Avatar billede mrode Nybegynder
22. februar 2003 - 13:59 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Invalid system disk

Hejsa

Hvad kan jeg gøre, når min computer siger følgende når jeg prøver at boote den.

"Invalid system disk
Replace the disk, and press any key"

Det er en Compaq N600c bærbar med Windows 2000 installeret. Jeg har desværre ikke noget diskettedrev ved mig før på mandag, og jeg skulle gerne få den til at virke inden da.
Der er kun en partition på 20GB og jeg vil meget gerne prøve at redde de data der ligger på den.

Jeg har prøvet Compaqs recovery-cd, og installationscd'ere der følger med, men jeg kan ikke få den til at gå i Repair mode - manuelt, og derved følge nogle af de instruktioner der ellers ligger her på Eksperten.dk
Den vil kun lave automatisk Repair, og så brokker den sig over jeg ikke har nogen disketter.

Hvis jeg booter med Recovery-cd'en får jeg også kun mulighed for at formatere og installere på ny - normalt får man også mulighed for at installere oveni gammel installation eller reparere den gamle installation.
Til gengæld booter den i Win98, og jeg har så kunne gå ind og se at alle mine data ligger stadig på C-drevet.

Så hvordan får jeg den til at boote igen - især når jeg kun har et cd-rom drev som ekstern input-kilde og cd'erne der fulgte med den bærbare.

Jeg har også prøvet FDISK /MBR, men det virkede ikke.

Håber på hurtig hjælp

På forhånd tak

- Mikkel
Avatar billede fromsej Praktikant
22. februar 2003 - 14:11 #1
Det her fandt jeg i et andet spørgsmål , ved ikke om det hjælper.
Boot på win2000 cd-rom - vælg repair - manual repair - log på din winnt installation (typisk 1) - skriv dit admin-password - skriv så "fixboot" (uden "") - følg vejledningen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. februar 2003 - 14:11 #2
prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny indstalation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)
Avatar billede mrode Nybegynder
22. februar 2003 - 14:23 #3
Tak, men problemet er jeg aldrig får muligheden for at vælge den manuelle repair - kun den automatiske.
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. februar 2003 - 14:30 #4
er du sikker på det , i såfald er der noget alvorligt galt med installationen, så en repair er udelukket.
Avatar billede blitz Nybegynder
22. februar 2003 - 21:15 #5
Når du vælger repair fra win2000 cd'en, kan den så se at der allerede er en win2000 installation, som kan vælges ?.

Hvis ikke så er der kun en vej, desværre, reinstall.

Har selv været ude for at systemet crashede, og da jeg ville lave en repair, kunne den ikke finde en valid installation, og det var den samme cd som jeg installerede med, win2000sp2,  æv..

-Thomas
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. februar 2003 - 23:04 #6
det samme oplevede jeg med min gamle harddisk, her kunne jeg heller ikke se min gamle installation, ny HDD og nyt system ind, så kørte det igen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2003 - 12:17 #7
har du fundet en løsning, ellers luk spm.
Avatar billede mrode Nybegynder
20. august 2003 - 11:45 #8
Hmm.. Fandt en løsning. Købte R-Studio og en ekstra harddisk jeg smækkede i mit ekstra slot.
R-Studio reddede ca. 95% af mine data over på den nye harddisk, og jeg reinstallerede så Win2000 på den gamle harddisk.
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. august 2003 - 11:57 #9
oh, det var godt at du fik reddet næsten alle filer, godtnok.
Vil du så ikke være rar at lukke spm.?
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. august 2003 - 11:59 #10
læg selv et svar og accepter det.
Avatar billede mrode Nybegynder
20. august 2003 - 12:00 #11
tak, anede ikke hvordan man lukkede :)
Men tak for hjælpen alligevel
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. august 2003 - 12:08 #12
;o)