Avatar billede brianbad80 Nybegynder
21. februar 2003 - 13:45 Der er 3 kommentarer

Surround

Hej!  - dette spørgsmål har ikke meget med It at gøre.. men jeg vidste ikke hvor jeg ellers skulle spørge... det kan være der er nogen der ved det alligevel

Jeg er den lykkelige ejer af Panasonic DVD XV-10 og receiver SA-XR10 -samt et surround højtalersæt. MEN: jeg kan ikke få receiveren til at virke når jeg kobler den til fjernsynet (Helt nyt JVC 32x25 med alle gængse indgange) - dvs lyden går ikke igennem receiveren men kommer kun fra fjernsynet. Lyden går kun igennem receiveren når jeg ser DVD, så jeg vil bare meget gerne vide hvordan jeg får det til at virke når jeg ser fjernsyn.. (Der er jo ingen scartstikudgang i receiveren, så jeg har prøvet at koble den røde og hvide ledning til tv ... men det virker ikke uanset hvilken udgang jeg smider den i..og uanset hvilket input jeg vælger (TV, AUX osv)....

Håber virkelig i kan hjælpe mig!!!
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
21. februar 2003 - 14:33 #1
et af scart stikkene er som regel en kombineret indgang/udgang. det er som regel stik nr. 1, men det kan som regel ses på det lille mærke ved stikket som en dobbelt-rettet pil.
i det scartstik skal du sætte et kabel der splitter sig op i en masse RCA stik (nogle kalder dem phono stik) der er som regel 6 kabler, tv ind og ud, højre lydkanal ind og ud og venstre lydkanal ind og ud.
højre og venstre ud skal så sættes i en indgang på din receiver.
Avatar billede toocool Nybegynder
21. februar 2003 - 16:24 #2
Er der ikke et rødt og et hvidt stik bagpå tv'et?
Hvis der er, kan du forbinde disse til en vilkårlig indgang på recieveren.

Ellers kan du som rune skriver, bruge et skartstik.
Avatar billede brianbad80 Nybegynder
21. februar 2003 - 20:52 #3
der er et rødt og hvidt stik bagpå fjensynet..men det virker ikke når jeg plugger kablerne til....