikke er indlæst i forvejen, enten under win2000 installation (når den beder om at man skal installere evt. 3parts scsi enheder), eller hvis windows 2000 er installeret men ikke har de rigtige win2000 HD drivere.

Hilsen Nordvest
Avatar billede rasmusr Nybegynder
08. november 2000 - 16:34 #4
Jep de rigtige driver til min hot rod 66 (ATA 66 controller) er installeret. Det var jeg nødt til at gøre under win 2000 installationen ellers var det helt umuligt at få installeret.
Avatar billede cstern Nybegynder
08. november 2000 - 16:36 #5
Jeg går ud fra du får BSOD med en eller anden fejlmeddelelse. Jeg har rigtigt dårlige erfaringer med skuffe-diske (altså udskiftning af diske på en w2k installation).

Et forslag:

Start i safe mode (w2k)
Gå ind i kontrol panelet under system. (her kan jeg ikke huske hvad indgangen hedder, men det du skal have fat i er virtual memory. Sæt den til 0 for alle diske, dvs ingen virtuel memory.
Når du starter igen vil du først få en fejl fordi der ikke er afsat vm, men der vil allokeres (20MB tror jeg) midlertidigt. Du kan nu gå til kontrol panelet igen og dels gå ind i storage manageren og sikre at systemet kan se den nye disk og derefter definere VM indstillingerne (sæt VM kun på C) og genstarte.

Jeg har set at fejlen kan skyldes at W2K prøver at bruge den nye disk til virtuel hukommelse, og så kan det gå galt hvis systemet ikke kender disken. Dødfrustrerende i øvrigt hvis man vil bruge systemet med en disk-skuffe...
Avatar billede rasmusr Nybegynder
08. november 2000 - 16:41 #6
Der kommer ingen fejlmeddelelse den fryser bare inden den er færdig med at starte op (windows 2000 prof. billedet ses og indikatoren for nenden når halvejs så fryser den (også den bjælke der bevæger sig mod højre)). Jeg kan heller ikke starte i safe mode, men jeg kan godt afprøve dit foreslag ved at tage den nye disk ud (jeg køre uden den nye disk i nu).
Avatar billede cstern Nybegynder
08. november 2000 - 16:46 #7
OK, jeg har kun set fejlen hvor den stopper med en BSOD.
Er den nye disk formatteret?
Avatar billede rasmusr Nybegynder
08. november 2000 - 16:49 #8
Uddrag fra toppen: Den nye HD (Maxtor HD\'en) er partitioneret og formateret så den er klar til brug.
Avatar billede cstern Nybegynder
08. november 2000 - 16:54 #9
(sorry - fik vist ikke lige pudset halvbrillen)
Avatar billede stigers Juniormester
08. november 2000 - 21:41 #10
Jeg har også købt en Maxtor DiamondMax på 30 GB, ATA 100 og win2000 startede fint op! >>Nordvest>> Du vrøvler da vist! Win2000 kan godt bruge en HD som bruger Udma66 drivere selv om de ikke er læst ind, da den så bruger nogle generiske drivere som hardwareproducenterne SKAL sørge for at deres produkter kan køre på, så den køber jeg altså ikke! >rasmusr> Boot på win2000 cd-en og vælg repair, for jeg tror ikke det er på grund af den nye harddisk....
Avatar billede nordvest Nybegynder
08. november 2000 - 22:03 #11
hejsa

stigers>> WIN2K KAN IKKE BRUGE UDMA66 HD\'S UDEN INDLÆSTE DRIVERE !!!

i tilfælde af at det sker vil Win2k komme med en \"Inacessible Boot Device Error\" fordi den ikke kan håndtere harddisken pga. af mangel på drivere.

det har intet med producenterne at gøre, det er simpelthen pga. at win2k ikke er programmeret til native support af udma66 harddiske

