Avatar billede petertorp Nybegynder
25. februar 2003 - 10:04 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

ODBC-hjælp

Hej,

jeg skal have importeret en datafil fra et gammelt (og ukendt) program ved navn TricTrac til en access-database. Jeg kan se at Tric Trac har mulighed for at eksportere data vha ODBC. Vælger jeg dette, skal jeg vælge en datakilde (fil eller maskin). Jeg ved dog ikke så meget om hvordan ODBC fungerer, så jeg er ikke rigtigt kommet videre. Er der noget, der kan give mig en step-by-step guide?
Avatar billede nybegynderen Nybegynder
25. februar 2003 - 11:29 #1
Har selv tumlet lidt med noget tilsvarende ! - Og fandt ud af at det var nemmere at Importere fra Access, stedet for at Exportere fra det der "ukendte" program. Hvis du vælger at importere fra Access, klikker du på; filer / Hent eksterne data / i dialogboksen der kommer frem, vælger du ODBC Databases() som datakilde. Hvis driveren fra det "ukendte" program findes på listen over datakilder vælger du den her, alternativt opretter du en ny datakilde, ved at vælge Ny datakilde.

Hvis ikke det virker må du komme med ldt mere info...
Avatar billede terry Ekspert
25. februar 2003 - 12:39 #2
is it possible to export from TricTrac to a CSV file? If you can then you can then import the file into Access very easily.
Avatar billede petertorp Nybegynder
25. februar 2003 - 13:05 #3
no - I can export to excel and from there to access. But thats what Im doing right now, and my hope was to bypass excel and export/import directly to Access.
Avatar billede petertorp Nybegynder
25. februar 2003 - 13:13 #4
til nybegynderen,

jeg havde lige skrevet en lang forklaring til dig, men den var åbenbart så lang at systemet loggede mig af i mellemtiden. så nu vil forsøge at skrive den igen. Fuck :-(

Kort fortalt:
Driveren til TricTrac findes ikke på listen. Og heller ikke hvis jeg vælger ny kilde. Jeg roder pt med at geninstallere programmet i håb om at TricTrac så bliver tilføjet til listen over ODBC-drivere. Er det korrekt antaget at jeg burde kunne se en "TricTrac"-driver i kontrolpanelet (datakildeadministrator)hvis ellers programmet understøtter ODBC og er installeret korrekt?

Derudover venter jeg på svar fra leverandørens support, der ville prøve at finde en løsning - de havde åbenbart ikke rodet med den del af programmet selv :-(

/
Peter
Avatar billede petertorp Nybegynder
25. februar 2003 - 13:17 #5
alternativt kan TricTrac eksportere i SPSS-format (.sav) - så hvis bare Access 97 kan opgraderes til at forstå dette format - ja, så er mit problem løst. Jeg finder dog ikke så meget info på MS´ support-sider.
Avatar billede terry Ekspert
25. februar 2003 - 14:37 #6
what ODBC driver are you using to Excel? Never heard of SPSS format!
I would have thought that any ODBC driver installed by TricTrac would be visible in the ODBC  data sources, unless it ALSO uses a standard driver1
Avatar billede nybegynderen Nybegynder
25. februar 2003 - 16:02 #7
Hej igen,
Ja, du burde kunne se en TricTrac driver i Kontrolpanel/Administration/Datakilder(ODBC), her kan du tilføje via enten Bruges-DSN, eler System-DSN. Hvis ikke den er på nogle af disse 2 lister, skal du nok reinstallere TricTrac !

Håber du nu er tættere på ;-)
Avatar billede nybegynderen Nybegynder
25. februar 2003 - 16:03 #8
Hvad er det iøvrigt lige at det der TricTrac er for noget ?
Avatar billede petertorp Nybegynder
26. februar 2003 - 10:23 #9
Ja, jeg installerede TricTrac i går, men uden at få ny ODBC-drivere. TricTrac har forøvrigt lige og sagt at det slet ikke kan lade sig gøre i vores gamle version. Tric Trac er et program til håndtering af dataindsamlig (telefon-interview osv).

Nåmen, mit eneste håb nu er at finde en eller anden måde at få Access til at indlæse sav-filer (SPSS). Men det opretter jeg nok et nyt spørgsmål til.
Avatar billede henrik1975 Nybegynder
09. marts 2004 - 16:04 #10
SPSS er et statistik-program som kan exportere data til bl.a. excel/ascii. Sig til hvis du mangler hjælp til at konvertere filen. Jeg har programmet liggende.