Avatar billede guffidemme Nybegynder
24. februar 2003 - 21:38 Der er 21 kommentarer

Finder ikke cdrom drevet !

Har lige formateret harddisken. Efterfølgende  udskifter jeg eksisterende cdromdrev (hardwaren) med et nyere cdromdrev. Så booter jeg med en win98 diskette med det resultat at den ikke kan finde det nye cdromdrev. Jeg har efterfølgende installeret den medfølgende cdromdriver, men der sker det samme - computeren kan ikke finde cdromdrevet. Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede fromsej Praktikant
24. februar 2003 - 21:41 #1
For det første gør du det forkert at du ikke kigger i dit gamle spørgsmål , jeg har stillet et par spørgsmål som du er nødt til at svare på hvis jeg skal hjælpe dig.
Avatar billede articfruit Nybegynder
24. februar 2003 - 21:44 #2
dit nye cdrom drev er ikke jumpet rigtigt... sæt det til slave.
Avatar billede guffidemme Nybegynder
24. februar 2003 - 21:50 #3
Det skal lige siges at det nye drev har siddet i en anden computer, hvor det har fungeret uden problemer. Det er sat til de samme stik som det drev der udskiftes !
Avatar billede kbonline Nybegynder
24. februar 2003 - 21:52 #4
fejlen kan også ligge i jumpningen af harddisken, hvis den er sat til CableSelct, vil nogle CD drev ikke virke.

Men det er sansynligvis fordi den nye er sat som master som også articfruit skriver.
Avatar billede guffidemme Nybegynder
24. februar 2003 - 21:59 #5
Og det er bag på selve cdromdrevet man ændre jumpen ?
Avatar billede kbonline Nybegynder
24. februar 2003 - 22:21 #6
ja - der er en lille "dims" du kan firbinde 2 små ben med (der er 3 mulige indstiksmuligheder)
Avatar billede kbonline Nybegynder
24. februar 2003 - 22:22 #7
firbinde = forbinde
Avatar billede articfruit Nybegynder
24. februar 2003 - 22:39 #8
sæt den lodret så den dækker de to midterste ben, det er slave.
Avatar billede guffidemme Nybegynder
24. februar 2003 - 23:35 #9
Så fik jeg drevet til at virke, det var jumpen der var problemet !
Efterfølgende har jeg installeret win98se, dvs. næsten - for i aller sidste omgang hvor computeren skal genstarte for at få win98 op at køre kommer den med følgende meddelelse :

PXE-M00 : Initializing LANDesk Service Agent for 3C90X.

SÅ skriver den en masse og kommer med følgende :

PXE-E61 : Media test failure, check cable.
PXE-M0F : Exting LANDesk Service Agent.

strike F1 to rytry boot, F2 for setup utility.

Her til kommer jeg og ikke længere - hvad er der galt ?
Avatar billede articfruit Nybegynder
25. februar 2003 - 00:22 #10
kan du ikke prøve at loade default bios settings? eller tror jeg måske at der er nogle lan ting der skal disables i bios, evt noget netboot eller lign.
Avatar billede guffidemme Nybegynder
25. februar 2003 - 08:01 #11
Du kunne godt have ret i det der med netboot, da maskinen i sine
yngre dage permanent har været koblet på et net !
(jeg prøver det lige i eftermiddag)

Hvordan loader man default bios settings?
Avatar billede articfruit Nybegynder
25. februar 2003 - 08:42 #12
inde i bios er der en mulighed for at "Load default settings" Det er der i hvert fald normalt, ellers led efter noget med wake on lan og net boote (boot from net, boot up on net etc.) og andre lignende ting og slå så dem fra.
Avatar billede articfruit Nybegynder
25. februar 2003 - 08:44 #13
kan også være det hedder "Load factory settings"
Avatar billede guffidemme Nybegynder
25. februar 2003 - 09:12 #14
Jeg vender tilbage en gang i eftermiddag med et resultat !
Men Hvis nu ikke det hjælper - har du så andre forslag, den skriver jo noget med "check cable" men det kan måske være netkablet den beder mig om at checke ?
Avatar billede articfruit Nybegynder
25. februar 2003 - 09:39 #15
den vil sikkert prøve at starte op med netværk og mener måske at den skal bruge nogle oplysninger herfra for at starte, men hvis de ikke er til stede på netværket eller der ikke sidder noget net stik i, fejler den sikkert...
Avatar billede guffidemme Nybegynder
25. februar 2003 - 09:44 #16
Men burde den ikke bare køre videre og starte windows op uden netforbindelse?
Avatar billede articfruit Nybegynder
25. februar 2003 - 09:55 #17
Det burde den nok jo, men prøv nu noget af det andet først. Jeg har NUL erfaringer med det selv, ved kun nogenlunde hvad jeg har læst mig til rundt omkring...
Avatar billede guffidemme Nybegynder
25. februar 2003 - 10:14 #18
Hvis nu ikke...
så kunne jeg vel prøve at pille netkortet ud af maskinen ?
Avatar billede articfruit Nybegynder
25. februar 2003 - 13:01 #19
generelt så installer med mindst muligt hardware tilsluttet maskinen, så er der mindst mulighed for fejl. harddisk, ram, cdrom, grafikkort, floppy.
Avatar billede mcjensen Nybegynder
25. februar 2003 - 19:36 #20
Kontrolere om jumperne sidder rigtig. Derefter gåind i bios'en, og se efter om det nu også står lige som du har sat jumperne.
Avatar billede fromsej Praktikant
25. februar 2003 - 19:41 #21
Det her spørgsmål omhandler samme problematik nu:
http://www.eksperten.dk/spm/320066
Luk det ene.