Avatar billede zub-zero Nybegynder
24. februar 2003 - 22:41 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Multi cpu i windows

Hejsa, hvordan har windows det med flere cpu'er? - skal alt software stadig laves med multi support eller kan windows gå ind og sige "word køre på cpu 2 mens starcraft køre på cpu 1"?... har nemlig fået et tilbud på en billig duel p3 :) og jeg er ikke den store linux nørd så serveren skal være på windows... og det ville da være sødt hvis cs´eren havde sin egen cpu ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. februar 2003 - 23:08 #1
Spil og styresystemer der understøtter dualcpu vil udnytte 2 cpu´er.

Man kan ikke fortælle at word skal køre på cpu1 og starcraft skal køre på cpu2.

Enten bruger understøttede spil/OS en dual cpu el. også gør de ikke.
Avatar billede soreno Praktikant
24. februar 2003 - 23:12 #2
Man fordeler ikke cpukraft "pr. program" men "pr. tråd".

Dvs. hvis half-life har 6 tråde (tal grebet ud af luften), så kan det være at fordelingen er sådan:

cpu_0
  hl_1
  hl_6
  hl_4
  hl_5

cpu_1
  hl_2
  hl_3

Desuden skal cpu'erne også udføre kode fra andre processer (f.eks. Windows egne kerne tråde, exporer.exe og de programmer du har kørende i baggrunden (virus scanner, messenger, firewall osv.).

Hvis programmet er flertrådet så vil det (i teorien) kunne udnytte flere cpu'er.

Dog sætter Windows begrænsninger. Så vidt jeg er orienteret så understøtter:
Win2k prof - 2 cpu'er
Win9x - 1 cpu
WinXp Home - 1 cpu
WinXp prof - 2 cpu'er
Avatar billede zub-zero Nybegynder
25. februar 2003 - 06:46 #3
okay, tak for det.
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. februar 2003 - 09:01 #4
Takker for points :)