Avatar billede romed Nybegynder
07. november 2000 - 21:02 Der er 20 kommentarer

Win95 - Win98 opgraderingsproblemer!

Man skulle jo ikke tro at det kan ske! Jeg prøver at opgradere fra Win 95 til Win 98, men den går bare ikke. Pc\'en er en Pentium III 600 og alt virker fint under Win 95. Grafikkortet er ATA pro Rage 128.
Når jeg kører opgraderingen sker der følgende: efter Genstart, under systemkonfiguration kommer en fejlmeldelse: \"Der opstod en fejl under kald af DLLInstall: C:\\Win\\system\\Shdocvm.dll (Hresult - 80004005)
Istallationen kører færdig, og Win 98 starter op i VGA mode med 16 farver. Men: I enhedshånteringen er alle enheder afinstalleret. Ingen CD-rom drev, ikke noget som helst. Kan hellere ikke finde enhederne. Kun grafikkortet, men det vil ikke installeres.
ER der nogen der har et bud på hvad der er galt?
Romed
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
07. november 2000 - 21:08 #1
prøv at fdiske c-drevet og formatere det så du er sikker på der ikke er efterladenskaber fra win95 og installer så win98..lad den evt. boote fra cdrom-drevet
Avatar billede gozar Nybegynder
07. november 2000 - 21:09 #2
Hvad sker der, når du søger efter nyt hardware?
Avatar billede lassebm Nybegynder
07. november 2000 - 21:11 #3
Hvis du bare har installret win98 oven i win95, så er filerne højst sansygentlig flippet lidt ud, fordi at de er blandet sammen! Prøv at formatere dit boot-drev, og installere win98 forfra! =)!
HUSK AT TAGE BACKUP AF DET DATA DU IKKE VIL MISTE!!
Avatar billede romed Nybegynder
07. november 2000 - 21:26 #4
Den med at formattere C-drevet er ikke en acceptabel løsning i dette tilfælde.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
07. november 2000 - 21:30 #5
ok, så kan du nøjes med at boote fra en startdiskette og slette mapperne:
c:\\windows
c:\\programmer
c:\\program files (hvis du har den)
og så installere win98 på ny!
Avatar billede romed Nybegynder
07. november 2000 - 21:32 #6
Jeg kan installere Cdrom drevet manuelt, med driverdiskette, kan dog ikke installere grafikkortet. Jeg har de korrekte drivere til grafikkortet, men Windows næget at acceptere kortet med: grafikkortet er ikke installeret korrekt, blabla.. når jeg afinstallerer Win98 igen (jeg har backed up 95\'er systemfilerne) virker alt fint igen.
Avatar billede romed Nybegynder
07. november 2000 - 21:38 #7
Det med at smadre Win95 og installere 98 forfra er selvfølgelig en mulighed mon ikke en elegant en. Problemet er at det handler sig om en kontormaskine med mange vigtige data, mange ikke almindelige database programmer etc. Så det jeg efterlyser er en mulighed for at rette op på installationsproblemet og køre opgraderingen glat igennem. Øksen kan jeg bruge som sidste udvej.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
07. november 2000 - 21:49 #8
hmm...så vil jeg ønske dig held og lykke :) at rette op på win95 roderi er ikke en nem opgave...for ikke at sige umulig!
Avatar billede romed Nybegynder
07. november 2000 - 21:57 #9
Tak, kimrosgaard, jeg vil gerne give dig 10 points for et trøstende svar. Det hjæper ikke med problemet, men med sjælen.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
07. november 2000 - 22:04 #10
jammen så siger jeg da mange tak :)
Avatar billede teknik Juniormester
07. november 2000 - 22:46 #11
Det her er vist hvad man kalder \"a very long shot\"....men alligevel.
\"Shdoc...\" kunne referere til grafikkortets \"Shadow Memory\"...
Prøv at gå ind i BIOS, og klikke \"Shadow configuration\" over på \"no\" eller \"deactivated\"
...der er gerne 5-6 linier med shadow memory allokering i BIOS.
Odds for at det hjælper ...under 15%
Avatar billede seaspray Nybegynder
07. november 2000 - 23:18 #12
Hej!
1.) Windows 98 SE installeres bedst alene og ikke
som opgradering ( Har prøvet! Både med Opgr. Cd af
Win98/Win98 SE svaret er Nej! ) Clean install!
2.) Gem de data du kan af de programmer du har.
3.) Sørg for at få fat i directx 7.0a fra http://www.microsoft.com/directx og gem den til
installationen.
4.) Sørg for at få fat i drivere til dir bundkort
fra hardware leverandøren på nettet, gem dem.
5.) Sørg for at få fat i Seneste VGA driver fra nettet.
6.) Bedst at vide hvad chipset man har på bundkortet, samt BIOS versionen, check om der skulle være kommet nyere, sørg for at flashe hvis
de håndtere et reelt problem du ved du har, eller
hvis det giver forbedring af system ydelse. Og
se også om der er nyere BIOS til dit VGA kort.
7.) Clean Install: Installer Windows 98 SE således
C:\\>SETUP /IE derved undgår du opstarts diskette
og går lige til installering.
Installer efter at have Formateret C:\\ drevet med
C:\\>FORMAT C: /U . DU kan godt glemme den Win95
installation> den er gået Bye Bye Kansas!
Efter at Windows er startet op som første gang, Installer Bundkort driver uden genstart, og installer derefter Directx 7.0a i det sprog din Windows version er i, og vælg ok til genstart.
8.)
8a. Installer skærmdriver, evt. genstart
8b. Installer Lydkort evt. genstart
8c. Installer Muse driver evt. genstart
8d. Installer div. drivere alt efter hvad du har.