Hilsen Nordvest
Avatar billede cstern Nybegynder
08. november 2000 - 22:28 #12
rasmusr: kan du starte med begge diske hvsi du placerer Maxtoren på mb\'ets IDE port (UDMA33)?
Avatar billede rasmusr Nybegynder
08. november 2000 - 23:18 #13
Den \"gamle\" IBM disk på 20 GB køre UDMA 66 den nye (Maxtor 30 GB) kan køre på UDMA 100 men den skulle også være bagudkompatibel. Den køre jo også fint i win 98 så det må den jo være. Men det kan ikke være et problem med UDMA 66 driver da de er installeret. Jeg har dog i mellemtiden prøvet om jeg kan lave en ny installation men der stopper også når den skal til at læse det hele ind (efter jeg valgt at jeg vil tilføje de UDMA 66 driver). Jeg kan dog godt hvis KUN er den nye disk der sidder i og win bliver installeret på den ligsom med den gamle, men ligesnat jeg har begge HD\'er i så vil den ikke. Jeg har også opdateret BIOS\'en til ATA 66 controller kortet det har heller ikke hjulpen noget.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
08. november 2000 - 23:21 #14
Sorry jeg tror jeg skal have en ny staveplade! Jeg går ud fra i forstår hvad jeg mener?
Avatar billede cstern Nybegynder
08. november 2000 - 23:25 #15
Det jeg mente var: Prøv at have den ene disk - eller begge - på standard IDE controlleren sammen med den anden disk. Step by step troubleshooting.
Så prøv først at have begge diske på bundkortets standard IDE port (ATA33). Dernæst den ene på ATA66, den anden på ATA33. Let\'s hear how it goes.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
08. november 2000 - 23:29 #16
Okey jeg prøver i morgen. (der får jeg også nye hd skuffer)
Avatar billede crm_rar Nybegynder
09. november 2000 - 08:55 #17
Hvis du sætter Win2000 skiven i og booter fra den kan du vælge at rep. tidligere installation -  det virker nogengange ...
Avatar billede rasmusr Nybegynder
09. november 2000 - 13:50 #18
Nope.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
09. november 2000 - 16:08 #19
Det virker ikke ligemeget hvordan jeg sætter HD\'erne til har jeg lige fundet ud af!
Avatar billede Slettet bruger
11. november 2000 - 01:03 #20
ØØØ Hvad med lige at prøve med et lidt mindre grafikkort. Budkoret er ikke stærk nok til så kraftig et grafikkort. Kunne det ikke være det?
Avatar billede rasmusr Nybegynder
11. november 2000 - 16:40 #21
Hvad ved du om mit bundkort??
Jeg har et Asus BM6 bundkort med en 466 MHz celeron prosessor. Og nej det kan ikke være derfor. Spil og andet krævende grafik køre helt fint på min maskine, det har altså intet med mine HD\'er at gøre.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
12. november 2000 - 00:44 #22
Kom så det kan ikke passe i er løbet tør for ide\'er. Der er 300 points at hente!!
Avatar billede farout Nybegynder
16. november 2000 - 00:02 #23
er der en primær partition på den nye hd
så ændre drevbogstaverne sig
hvis det er tilfældet skal du opretter
den nye hd som extented partition
Avatar billede rasmusr Nybegynder
16. november 2000 - 13:59 #24
Alle partitionerne er under en extented del så det er heller ikke det nej.
Avatar billede stigers Juniormester
20. november 2000 - 13:00 #25
> nordvest>> Forklar mig så lige: Jeg har ikke indlæst UDMA66-drivere til min HD og det virker fint! Så hvad er din kommentar så nu???
Avatar billede stigers Juniormester
20. november 2000 - 13:05 #26
Rasmusr> Hvis du alllerede har fået lov til at installere win2000 (Pro el. hva´?) på den nye harddisk kan den ikke være problemet da Win2K´s HAL.DLL allerede har accepteret den som værende kompatibel m. Win2K!!! Fejlen ligger et andet sted!
Avatar billede stigers Juniormester
20. november 2000 - 13:07 #27
>kharder>> Geforce 2 MX er en billig-udgave af Geforce 2 GTS og den bruger ikke blæser så bundkortet er kraftigt nok!
Avatar billede rasmusr Nybegynder
20. november 2000 - 14:02 #28
Ja jeg kan godt installere windows 2000 pro DK når der kun sidder EN HD i! Jeg kan ikke når bægge sidder i og det er ligemeget hvad for en af de to jeg vil installere den på.
Avatar billede farout Nybegynder
20. november 2000 - 18:25 #29
