Avatar billede pelkjaer Nybegynder
25. februar 2003 - 10:51 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Gem transparent med skygge (alpha channel)

Problem:

Jeg har nogle små boxe med afrundede hjørner, samt med drop shadow filter.

Da jeg skal bruge det til web og min sides bg er et slags tern, skal det gemmes transparent.

Men jeg vil også ha' min skygge med, hvordan gør jeg det?

I gif kan det vel ikke lade sig gøre, men burde jeg ikke kunne gøre det i png-24?

Når jeg prøver bliver det transparente ikke transparent, men istedet en eller anden blå farve.

Help.
Avatar billede mc_goblen Praktikant
25. februar 2003 - 10:56 #1
Nu har jeg ikke lige super meget forstan på Photo Shop, men som du skriver der får du et problem...

Som du selv skriver går GIF jo nok ikke lige, da det kun arbejder i 256 farver, hvilket jo bestemt ikke vil gå! Tror at du bliver nødt til at tage et billede af den baggrund som dit nye billede skal ligge på og sætte ind som baggrund på det nye billede...

tror ik at det kan gøres på mange andre måder...
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
25. februar 2003 - 10:57 #2
Det burde kunne lade sig gøre i png - den gemmer så vidt jeg ved alpha channel med.
Avatar billede tangveje Nybegynder
25. februar 2003 - 11:10 #3
Desværre er PNG ikke så voldsomt godt understøttet i diverse browsere, men som pelkjaer siger kan du få skyggen med hvis du gemmer som png format. Noget der muligvis kunne være nyttigt :

http://www.alistapart.com/stories/pngopacity/
Avatar billede tangveje Nybegynder
25. februar 2003 - 11:19 #4
Sidder her og sover :) Som du selv skriver, er det muligt med PNG, præcist hvordan det gøres i PS er jeg dog ikke sikker på, og kan ikke lige undersøge det for dig :(

Linket er mest ment som en afskrækkelse, det er den grimmeste løsning jeg kan forestille mig, men også den eneste jeg kender til.
Avatar billede spe Nybegynder
25. februar 2003 - 11:20 #5
Der er et alternativt til png men ikke så optimalt som at gemme din skygge som havlgennemsigtig. Men brugbart hvis du vil undgå problemet med at ikke alle browsere understøtter png.

Det er at gemme som gif med transperant dither slået til. Dette laver et mønster i din skygge af helt gennemsigtige pixels ind imellem de mørke pixles fra skyggen.På denne måde kan du simulere en form for skygge.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
25. februar 2003 - 11:33 #6
png er løsningen - især da jeg læser at alle de nyeste browsere understøtter alpha opacity'en fuldt ud.

nu mangler jeg blot at finde ud af hvordan..
Avatar billede spe Nybegynder
25. februar 2003 - 11:54 #7
Vælg PNG-8 og sæt din Matte til den farve din hjemmeside har som baggrund.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
25. februar 2003 - 12:00 #8
hvad skulle det hjælpe? Som jeg skriver har min side tern som bg.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
25. februar 2003 - 23:25 #9
Du kan jo sætte terne direkte ind på det lille billede ;-)

- eller du kan huske at fjerne baggrundslaget i dit billede i photosop, så du har "checkerboards" i baggrunden der. Husk også at du skal arbejde i RGB farver > prøv så med png 24
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
26. februar 2003 - 09:46 #10
Det hjælper ikke :)

Sætter jeg tern direkte på mit billede kan jeg selvsagt ikke centrere siden da det så vil konflikte med bg'en når man skalerer vinduet.

Og når jeg fjerner bg inden jeg gemmer, bliver bg'en blå(!?) i png :)

Jeg tror efterhånden løsningen bliver en venstre centrering da jeg så vil kunne tage bg'en med i udklippet.
Avatar billede andersnielsen Nybegynder
27. februar 2003 - 12:02 #11
IE understøtter da ikke PNG-transparancy med alpha-kanalen, så vidt jeg husker?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
27. februar 2003 - 12:05 #12
Nej, ikke som standard i de nyere versioner. Men det kan installeres som plugin så vidt jeg kan forstå
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
27. februar 2003 - 12:28 #13
Jeg endte med at venstre justere skidtet da jeg også læste om plugins, hvilket slet ikke holder.
Tak for deltagelsen.