Avatar billede jason26 Nybegynder
02. marts 2003 - 16:53 Der er 13 kommentarer

SB Live 5.1 vs. WinXP

Jeg har netop fået installeret et SB live 5.1 lydkort og har desuden investeret i et sæt 5.1 højttalere mærket Creative 5100. Mit problem er, at når jeg har installeret drivere og applikationer og skal konfigurere det hele i surround mixer, ja så kan jeg max vælge 4 højttalere.. Hvad kan dette skyldes?? Jeg kan som sagt ikke få noget lyd ud af min centerhøjttaler.

Jeg håber der sidder en ekspert på området et sted derude og forbarmer sig over mig.

JaSOn
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
02. marts 2003 - 16:56 #1
Afinstallér software og hent den seneste driverpack fra http://www.creative.com/

Fjern ligeledes driverne, luk maskinen ned og flyt evt. kortet ned i et andet PCI-slot - det hjalp gevaldigt på mit kort :o)
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
02. marts 2003 - 17:18 #2
jeg har haft det præcis samme problem! med det samme lydkort. hent en ny driver på creative.com enten til højtalerne eller lydkortet , det virker måske. nu virker mit perfekt!:D jeg har kørt med det i et halvt år uden problemer, og har lige invisteret i et 6,1 lydkort, det styrer!! Yehh..
håber du kunne bruge det, hvis ikke skriv igen.
'MVH Niels
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
02. marts 2003 - 17:48 #3
Som jeg sagde :o)
Avatar billede jason26 Nybegynder
02. marts 2003 - 20:02 #4
Jeg har prøvet begge dele... Afinstalleret driverne samt at skifte pci-slot for derefter at geninstallere den sidste nye driver jeg kunne finde på Creative's hjemmeside. Men jeg har stadig kun muligheden for at aktivere op til 4 højttalere. Den spørger ovenikøbet når man installerer Livedrvpack hvilken højttaler opsætning man vil have, og der vælger jeg også 5.1

Flere forslag???
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
02. marts 2003 - 21:15 #5
Hmmmmm... Prøvet at installere uden at have højttalerne tilsluttet?

Prøv evt. at vælge noget andet end 5.1 under installationen - og har du aktiveret digital out? Jeg går ud fra, at alle højttalerne først går gennem sub'en?
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
03. marts 2003 - 11:28 #6
prøv at hiv det stik der går fra subwoferen og ind i det sorte stik på dit lydkort, ud af sub'en, det burde hjælpe!! :D
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
03. marts 2003 - 14:43 #7
Det sorte stik??? Det er da til de bageste højttalere!!!
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
03. marts 2003 - 15:37 #8
nå. men det skal være det til sub'en og centeren. du hiver ud af sub'en. prøv det!
Avatar billede jason26 Nybegynder
03. marts 2003 - 19:21 #9
Nu har jeg hevet stikket til sub/center ud, afinstalleret drivere og genstartet. Så har jeg installeret driveren på ny, og nu får jeg lyd ud af centeren, men jeg kan stadigvæk ikke vælge 5.1 i højttaleropsætningen... Desuden kan jeg heller ikke styre centerhøjt. volume.. Hvad f.... kan det være der går galt...
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
03. marts 2003 - 22:48 #10
Hvis jeg ikke husker meget galt, skal alle højttalere tilsluttes sub'en og derfra skal der trækkes ét jack til front- og ét til baghøjttalerne, samt et til den digitale udgang, som bl.a. styrer Dolby Decoding, bass redirection og lydstyrke for sub og CENTER HØJTTALEREN ;o)
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
04. marts 2003 - 08:44 #11
jeg køre med et af mine stik ude. og det lyder perfekt!!
men jeg er ikke sikker på at jeg kan hjælpe dig med det med lydstyrken.
men prøv dig frem med de programmer der fulgte med kortet. der er helt sikkert et program, hvor du kan gøre det fra.
Avatar billede jason26 Nybegynder
04. marts 2003 - 11:00 #12
Jeg startede også med at have samtlige speakere koblet på sub'en og derfra 3 jackstik til kortet. 1 front, 1 rear og 1 digital. Det er den måde det SKAL sidde på. Men det er i Creative surround mixer at jeg for det første ikke kan vælge 5.1 og det er i samme program jeg ikke kan ændre på centerens volume samt bass reduction. De sliders der er at hive i er deaktiveret... Meget mærkeligt.. Jeg har en anden maskine som jeg lige vil prøve at installere kortet i.. evt med en Windows 2000.. Vender tilbage hvis der sker noget glædeligt. Men mange tak for forslagene.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
04. marts 2003 - 12:38 #13
Så pil hele skidtet fra, når du installerer - så KAN der ikke opstå nogle konflikter eller lignende!