Avatar billede horus Nybegynder
05. marts 2003 - 00:00 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Logge af og på...

Hejsa,

På kontoret har vi fået ADSL med tilhørende router hvor de forskellige pc'er er tilsluttet.

Vi vil gerne kunne nøjes med at aktivere forbindelsen til routeren/internettet når der er behov, derfor har jeg lavet en genvej der hhv. aktiverer og deaktiverer netværksforbindelsen fra pc'en til routeren.

Det virker også fint på de fleste pc'er - men på én går der spunk i sagerne.

Forbindelsen er gerne afbrudt når pc'en starter op - skal de så noget på nettet så aktiveres forbindelsen - og som regel er der så "hul" igennem til internettet. Når de er færdige så slår de forbindelse fra igen.

MEN - næste gang de så vil på, så er det gerne at vi har balladen - så er det som at der ikke er forbindelse til internettet - hvis jeg kalder status frem for netforbindelsen kan jeg se at der kun er udgående trafik men ingen indgående...

Genstarter man computeren så kan man gerne komme på igen - men ofte kun indtil man har koblet af igen og vil på næste gang - så har vi balladen igen.

ER det ikke tanke at ovenstående skal kunne virke ? Det virker på 2-3 andre pc'er men ikke denne....

Har ingen forstand på routere... kan det være fordi at den ikke kan finde ud af at man kobler sig af og på på denne måde ?

Håber på hurtig hjælp.

Mvh.

Horus
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
05. marts 2003 - 05:16 #1
undskyld men hvorfor vil du ikke have hul igennem hele tiden? Og kan du ikke lige skrive hvad det er for en genvej der åbner og lukker? kører du ren 100Mb?
Avatar billede horus Nybegynder
05. marts 2003 - 08:23 #2
grunden til at der ikke skal være hul igennem hele tiden er at dataene på pc'erne er yderst følsomme - og måske kan det virke lidt paranoid - men risikoen for "angreb" er jo alt andet lige jo så begrænset til den tid hvor der er hul igennem.

Forbindelsen åbnes og lukkes ved at aktivere og deaktivere forbindelse til netværksforbindelsen. Det er en 10MB forbindelse der er bøvl med - nu hvor du siger det, så er der vist ikke bøvl der hvor det køres 100MB - kan det have noget at skulle have sagt ?
Avatar billede articfruit Nybegynder
05. marts 2003 - 08:24 #3
Undskyld mig, men jeg deler også mrmox2's forbløffelse! Hvorfor i al verden vil i ikke have forbindelsen til at være aktiv hele tiden?? Så er idéen i en fastnet opkobling da lidt underlig...
Avatar billede articfruit Nybegynder
05. marts 2003 - 08:25 #4
nå.. oki.
Avatar billede horus Nybegynder
05. marts 2003 - 08:37 #5
enig i at det kan virke underligt - af og til kan jeg personligt godt syntes at det er lidt paranoid - men heller "safe than sorry" som man siger - min røv skal i hvert fald ikke ristes i tilfælde af at der sker noget... :-)
Avatar billede zeion Nybegynder
05. marts 2003 - 12:10 #6
Grunden til du har fået en router som også virker som firewall er jo lige præsic at du ikke kan blive "hacket" da de porte der har "recall back" er deaktiveret såsom Telnetporten osv. så du har ingen grund til at værer bange for dine data...
Hvis du endelig vil værer sikker så sæt en Software Firewall op...
Avatar billede horus Nybegynder
05. marts 2003 - 13:04 #7
jeg takker for jeres bemærkninger om hvor irrelevant det er, det jeg ønsker, men faktum er at det skal være sådan - uanset hvor dumt det kan lyde - så spørgsmålet er om der er nogen der har nogle forslag til hvad det er der går galt ?

Mvh.

Horus
Avatar billede hsloth Novice
05. marts 2003 - 13:50 #8
Kunne du ikke være lidt mere specifik omkring hvordan du "åbner" og "lukker" for forbindelsen ?
Avatar billede horus Nybegynder
05. marts 2003 - 14:46 #9
hsloth:

som beskrevet tidligere:

Forbindelsen åbnes og lukkes ved at aktivere og deaktivere forbindelse til netværksforbindelsen.

dvs. jeg højre klikke på "Netværkssteder" og dernæst højreklikker jeg på netværksforbindelsen og vælger "deaktiver" for at afbryde.

Jeg dobbeltklikker naturligvis på selvsamme netværksforbindelse for at aktivere forbindelsen igen....

er du med ? Nogle gode idéer ?

Horus
Avatar billede oz2kas Nybegynder
05. marts 2003 - 15:51 #10
når du lukker forbindelsen på den måde, så er det ikke routeren du afskærer fra nettet, men den enkelte maskine.

hvis du skal lave fejlfinding på dit problem, så tror jeg højst sansynligt at du finder ud af mest på den/de maskiner der er problemer på.
Avatar billede hsloth Novice
05. marts 2003 - 16:11 #11
Det kunne faktisk godt være at det er de 10MBit der er et problem. Det kan være at din switch ikke rigtigt kan finde ud af at forhandle hastighed med netkortet.

Prøv med et 100MBit netkort i den maskine der er problemer med - de koster jo ikke meget nu om stunder.
Avatar billede smee200 Nybegynder
14. marts 2003 - 22:28 #12
hvad tester du forbindelsen med, ICMP bliver filtreret i de fleste FW´s
hvis det er en XP, er der en FW tilknyttet netværksforbindelsen.
den bevirker at du kan pinge fra den pågældende pc men den svarer ikke på ICMP request
Avatar billede horus Nybegynder
16. maj 2003 - 07:48 #13
lukker