Avatar billede albani Nybegynder
28. februar 2003 - 20:41 Der er 12 kommentarer og
5 løsninger

... skifte diode i optisk mus ???

hejsa

nogen der ved om det kan lade sig gøre at skifte den røde diode i en optisk mus... eller har den en funktion, set i forhold til selve aflæsningen af bevægelsen heraf...

på forhånd tak
Avatar billede game_tracker Nybegynder
28. februar 2003 - 20:48 #1
jeg har skiftet en til en blå og den virkede da fint (var en fra microsoft)
Avatar billede game_tracker Nybegynder
28. februar 2003 - 20:49 #2
dioden oplyser kun underlaget så "lazeren\eller hvad det er" kna se hvor den køre
Avatar billede abpdk Nybegynder
28. februar 2003 - 21:00 #3
Hvis jeg ikke tager helt fejl er der ingen laser en en optisk mus. Dioden oplyser bare underlaget så musens CMOS chip kan aflæse underlaget. Jeg faldt over den side om at skifte LED'en, og hvis hvad der står er rigtigt kan du bruge en hvilken som helst farve, bare dioden lyser skarpt nok.

http://www.taconuts.org/articles/2000/dec/3/page1.php
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2003 - 21:11 #4
Jeg prøvede at gøre det på en Logitech Mouseman optical, men den blå diode (3 volt, 5 mm) var langt fra kraftig nok.

Måske kan det lykkes med en anden, men det tog mig 2 timer at operere den, og sætte den gamle i igen.
Avatar billede scb Praktikant
01. marts 2003 - 19:02 #5
Sansynligvis skal man være meget heldig hvis det skal kunne virke at skifte farve, da musens CCD chip er optimeret til rødt lys.
-SCB
Avatar billede kfz Nybegynder
08. marts 2003 - 12:58 #6
er jeg den eneste som ikke kan se teksten  idette spørgsmål??
Avatar billede rasmuslp Nybegynder
08. marts 2003 - 14:22 #7
nej
Avatar billede prip10 Nybegynder
08. marts 2003 - 16:58 #8
nej
Avatar billede jop... Nybegynder
08. marts 2003 - 16:59 #9
nej
Avatar billede kfz Nybegynder
08. marts 2003 - 17:11 #10
ok
Avatar billede dexza Nybegynder
11. marts 2003 - 16:06 #11
du kan sagtens skifte den ud, men den du sætter i skal være kraftig nok for at din mus kan reagere på bevægelser. jeg ved ikke om musen er sat op til kun at læse det røde lys.......
Avatar billede cuz Nybegynder
12. marts 2003 - 12:17 #12
Grøn er vidst den kraftigste farve... Skal ikke bruge så meget strøm
Avatar billede geronimo Nybegynder
26. marts 2003 - 13:01 #13
Jeg _har_ skiftet min ud, 2 gange, først satte jeg en blå i men den lyste ikke så kraftigt så musen virkede kun på hvidt underlag, nu har jeg så skiftet den ud med en high-bright hvid lysdiode og så virker den ret godt!

Min mus er en logitech optical scrollmouse, du ved dem med 2 knapper og et scrollhjul, det tog mig kun 10-15 min. at operere den!

Jeg har så også skiftet formodstanden til lysdioden så den lyser kraftigere, men det er ikke strængt nødvendigt.

Jeg har også skiftet lysdioderne i mit CD-rom drev, diskettedrev, keyboard, netkort og i mit kabinet!

http://www.geronimo.mobilixnet.dk/billeder/BLUE003.jpg
http://www.geronimo.mobilixnet.dk/billeder/BLUE005.jpg

Jeg har desværre ikke lige et billede med den hvide i :(

Hvis du har brug for hjælp så bare skriv (man er vel ikke elektronik-nørd for ingenting :D )
Avatar billede dennis.h.skov Nybegynder
04. april 2003 - 14:25 #14
geronimo, hvor mang v kører en standar diode i en optisk mus med?
det skal man vel vide før man kan afgøre hvilken diode der skal i, det er jo klart at en 3,4 v diode ikke lyser så kraftigt hvis standard dioden kun kører med 2v.
Avatar billede geronimo Nybegynder
04. april 2003 - 15:48 #15
det kommer an på så mange ting! - Spændingsfaldet på den alm. mener jeg at jeg målte til knap 2 volt ja, hvis du ikke udnytter lysdioden maximalt i musen skal du bare skifte formodstanden ud, det var ikke noget problem i min mus... for jeg har gjort det :)

Man kan regne størrelsen på formodstanden ud, man skal dog først vide hvor mange volt der er fra før modstanden til efter lysdioden, jeg mener det var ca 4,6 volt i min...

Så tager man U(start)-U(LED)/I(LED) altså spændingen du har, de 4,6 volt trækker lysdiodens spændingsfald fra og dividerer dette tal med lysdiodens strømforbrug, typisk 20 mA, altså 0,02 det hele ser så sådan ud:

( 4,6 - 3,6 ) / 0,02 = 50 ohm

En alm. blå lysdiode har et spændingsfald på ca. 3,6V

Jeg har tænkt mig at prøve at skifte lysdioden ud med en infrarød engang når jeg får skaffet mig sådan en... Jeg kan nemlig se at sensoren reagerer på IR fra en fjernbetjening!

Forresten kan du ikke få blå eller hvide lysdioder med et spændingsfald under 3V (så vidt jeg ved) - og det med lysstyrken der har du nok ret, men det lyser nok til at det virker, og hvis standard lysdioden der sad i før har et højere strømforbrug (flere mA) så modstanden ca. er det samme som den bør være så er alt i den fineste orden :)
Avatar billede kfz Nybegynder
24. juli 2003 - 21:50 #16
hvis du stadig er interesseret kan jeg gøre det for dig, hvilken mus har du??
Avatar billede kfz Nybegynder
02. januar 2004 - 16:11 #17
kan vi få noget respons