Avatar billede slobo Nybegynder
03. marts 2003 - 22:06 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Mistet adgang til server

Jeg har en pc som fungerer som server. Det er bl.a. via denne, vores tre pc'er har adgang til Internettet. Pludselig (og jeg mener virkelig pludselig) kan ingen af vores klienter få adgang til serveren. Vi kan godt gå på Internettet men kan ikke få lov til at se drev på serveren. Vi skal indtaste et password og en adgangskode, som ingen af os kender. Der er iøvrigt ikke password på nogle af brugerne, der er oprettet på serveren. Ingen har brugt serveren som klient (eller rørt ved indstillinger) og gæstekontoen er aktiv. Hvad er der galt? Har virket hele dagen, og er pludselig stået af!
Avatar billede slobo Nybegynder
03. marts 2003 - 22:10 #1
Glemte at sige, at der er Win 2000 på "serveren" og klienter (en dog med Win Me).
Avatar billede mortrr Praktikant
03. marts 2003 - 22:17 #2
Kunne det være at gæstekontoens password er udløbet?
Normalt står det til aldrig at udløbe, men det kunne være det er blevet ændret (for længe siden).
Avatar billede slobo Nybegynder
03. marts 2003 - 22:30 #3
Jeg tjekker....
Avatar billede slobo Nybegynder
03. marts 2003 - 22:31 #4
Niks. Gæstekontoen står til, at adgangskode aldrig udløber.
Avatar billede pewo Nybegynder
03. marts 2003 - 23:40 #5
Er det en domain kontroller kan det være mange ting, men hvis det ikke er, så er den nemme måde, opret en ny bruger på serveren med de rigtige rettighedder på de network shares som der ny findes, og der efter disconnect network shares og re-connect network shares med den nye bruges brugernavn og password på klienterne, så skal det nok virke, husk at sætte den nye bruge til at password ikke kan udløbe og man ikke kan skifte password.
Avatar billede mortrr Praktikant
03. marts 2003 - 23:52 #6
Der var forresten noget.
Hvis Win ME brugeren har ændret sit lokale password, og har sat den til at ændre windows networking password samtidigt, kan (kunne) den finde på at ændre guest passwordet.
Prøv at nulstille guest password til ingenting.
Avatar billede mortrr Praktikant
03. marts 2003 - 23:53 #7
Og lige en ting til.
Hvis der er nogen der leger med frontpage/server extensions på serveren, og har bedt den om at "tighten security" kan den have fjernet everyone's rettigheder til mapperne.
Avatar billede slobo Nybegynder
04. marts 2003 - 17:27 #8
pewo: Jeg har oprettet nyere bruger, og det virker stadig ikke. Vil du uddybe hvad du mener med rettigheder på network shares mv. Er det de delte drev?
Avatar billede slobo Nybegynder
04. marts 2003 - 17:48 #9
pewo=> når jeg vil gå på serverens drev via en klient skriver den: "Brugeren har ikke fået lov til at anvende den forspurgte logontype på denne computer"? Hvad sker der?
Avatar billede slobo Nybegynder
04. marts 2003 - 17:57 #10
Burde osse lige fortælle, at jeg ikke får adgang til serveren, selv om jeg skriver brugernavne og passwords korrekte. OG at jeg kan få adgang til klienterne FRA serveren.
Avatar billede pewo Nybegynder
04. marts 2003 - 19:25 #11
Det med rettighedder kan kun la sig gøre hvis du køre med NTFS filsystem, hvis du gør det, så kan du højreklikke på filler og mapper og gå til fanebladet security og se hvordan rettighedderne er sat, har skal du kigge om everyone's rettigheder, står til Read & Execute, List Folder Contens og Read, hvis ikke slå det til. Hvis everyone ikke findes på listen, så tilføj den, og den bruger du har oprettede med måske full Control
Avatar billede slobo Nybegynder
05. marts 2003 - 17:51 #12
pewo=> Alle rettigheder er slået til, og jeg har givet adgang til alle under "sikkerhed". (Det er iøvrigt kun et af drevene på serveren, der er formateret som NTFS). Kan du forklare, hvorfor jeg får meddelelsen Brugeren har ikke fået lov til at anvende den forspurgte logontype på denne computer"?
Avatar billede mortrr Praktikant
05. marts 2003 - 18:02 #13
Local Security Settings (Administrative Tools)
Local Security Policy
Local Policies
User Right Assignment

Kig lige efter om Everyone/Guest står i
Deny access to this computer from the network

Kig efter om Everyone/Guest står i
Access this computer from the network
Avatar billede slobo Nybegynder
05. marts 2003 - 18:24 #14
mortrr => Tak. Det virkede. Der var forsvundet en rettighed under lokale politikker, så ingen længere havde adgang til serveren! Aner ikke hvad der er sket. Har du en idé? Send mig et svar, så jeg kan give dig 50 points.
Avatar billede mortrr Praktikant
05. marts 2003 - 18:28 #15
Der er faktisk mange muligheder.
De to største er
installation af en eller anden system-komponent
en der leger