det lyder godt nok underligt men da disken
sidder på en extern controller vil w2k
opfatte den som en scsi controller så
jeg går ud fra at du læser drivers ind
under install
du ved godt at når du bruger skuffens kabler
så ryger dine ata66 og så kører du almindeligt
udma prøv at forbind begge dine hd direkte
til din hot rod uden om dine skuffer og benyt
det rigtige ata66 kabel (det har dobbelt antal leder) det lyder måske forkert men den lille
stump idekabel der er inde i dine skuffer er
ikke ata66 kompatible
Avatar billede rasmusr Nybegynder
20. november 2000 - 19:05 #30
Jo jeg har 4 ATA 66 HD skuffer som er lavet i alminium og har 2 indbygget blæser i hver OG med ATA 66 kabel i! Så kom nu ikke her og lege smart med det. Desuden har jeg også prøvet uden HD skufferne og det giver det samme resultat. Og ja jeg læser driverne til hot rod\'en ind under installationen. Og ja win 2000 opfatter det som en scsi controller.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
20. november 2000 - 19:09 #31
Jeg har også prøvet med de allernyeste win2k driver og opdateret hot rod\'ens firemware. Og det har heller ikke hjulpen noget. Men jeg mistænker at det er Asus\'s driver det er galt med. Jeg kan ikke komme på hvad det ellers skulle være nu da jeg synes at jeg har prøvet ALT igemmen.
Avatar billede farout Nybegynder
20. november 2000 - 19:15 #32
er du bare dum vi prøver at hjælpe dig med et simpelt problem og så sviner du os til løs dine egne små amatør problemer vi andre kan sagtens få hvores systemer til at køre jeg har 2 ata100 og 3 ultra scsi diske i og 3 forskellige os men du har jo en lille latterlig hot rod  controller ´så du er jo i særklasse jeg tror at jeg har mødt alle de problemer der er når vi taler om controllere og løst dem og når jeg prøver at hjælpe dig er jeg nød til at starte fra begyndelsen og ikke for at spille smart
alle andre LAD KLOVNEN LØSE DET HER SELV
Avatar billede farout Nybegynder
20. november 2000 - 19:18 #33
nåå undskyld jeg så slet ikke at du havde alu og indbygged blæsere nå men så er det jo et helt andet problem dohhh
Avatar billede stigers Juniormester
21. november 2000 - 21:07 #34
farout>dohhh - det er da vist dig der er dum! og rasmusr>> skriv hele dit problem næste gang d.v.s. med alt det hardware der sidder i maskinen osv.!!! Måske hjælpen kom lidt hurtigere og lidt bedre...:-) Jeg har hermed meldt pas for du skriver jo selv i dit indlæg at win2K er installeret på den ny maxtor og senere er den pludselig installeret på den gamle IBM! Det er altså forvirrende! Klar dit problem selv!!!
Avatar billede farout Nybegynder
21. november 2000 - 22:06 #35
stigers ja men du er tydeligvis ikke særlig godt inde i it du kommer jo med nogle tåbelige forslag
hold dine amatør kommentarer for dig selv
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2000 - 02:15 #36
Compaq bruger heller ikke blæsder, men det har den behov for, hvis den skal køre optimalt. I har vel også hørt at med en effektiv køling på PC\'eren så kan Cpu\'en klare det dobbelte, hvis man skal tro de iværksættere som der var i fjernsynet her nogle dage siden.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
22. november 2000 - 10:46 #37
Vi dropper det her. Det fører ingen steder hen. SLUT
Avatar billede stigers Juniormester
22. november 2000 - 15:16 #38
rasmusr>> det er droppet! men så giver man ikke point til sig selv!
<<farout>> Og lige nøjagtig er dine forudsætninger for at vide at hvad du siger er det rigtige??? Det har jo tydeligvis ikke hjulpet en skid vel??!!
<<rasmusr>> problemet kunne måske være et defekt kabel???
Avatar billede farout Nybegynder
22. november 2000 - 21:41 #39
stigers det er lige det der er problemet der er ikke en skudsikker løsning på det her og derfor skal vi starte fra begyndelsen og når vi så kommer med forslag så får vi et beskidt svar tilbage fra rasmus så derfor har vi (jeg) ikke lyst til at forsætte

Avatar billede stigers Juniormester
22. november 2000 - 21:56 #40
farout>> DET ER BARE I ORDEN! BRYDER MIG SELV HELLER IKKE OM AT FÅ ET BESKIDT SVAR!