Avatar billede martinhrj Nybegynder
28. februar 2003 - 12:17 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Trådløst netværk.

Jeg skal til at sætte et lille trådløst netværk op i privaten... der skal være ét accesspoint, og 2 pcmcia-kort til bærbare. Er der nogen der gider bruge lidt tid, på at finde det bedste tilbud der findes på markedet p.t.?

Der er kun få krav:
- Min. 11 mbit (kan det overhovedet fåes langsommere?)
- Mulighed for adgangskontrol på mac-adr. niveau!
- Gerne web-interface, dog ikke altafgørende.
- Accesspoint og pcmcia-kort SKAL være samme fabrikat, for at undgå kompatibilitetsproblemer.

Der er 60 point til den der finder det billigste tilbud, som overholder kravene!

Og forresten: Der må IKKE være router i accespointet!!!!
Avatar billede becko Nybegynder
28. februar 2003 - 12:55 #1
Ja det kan fåes langsommere, den reelle hastighed er 5,6 mbit 8)
tjeck på compumail.dk Trendnet har nogle udemærkede produkter, der kan køre "22mbit" (reelt 11mbit) hvis du holder dig indenfor mærket.
Avatar billede ctacta Nybegynder
28. februar 2003 - 15:37 #2
Du bør uden tvivl kigge på Linksys, de har nemlig nogle rigtig gode produkter til den helt rigtige pris. Jeg har f.eks. Linksys helt nye accesspoint med router (kan også fåes som plain accesspoint) der håndtere 11Mb samt 54Mb begge på 2.4Ghz båndet. Dermed har du en god rækkevide i modsætning til 54Mbit på 5 Ghz, der ofte falder blot 3 meter fra den base.

Jeg gav 1400,- for mit accespoint, skal du have routeren med, så koster den 100,- mere. Kortene kan også købes for mellem 700 - 1100,- afhængig om du vil nøjes med 11 eller 54 Mb.

Jeg har valgt 3COM's kort til min IBM Thinkpad, da antennen kan "trykkes" ind når man ikke bruger den. I praksis kan jeg komme på med fuldt skrald, uden udragende antenne, op til 15 meter indendørs.

Det er rigtigt som becko skriver, 11Mbit er reelt kun 5,5 Mb i gennemsnit.
54Mb giver dig knap 21Mb. 11Mbit er rigeligt til websurfing og email, men skal du hente store filer lokalt, så kan det virke meget sløvt sammenlignet med et alm. 100Mb trådet netværk.

Check på www.edbpriser.dk
Evt. også www.peoconsult.dk (der købte jeg mit da jeg fik en kanon god rådgivning inden og efter køb)

Check evt. www.tomshardware.com de har nemlig testet bla. Linksys og roser den meget. PC World US udråbte Linksys som Editors Choice.

Du har MAC filtrering som du efterlyser, samt en masse andde dejlige feratures, bla. UnP (Universal Plug-n-Play) således at du ikke konstant skal konfig. din router og porte når noget skal bringes til at fungere, så som f.eks. Microsoft Messenger med video, filoverførelse samt Remote Desktop Access Connection, når du vil i kontakt med hjemmets computer udefra.
Avatar billede ctacta Nybegynder
28. februar 2003 - 15:39 #3
Hvis du enabler WEP kryptering så ædes der ca. 5-8% af ovenstående båndbredde. MAC filtrering er rigtig godt, men teoretisk kan en anden "lytte" med uden WEP. Men VPN er dog langt mere sikkert, WEP kan nemlig brydes på ca. 20 min.
Avatar billede ctacta Nybegynder
28. februar 2003 - 15:42 #4
Avatar billede ctacta Nybegynder
28. februar 2003 - 15:44 #5
"Accesspoint og pcmcia-kort SKAL være samme fabrikat, for at undgå kompatibilitetsproblemer."

Dette er IKKE nødvendigt da alle producenter overholder WiFi standarden, der jo sikrer at alle producenter kan "snakke" sammen. Vær dog opmærksom på at 802.11g IKKE er en endelig godkendt standard, men når den er endelig, kan alle produkter opgrades med ny firmware.
Avatar billede martinhrj Nybegynder
28. februar 2003 - 19:31 #6
Hmm... jeg må nok indrømme, at det var lidt dyrere end jeg havde håbet på! Jeg havde håbet på at kunne få et accesspoint + 2 pcmcia kort for ikke meget over 1500,-.

Da det som sagt kun er til et privat netværk, er det ikke den største sikkerhed der kræves. Men jeg vil da gerne have lidt sikkerhed alligevel. Jeg er godt klar over at WEB kan brydes, men jeg mener dog kun at det kan klares på 20 min, hvis det er 64 bit kryptering... hvis man bruger 128 bit, tager det mindst et par timer! Jeg er også godt klar over at man kan "lytte med" selvom der er MAC-filtrering, men det gør mig ikke så meget. Bare jeg kan holde folk "ude" af mit netværk!

Grunden til at jeg oprettede dette spørgsmål, var at jeg selv er "lidt" doven idag, og ikke gad finde et godt tilbud!

Hvis ikke der kommer nogle foreslag til omkring de 1500,-, må jeg jo dele pointene ud til de svar der er kommet!
Avatar billede becko Nybegynder
04. marts 2003 - 12:29 #7
tjeck http://compumail.embla.pil.dk/
Der er kortene lidt billigere, med mulighed for at køre 11/22mbit
Avatar billede smee200 Nybegynder
14. marts 2003 - 22:30 #8
3Com access-point 2000
det fungerer godt og har mulighed for 40 og 128 bit WEP.
Avatar billede martinhrj Nybegynder
01. april 2003 - 10:17 #9
Jeg har besluttet mig for, at vente lidt med investeringen :) Men jeg fik da kigget lidt på de forskellige mærker, så jeg er bedre rustet til engang når jeg skal købe!

Tak for hjælpen!