Avatar billede flappyflop Nybegynder
06. november 2000 - 14:03 Der er 17 kommentarer

Hvad har de gang i...???

Ifølge div kilder har de nyeste grafikkort en rambåndbredde på ca. 8 gigabyte i sekundet....Og dette skulle være udnyttet fuldt ud..men det forstår jeg ikke For..:(and correct me if i\'m wrong..)

F.eks GeForce2Ultra kan køre ca 60 fps i 1600x1200 i 32 bit farver..

Hvis det regnes om til datamængde i sekundet bliver det (igen som JEG har forstået det, og det er muligvis forkert)..=ca 500 mb i sekundet...hvordan pokker kommer de frem til de ca 10 til 15 gange så meget data i sekundet....

Regnestykke..:1600x1200x60x4 = 460 mb
Avatar billede fido82 Nybegynder
06. november 2000 - 15:04 #1
hvor kommer de X4 fra ?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
06. november 2000 - 15:25 #2
mig bekendt så er det heller ikke sådan de udregner det.
De bruger nogle helt andre udregninger som stammer fra hvor hurtig bus bredde du kører på, hvor høj gange faktor du kører med (ex. AGP), den ram der sidder på grafikkortet hvad hastighed den udnytter m.m.
Det kommer ikke an på
Opløsing x fps x (4)
Avatar billede flappyflop Nybegynder
06. november 2000 - 15:28 #3
de 4 kommer fra 32 bit divideret med 8, da der behandles 8 bit ad gangen - 8 bit er lig 1 byte
Avatar billede maniacdog Nybegynder
06. november 2000 - 15:32 #4
citat fra www.mkdata.dk

\"Et skærmbillede i 1024 X 768 i 16 bit farver er en bitmap på 1,5 MB. Det beregnes simpelthen som 1024 X 768 X 2 bytes. Hver gang, der skal skiftes billede, skal der flyttes 1,5 MB data\"
Avatar billede flappyflop Nybegynder
06. november 2000 - 16:49 #5
Jeg giver dig fulstændigt ret hr. MANIACDOG Det giver f.eks 150 mb i sek. for en framerate på 100 billeder i sek.

Men øhh, (igenigen) det er ca 50 gange mindre data end de 8 gigabyte rambåndbredde i sekundet, så hvor vil du hen med den kommentar, MANIACDOG..??
Avatar billede maniacdog Nybegynder
06. november 2000 - 18:29 #6
Der jeg vil hen er at det ikke er denne måde der bruges til og udregne det du vil udregne.
Avatar billede nize Nybegynder
07. november 2000 - 01:21 #7
Fint: Du har regnet båndbredden der behøves til RAMDAC\'en. Det er også OK.
Men grafikkortet regner jo reelt skærmbilledet ud når vi taler om 3D. Dvs. det læser data der lægges ind af CPU\'en og regner overflader/lys/skygger/antialiasing etc. ud. Det er dette de vilde memorybåndbredder bliver brugt til. Jo højere opløsning / detaljeringsgrad jo flere udregninger = flyttede data = memory båndbredde. Det er derfor de store forskelle på kort med hurtig ram først skiller sig væsentligt ud ved de høje opløsninger.
Avatar billede LNG.DK Novice
07. november 2000 - 01:37 #8
Båndbredden kan opnåes ved DVI interface, dette har en langt større båndbredde idet standarden er digital, og ikke analog som i dag. Den analoge standard har en max båndbredde til 1600x1200x16.
Der er tale om en fiktiv båndbredde som de kloge hoveder regner med at man kan opnå ved at skifte til digitale signaler hele vejen til skærmen.

Vender lige tilbage når jeg finder artiklen igen.
/diggs
Avatar billede nize Nybegynder
07. november 2000 - 02:09 #9
DVI overfører (i nogle konfigurationer - DVI stikket kan også blot overføre alm RGB analog video) blot informationen digitalt. Dvs. ligesom FireWire til/fra et kamera - eller alm. netværk for den sags skyld. Hvis det er til en alm CRT monitor bliver det så konverteret i skærmen i stedet for på grafikkortet. Båndbreddeforbruget bliver sådan set det samme!
Den med den \"maksimale båndbredde\" er noget bavl. Digital delen af DVI er sikkert specificeret op til et eller andet (højere end 1600x1200x16bit farver vil jeg tro!) - men den analoge overførsel afhænger af RAMDAC, drivere og kabel...
Avatar billede LNG.DK Novice
07. november 2000 - 02:18 #10
De signaler der kommer fra nutiden grafikkort er påhæftet en masse overhead, der indeholder information om hvilken kodning der benyttet. Ved at køre ren digital \"signalering\" mellem to standarder vi disse overhead forsvinde og frigøre en masse båndbredde. Man vil kunne presse flere data igennem en bus med samme båndbredde hvis signalet ikke skal indeholde information om konvertering/\"hastighed\"/ osv.

!! men den analoge overførsel afhænger af RAMDAC, drivere og kabel...  SELVFØLGELIG

Du kører heller xDSL på våd bomuldssnor.. VEL
Avatar billede LNG.DK Novice
07. november 2000 - 02:22 #11
NIZE >>> Bavl eller ej

Så er vga standarden specificeret til 1600x1200x16

Herefter hedder der XVGA, osv.
Avatar billede nize Nybegynder
07. november 2000 - 02:54 #12
VGA = 640x480 !!!!!
SVGA= 800x600
XVGA= 1024x768

osv. (? ;-)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
07. november 2000 - 08:30 #13
Som jeg sagde så var det ikke den måde man skulle udregne det på flappyflop. :)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
07. november 2000 - 17:22 #14
EVGA=1024x768
Avatar billede LNG.DK Novice
09. november 2000 - 18:23 #15
Hvis nogle af jeg abonnerere så tjek lige nr.16 side 51. Fra 6 linier over overskriften DIGITAL GRAFIK, plus afsnittet. Her er tale om 3,2 til 9,6 gbit/s for den nye DVI standard. Her er også beskrevet hvad vga-standarden er defineret til.

;o´)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
09. november 2000 - 18:37 #16
abonnere på hvad?
Avatar billede LNG.DK Novice
10. november 2000 - 18:20 #17
Sorry PC-World