Avatar billede klas Juniormester
21. februar 2003 - 13:34 Der er 10 kommentarer og
6 løsninger

køb af harddisk....

Hejsa,

Hvad skal man kigge efter når man køber ny harddisk?

Jeg har siddet og kigget på edbpriser.dk og læst en masse anmeldelser af forskellige diske - Mit umiddelbare indtryk er at IBM har problemer med diske der brænder af??

Jeg har selv haft IBM diske - dog de gamle modeller, og jeg har aldrig haft problemer.. Men det kan være at der er noget i vejen med de nye modeller....

Er der fordele ved fx. Seagate eller andre mærker istedet for?

På forhånd tak

Klas
Avatar billede articfruit Nybegynder
21. februar 2003 - 13:38 #1
General dårlig erfaring med ibm. Maxtor og seagate er mit umidelbare forslag, evt en western digital caviar
Avatar billede articfruit Nybegynder
21. februar 2003 - 13:39 #2
Sørg for at det er en fluid harddisk, da den larmer mindre
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2003 - 13:40 #3
Shg.dk advarer deres på deres side, mod IBM-diske.
Nu ved jeg ikke lige hvad du vil vide om diske, men du kan læse det mest grundlæggende på edbpriser.dk --> produktguide --> Harddiske
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2003 - 13:40 #4
svar :-D
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2003 - 13:41 #5
Seagate Barracuda V er et godt bud, ellers en WD eller Maxtor disk med 8 MB cache.
Avatar billede klas Juniormester
21. februar 2003 - 13:41 #6
larmen er ikke så vigtig - den skal bare være holdbar
Avatar billede morten_leth Nybegynder
21. februar 2003 - 13:43 #7
så køb en western digital med 8 mb cache... den er gooood....
Avatar billede articfruit Nybegynder
21. februar 2003 - 13:47 #8
igen, jeg vil mene at det er hip som hap hvilke af de tre mærker du vælger! Har selv lige bestilt en maxtor fluid plus 9 120gb med 8 mb cache....
Avatar billede shadow2000 Nybegynder
21. februar 2003 - 14:02 #9
Min umiddelbar holdning er osse Maxtor.
Har ellers altid haft IBM, uden problemer. aldrig brændt af eller noget andet ! Der er dog et problem ved IBM diske. De larmer af helvede til.
jeg er vildt overraskede over de spritnye Maxtor Diamond9+ f.eks ! Man kan faktisk ikke høre disk. Man skal lægge øret helt ned på disken for faktisk at høre om den kører eller om den er spundet ned via powersafe.
Nu er det sku cpublæseren man mest kan høre !
Great
Mvh
Avatar billede jpvj Nybegynder
21. februar 2003 - 14:08 #10
Det er lidt en smagssag. Jeg har benyttet både IBM, Maxtor og Seagate. IBM havde en rigtig dårlig serie (75 GXP) for nogle år siden. Siden er der kommet 60, 120 og 180 GXP. Jeg ved ikke hvordan kvaliteten er på de sidste par serier, men jeg har ikke hørt noget ondt om disse. Maxtor bruger jeg pt., men det er kun fordi min lev. har dem - jeg ville ligeså gerne benytte Seagate.

Køb en disk med 8MB cache - det koster minimalt mere, og giver en bedre performance.

JP

PS: Hvordan opretter man et spørgsmål her? Jeg føler mig temmeligt d*m, men det er ikke en joke ... har indtil videre kun besvaret andres spm :-)
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2003 - 16:05 #11
jpvj> Klik på "Opret spørgsmål" i toppen af siden ;)
Avatar billede jpvj Nybegynder
21. februar 2003 - 16:12 #12
el barto> Ja, det var jo det jeg tænkte, men jeg kan ikke finde noget der ligner... Enten er jeg blind, eller også er min browser syg i hovedet :-)

Jeg har sågar prøvet at søge i HTML sourcen for siden, og kan ikke finde "opret" flere steder, end her i spørgsmålene...

Prøv at beskrive, hvor jeg finder knappen/teksten. Så vil jeg i mellemtiden teste med en anden maskine.

JP
- der nu føler sig ekstremt fjollet :-)
Avatar billede jpvj Nybegynder
21. februar 2003 - 16:17 #13
OK - det er bare min browser... kan se at hele menubaren mangler ... så jeg har nu noget at fejlsøge på :-)
Avatar billede ffn Nybegynder
21. februar 2003 - 18:14 #14
Jeg anbefale dig en DiamondMax Plus 9 120GB Fluid - 8MB / 9ms / 7200RPM / IDE133 eller en Western Digital Caviar 120 de koster næsten det samme. Maxtor er støjer marginalt mindre,  mens WD er marginalt hurtigere.
Avatar billede ffn Nybegynder
21. februar 2003 - 18:16 #15
WD hd´en jeg taler om er en Caviar Special WD1200JB 120GB der også har 8mb cache...
Avatar billede klas Juniormester
15. april 2003 - 22:06 #16
Tak for jeres svar - Jeg har siden da fået købt motherboard, grafikkort, processor, køler, strømforsyning samt ram .. men jeg har sq ikke fået taget mig sammen til at få fat i en harddisk endnu  :)