Avatar billede homiejohn Nybegynder
24. februar 2003 - 22:24 Der er 9 kommentarer og
5 løsninger

Hvad sker der når man formaterer?

Hej eksperter!!

Jeg stiller spørgsmålet i denne kategori, fordi jeg ikke kunne finde noget bedre sted at stille det.

Min computer er gået fuldstændig i stykker. Programmerne vil ikke starte ordentligt eller lukker ned lige pludseligt. Jeg har også på fornemmesen, at der er virus flere steder.

Derfor ville jeg høre om det er en god idé at formatere min computer og hvad der i givet fald sker, hvis jeg gør det.

Håber i kan hjælpe, da det virkelig er et stort problem!!
Avatar billede peet-49 Novice
24. februar 2003 - 22:41 #1
Du sletter alle data incl. eventuelle vira. En nyformateret HD er altid en god start til et frisk system.
Avatar billede f_rollo Nybegynder
24. februar 2003 - 22:43 #2
Hvis du formatere dit c: drev (eller det hvor dit OS ligger) så sletter du alt derpå, incl Windows.

Du skal derefter bruge en opstartsdiskette til at boote computeren, eller en windows cd.

Hvis der er virus i biosen hjælper en formatering ikke. Prøv at resette din bios først. Det hjælper ofte
Avatar billede sharkman Nybegynder
24. februar 2003 - 22:45 #3
Når computeren er meget ustabil, og det tilsyneladende ikke lader sig rette, er det en god ide at formattere sin harddisk. Det der sker, er at man fjerner filallokeringstabellerne og harddisken fremtræder som tom. Det løser i reglen de fleste problemer. Efterhånden som den benyttes med den nye formattering, forsvinder de gamle data lidt efter lidt i takt med, at de overskrives.
Men hvis det er virus, har du prøvet at starte op fra bootdisketterne fra dit antivirusprogram (for sådan et har du vel forhåbentlig)? Hvis du intet AV program har, kunne det måske være en sidste mulighed at forsøge en on-line virusscanning hos f. eks. http://housecall.trendmicro.com/
Avatar billede arnvig Nybegynder
25. februar 2003 - 13:37 #4
Det kan være en god ide at formatere, men hvis man har så lidt viden om det, som du måske har, så vil jeg anbefale dig at få fat i nogen, som ved lidt mere, til at kigge på din computer, inden du gør noget andet.
Avatar billede mini40 Nybegynder
25. februar 2003 - 15:25 #5
Du kan evt. prøve at installere dit system igen, derved bevarer du dine programmer og retter en del fejl i op. sys.  (det virker ved win98 samt XP)
Avatar billede homiejohn Nybegynder
25. februar 2003 - 15:38 #6
Lige nu har jeg Win98 men havde tænkt mig at skifte til XP når nu den alligevel skal formateres....... ka´ jeg det?? Hvordan får man den formateret??
Avatar billede mini40 Nybegynder
25. februar 2003 - 15:51 #7
Hvis du vil formatere kan du godt skifte til XP.

Når du skal formatere skal du være sikker på at du har kopi af ALLE drivere, til mainboard, skærmkort osv.

Du formaterer ved at gå i DOS og skrive format c:/s
Avatar billede uffekat Nybegynder
25. februar 2003 - 15:52 #8
Der sker ganske simpelt det at hele lortet bliver slettet
Avatar billede homiejohn Nybegynder
25. februar 2003 - 20:06 #9
mini40 > Kan man ikke bare installere skærmkort og alt det andet hardware bagefter....helt forfra??
Avatar billede sharkman Nybegynder
25. februar 2003 - 23:22 #10
Jo, selvfølgelig kan du det. Heldigvis for dig finder Win98 eller XP selv det meste af det, men mere sjældne ting er det en stor fordel at have driverne til, da det ikke er sikkert, de findes i 98 ell. XP.
Avatar billede homiejohn Nybegynder
26. februar 2003 - 22:40 #11
Sharkman > hvilke ting kunne det være??
Avatar billede arnvig Nybegynder
28. februar 2003 - 13:15 #12
Eksempel:

Jeg formaterede en gammel Siemens-Nixdorf Maskine, med at gammel A-open motherboard. desværre anvendte den en speciel driver til på grafik og lyd, som begge sad på bundkortet. Det tog mig en rum tid at finde den rigtige driver i et arkiv og derefter få den installeret på maskinen.

Ligledes: der kan være noget af din hardware som simpelthen ikke har drivere til XP. Derfor, hvis du vil formatere, så sørg for at du har de drivere du skal bruge på disketter og husk at tage back-up af de filer du vil gemme.

Som foreslået tidligere: Find en som har viden til at hjælpe dig.
Avatar billede homiejohn Nybegynder
28. februar 2003 - 13:54 #13
Mange tak for alle jeres svar, jeg synes det ville være mest retfærdigt, at dele pointene ud som jeg har gjort.....
Avatar billede peet-49 Novice
28. februar 2003 - 14:02 #14
Selv tak.