Avatar billede lionking11 Nybegynder
07. november 2000 - 10:16 Der er 8 kommentarer og
4 løsninger

Knas på lyd med Creative PCI 128!!!

Jeg har desperat brug for hjælp! Jeg har netop erhvervet mig et Creative PCI 128 lydkort, istedet for mit gamle som var et ISA AWE64. Problemet er, at visse spil hakker i lyden. Musik fra cd og mp3 musik er der ingen problemer med. Min maskine er en AMD K6-2 500Mhz, Epox MVP3-G5 100Mhz bundkort, 128Mb PC100 SDRam, Nvidia TNT2 32Mb grafikkort(Microstar 8800). Her er hvad jeg har prøvet indtil videre - uden held:

Har formateret min HD, som er en IBM Deskstar udma66 20,5Gb 7200Rpm. Har kørt Windows Me ind. Installeret originale drivere, der fulgte med lydkortet. Har også prøvet andre drivere hentet fra Creative\'s hjemmeside.
Hentet den nyeste BIOS fra Epox\'s hjemmeside og flash\'et den. Har også prøvet med en anden BIOS version.
Har været inde i min BIOS, og manuelt sættet IRQ adresser så ingen enheder havde samme IRQ.
Har prøvet at bytte om på kortene i maskinen, i forskellige PCI slots.
Har været inde i Enhedshåndtering>Ydeevne>Hardware accelleration, hvor man her kan sætte computeren til forskellige indstillinger.
Har prøvet med et Creative TNT2 Ultra 32Mb grafikkort.
Formatteret HD igen, denne gang med Windows 98 Se.
Jeg havde samme problem med mit AWE64 ISA lydkort og troede det nye ville hjælpe - men ak nej :-(
Så jeg er nået dertil, hvor jeg har mistanke til min processor eller bundkort? Er der nogen der kan hjælpe ?? Please :-)))))
Avatar billede powell Nybegynder
07. november 2000 - 10:38 #1
I tidernes morgen (jat det er et stykke tid siden), havde jeg et linende problem.

Problemet for mig var at den hakkede i lyden men kun lyd spillet fra computeren, ren audio var der ikke nogen problemmer med.

Jeg fandt ud af at det var afspilleren der ikke kunne komunikkere med driveren, derfor prøvede jeg andre måder for at sende lyden ud til lydkortet.

Når problemmet var der i spil, så kan det skyldes at der er kommet en update som skal downloades først, inden spillet kører glat. Det står sikkert noget i spillets manual om dette. Det kan også skyldes at resurserne ikke var tilstrækkelige, at spillet brugte så meget CPU-tid at lyden havde problemmer med at blive afspillet.

Avatar billede lionking11 Nybegynder
07. november 2000 - 12:06 #2
De spil jeg har problemer med, har jeg hentet de nyeste drivere og patches til. Desuden burde en K6-2 500Mhz være rigeligt til at trække et simpelt spil. Jeg har hørt fra andre, at AMD-processor\'er kan have visse problemer med nogle spil. Jeg prøver derfor senere en Pentium 200Mhz, og ser om det er anderledes? I\'ll be back :-)
Avatar billede buffi Nybegynder
07. november 2000 - 22:13 #3
Jeg har samme problem efter at have Ghost\'et min harddisk fra en 10 Gb deskstar til en ny 45 Gb deskstar harddisk fra IBM. Begger er 7200 rpm diske. Jeg kan ikke løse problemet med nye drivere eller andre afspillere. Kan nogen hjælpe? Det er som om at harddiskens arbejde kan høres i lyden - det lyder af h... til!
Avatar billede kalou Nybegynder
08. november 2000 - 14:35 #4
Prøv at skifte DMA-instillingerne
Avatar billede kalou Nybegynder
08. november 2000 - 14:39 #5
En anden ting der måske kan hjælpe.
Prøv at forbinde lydkortet med en jordforbindelse til kabinettet
Avatar billede lionking11 Nybegynder
08. november 2000 - 14:44 #6
Det med DMA indstillingerne har jeg prøvet, men det med jordforbindelsen vil jeg da lige afprøve senere! jeg er åben for forslag :-)
Avatar billede the_netfreak Nybegynder
11. november 2000 - 22:28 #7
Det lyder som om der er en fejl i Lykortet... altså det er i stykker. Byt det... ved din forhanlder. Eller også er det bare din copmuter som bare ikke KAN køre med det lydkort ligemeget hvad du gør.

