Avatar billede illusion Nybegynder
26. februar 2003 - 20:17 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Manglende RAM

Hej!

Jeg har et problem, som jeg håber, at I kan hjælpe mig med....

Jeg har lige købt 128 MB Kingston PC133 Value-RAM (single sided) hos www.shg.dk. Problemet er, at min computer kun vil optælle 64 MB af RAM-blokken!
Bundkortet er et Gigabyte GA-5SMM. Ifølge manualen kan bundkortet tage 16/32/64/128/256 MB RAM-blokke, og jeg har netop opdateret min BIOS til den nyeste version, men det hjalp altså ikke på RAM-problemet.
I computeren er der i forvejen 64 MB PC100 RAM (single sided), og denne blok vil computeren gerne optælle det hele af.
Den nye RAM er som sagt 133MHz, og bundkortet kan kun køre 100MHz, men da blokken ellers virker fint lader det jo til, at RAM'en selv sætter hastigheden ned.
Jeg har prøvet at bytte rundt på RAM'ene i de forskellige slots (det har jeg læst i tidligere oprettede spg., at der måske ville virke), men det hjalp altså heller ikke.

Jeg har også prøvet at genindlæse BIOS defaults, hvilket heller ikke virkede...

Jeg har ikke umiddelbart mulighed for at afprøve RAM'en i en anden computer.

Jeg håber virkelig, at en af jer har en løsning på problemet - hjælp!!!
Avatar billede fromsej Praktikant
26. februar 2003 - 20:18 #1
Har du prøvet den nye Ram alene?
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. februar 2003 - 20:19 #2
Du har også prøvet med 128 Mb blokken alene?

(kan ikke lige se at du skriver det nemlig :))
Avatar billede stooz Nybegynder
26. februar 2003 - 20:21 #3
man kan ikke altid regne med pc133 og pc100 ram kan fungere sammen.. jeg har haft det samme problem før..så som fromsei siger prøv de nye alene og hvis de godt kan tælle dem der så er det fordi de ikke kan sammen.. har du prøvet at flyye lidt forskelligt rund på dem i slots'ne?
Avatar billede illusion Nybegynder
26. februar 2003 - 20:26 #4
Stooz: Ja, jeg har prøvet alle mulige kombinationer i slots'ene...
Fromsei & john stigers: Ja, jeg hra prøvet blokken alene - og der bliver stadig kun optalt 64 MB ved BIOS-optællingen.
Avatar billede human Nybegynder
26. februar 2003 - 20:37 #5
Well... Så skal du have fat i shg.dk og bede dem give dig en ny blok, eller skal de i hvert fald komme med en forklaring på hvad du skal gøre.
Avatar billede stooz Nybegynder
26. februar 2003 - 20:42 #6
Human: det er ikke sikkert der e rnoget galt med den ram blok. Jeg havde nøjagtig det samme problem med mit gamle motherboard. Jeg fik aldrig pc100 og pc133 til at køre sammen..men hvis man kun havde en slags i var der ingen problemer. Producenten sagde også det sagtens kunne lade sig gøre dog ville pc133 rammen kun køre 100.. Men nej jeg fik det aldrig til at virke og kender flere som har haft de samme problemer..Mit råd prøv at bytte dem til pc100 så skal du nok få dem til at køre sammen. :)
Avatar billede human Nybegynder
26. februar 2003 - 20:43 #7
Han skirver: "Fromsei & john stigers: Ja, jeg hra prøvet blokken alene - og der bliver stadig kun optalt 64 MB ved BIOS-optællingen."

Men jeg siger jo også de skal kunne give en forklaring på hvad han skal gøre eller også skal de give ham en ny blok. Er der problemet stadig, så kan du være sikker på det ikke er dine RAM ;o)
Avatar billede stooz Nybegynder
26. februar 2003 - 20:46 #8
Hmm ja du siger noget..Den havde jeg ikke lige fået med at den stadig kun talte 64 i opstart. :/
Avatar billede stooz Nybegynder
26. februar 2003 - 20:47 #9
well..Aflever de ram tilbage så skal jeg sende dig en blok pc133 256 dem skal jeg have 200 for :)
Avatar billede serverservice Praktikant
26. februar 2003 - 22:17 #10
Jeg har da haft samme problem med kingston value 133 sd ram, og prøvede 4 forskellige pcér. Kun éen indlæste dem rigtigt. På trods af alle kunne indlæse singlesided og 128 Mb. Der var da en anden pc som også kun indlæste 64 mb ram-    BYT dem
Avatar billede widriksen Nybegynder
26. februar 2003 - 22:22 #11
Det du skal prøve og få fat i er:
1. Bios opdatering til dit mother board. Prøv det først da det faktisk kan hjælpe.
2. HVIS det ikke hjælper, så skal du have fat i PC 100/133 RAM 256 MB CL 2 Chip densitet 16 x8, eller 8 x 16. Det skal hjælpe.

Jens
Avatar billede illusion Nybegynder
28. februar 2003 - 14:10 #12
Tak for hjælpen! Jeg har snakket med shg.dk, og de siger, at det skyldes, at mit bundkort kun understøtter 16 mb pr. kreds, og at ram-blokkens kredse er på 4x32 mb - og derfor kan bundkortet kun understøtte halvdelen af hver kreds!
Pokkers! Nå, men det er der jo ikke noget at gøre ved... Det var faktisk widriksen, der kom med det rigtige svar (selv om jeg skrev tidligere, at jeg HAVDE opdateret BIOS'en!), og derfor får han points'ene - men tusinde tak til alle jer andre!
Avatar billede serverservice Praktikant
28. februar 2003 - 16:32 #13
Ja-godt der endelig var een der kunne forklare "mysteriet"