Avatar billede salanti Nybegynder
05. november 2000 - 16:34 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

UNIX

Jeg kan forstå at der er flere UNIX baserede styresystemer. Jeg har brug for at køre et program der kun kan køre under UNIX. Hvilket program er nemmest at kaste sig over som nybegynder. Jeg er ligeglad med alle andre funktioner og stabilitet, jeg skal kun bruge det til det her ene program.
Tak
Salanti
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2000 - 16:39 #1
Hvilket program er det du skal bruge, skal det være et skriveprogram eller hva´?
Og er det programmet eller selve Unix?
Avatar billede salanti Nybegynder
05. november 2000 - 16:48 #2
Jeg har programmet jeg gerne vil køre. Men der står på det at det kun kan køre under en UNIX platform.
Avatar billede tarvin Nybegynder
05. november 2000 - 17:31 #3
UNIX er et overbegreb for en familie af operativsystemer.
Hvis dit program distribueres som kildekode, er vil det normalt kunne køre på de fleste unix-afarter.
Hvis det distribueres som et færdigt program, er det ikke nok at vide, at det kræver unix.
Derfor er spacemaninc\'s spørgsmål relevant, og du bør svare på det, hvis du vil have brugbar hjælp.
Avatar billede kjalle Nybegynder
05. november 2000 - 19:31 #4
Hvad med om du installerede vmware ... check og download det på vmware.com ...... så kan du køre dit unix sjov i din windows platform, dette program er simpelthen for genialt !!!!!
Avatar billede tarvin Nybegynder
05. november 2000 - 20:00 #5
Til det oprindelige spørgsmål:
Der vil altid være meget delte meninger om præcis hvilken unix-variant, som er den bedste. Til tider kan spørgsmålet resultere i rasende diskussioner om, hvad der er bedst.

Generelt vil jeg tro, at en af Linux\'erne er et godt valg: Det er let at få software til dem og der er efterhånden mange folk, der benytter Linux, så det er relativt let at finde hjælp.

For at gøre forvirringen total, så findes der forskellige Linux-varianter at vælge imellem. Personligt vil jeg anbefale \"Red Hat Linux\" (mest udbredte, let at få fat i) eller \"SuSE Linux\" (out-of-the-box muligvis mere stabil end Red Hat; sværere at få fat i), eller måske \"Mandrake Linux\"; sidstnævnte er blevet ret populær - særligt blandt begyndere.

Flere EDB-tidsskrifter har fra tid til anden Linux på de CD\'er, som følger med tidsskriftet. Dette er en meget let og billig måde at få fat i Linux på.

For mere info om Linux:
http://www.sslug.dk/linuxbog/#friheden