~> the..netfreak
Avatar billede teknik Juniormester
14. november 2000 - 01:01 #8
Min umiddelbare vurdering var IRQ konflikt, men med alt det du har prøvet, så kan det næsten ikke vaære det...
Når du også havde samme problem med det gamle lydkort, så er det mere sandsynligt, at det er en af de andre komponenter i systemet, som laver \"kage\"...som du også selv er inde på.

Den bedste metode til at finde fejlkilden er at skifte én del ad gangen, og så teste...og blive ved med det indtil man rammer plet...
Det nemmeste er at låne delen af venner og bekendte, forhandlere er ikke rigtig med på \"låne\"...
Det er noget bøvlet, og det eneste jeg egentlig kan hjælpe med er min (subjektive) vurdering af hvordan odds er.

Når du har prøvet med andet grafikkort, så bør det kunne udelukkes.
Det kan godt være svært at skaffe \"alt\", så der er to Workaround\'s

mht. indstikskort, fx. netkort/scsi controllere o.lign, så fjern dem blot mens du tester.
mht. RAM...hvis du ha to stænger, så test med én ad gangen.

Mine Odds for hvor fejlen ligger:
Højttalere/højttalerledning/forstærkeren i højttalere 50%
Ram fejl 30%
Fejl i HDD/CD stikmontering/controller kabler/jumpersettings 10%
PSU fejl (for svag) 9%
IRQ fejl....jaah (overtroisk?) 8%
CPU fejl 6%
Bundkorts fejl 5%

Alt i alt ikke meget at gå efter, men du har jo selv været rigtig ihærdig...

mvh :-)
Teknik

Avatar billede lionking11 Nybegynder
14. november 2000 - 09:45 #9
Jeg har nu prøvet alt - næsten! Jeg har lavet jordforbindelse til kortet, skiftet IRQ adresser, byttet rundt på de forskellige PCI slots, taget alt op, så det kun var grafik- og lydkort der sad i, prøvet med andet ram - uden held :-(
Og nu det sjove: Jeg formaterede igen min HD, og lagde denne gang Windows2000 Professional ind. På Creative\'s hjemmeside, fandt jeg nogle helt nye drivere til Win2000 til mit PCI128 lydkort. Faktisk er mine lydproblemer næsten forsvundet 100% - men desværre ikke helt. Jeg fandt også en BIOS opdatering til mit Epox bundkort og AMD processor. Min lyd kører nu 98%, og er nok til at leve med, men er stadig et irritationsmoment! Jeg vil stadig kæmpe videre, indtil det er 100% i orden :-) Jeg nævnte tidligere, at jeg ville prøve med en anden processor. Dette har jeg desværre ikke fået prøvet endnu, og regner med jeg får det gjort i aften!
Avatar billede lionking11 Nybegynder
15. november 2000 - 09:52 #10
Jeg har nu konstateret, at det er min AMD K6-2 processor, som har problemer med at håndtere visse spil.
Det jeg gjorde til sidst, var:
at reinstallere Windows 2000, installere Service pack 1, DirectX 8.0, opdaterede mit lydkort med de nyeste Windows 2000 drivere fra Creative\'s hjemmeside, installerede en update patch fra AMD\'s hjemmeside til Win 2000, samt en AGP driver, Nvidia 6.31 drivere for Win 2000, samt stel-forbindelse til lydkortet, og en ny BIOS update til mit bundkort.
Alt dette har gjort mit system MEGET bedre, og alt kører perfekt - på nær lyden i få spil som stadig \"knaser\" lidt - men er blevet væsentligt bedre i forhold til Windows 98 og Me.
Så 1000 tak for alle jeres input :-)
Avatar billede the_netfreak Nybegynder
15. november 2000 - 15:34 #11
Selv 1000 tak for points\'ne ;)

~> the..netfreak
Avatar billede teknik Juniormester
16. november 2000 - 00:46 #12
..Tak for points....du har da også gået en del igennem må man sige