9.) Hent Internet explorer 5.02 SP2 med 56 kb encrybtering, opdater med den, istedet for 5.5 da
den er buggy! den kan hentes her http://www.microsoft.com/windows98/downloads/corporate.asp. Genstart efter Installationen, og opdater gennem Windows update i start menuen, skaf
dig en WIREWALL som BlackIce defender eller lign,
så er du lidt mere sikker, ikke totalt, men langt
bedre.
10.) Installer Office97 etc.
Det er den fremgangs måde jeg benytter, den virker!
**********  SLUT    ******************************

Avatar billede cstern Nybegynder
08. november 2000 - 00:47 #13
Det skulle da gerne virke uden krumspring som directX 7, IE55 osv.

Du kan evt prøve (hvis du er løbet tør for andre ideer):

Lav backup af de to filer USER.DAT og SYSTEM.DAT (det er nødvendigt du starter i DOS mode fra en fuld reboot, da filerne ellers er \"låst\" af Windows). Slet derpå originalerne, samt USER.BAK og SYSTEM.BAK, alle i C:\\WINDOWS.
Dernæst boot fra diskette og geninstaller opgraderingen. Bemærk: programmer mm skal geninstalleres, men alle data bevares på maskinen. Hvis det går galt kan du (igen i dos mode) kopiere USER.DAT og SYSTEM.DAT tilbage til C:\\WINDOWS

Det er på helt eget ansvar at gøre dette, men det er den næst-mest rene geninstallation af systemet og kan benyttes til completely-fucked-up systemer.

PS: Filerne er sikkert skjulte, start derfor med

ATTRIB -R -H -S C:\\WINDOWS\\*.DAT
ATTRIB -R -H -S c:\\WINDOWS\\*.BAK
Avatar billede romed Nybegynder
09. november 2000 - 00:16 #14
De sidster par forslag lyder lyder rigtig interessant, det må jeg nok sige. Jeg prøver mig frem og melder tilbage.
Avatar billede romed Nybegynder
18. november 2000 - 23:55 #15
Spørgsmål til cstern:
Avatar billede romed Nybegynder
19. november 2000 - 00:00 #16
Undskyld, en gang til: cstern, kunne det tænkes, at hele problemet skyldes at jeg har valgt optionen - gem WIN 95 systemfilerne for at evt. kunne afinstallere WIN 98  opgraderingen?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
08. januar 2001 - 08:46 #17
a\'hva\'?!? du siger du vil give mig 10 point og så afviser du mit svar!??
Avatar billede cstern Nybegynder
08. januar 2001 - 09:44 #18
romed: Sorry - jeg så ikke dit spm. Nej det tror jeg ikke.
Avatar billede romed Nybegynder
08. januar 2001 - 21:43 #19
Undskyld, Kimrosgaard, det var ikke meningen. Hvordan kan jeg gøre det godt igen?
Sagen er bare at jeg har opgivet hele l.... Maskinen køer nu fint under Win 95 og når det bliver aktuel at opgradere, skal jeg nok slette windows biblioteket og geninstallere på ny, det har jeg prøvet før. Jeg er også ny til \"eksperten\", så det var helt klart en kikser. Hvis der er en måde jeg kan gøre det godt igen, så lade mig venligst vide.

Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
08. januar 2001 - 21:55 #20
never mind..jeg overlever nok :)