Avatar billede tjansson Nybegynder
21. februar 2003 - 10:23 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Thinkpad, nedbrud og batterier?

Min far har en X21e Thinkpad og har ikke været så påpasselig med batteriet,
så det er nu er helt nedslidt... maskinen holder maks. 10 min uden strøm! På
den seneste er den begyndt at blinke (mangler strøm) selv når den får strøm
fra elnettet. Jeg mistænker det dårlige batteri for at stå bag de pludselige
nedbrud af computeren, men måske er hænger det også sammen med at jeg har
puttet 128 Mb Kingston Ram i (Det er ellers ingen konfliktet forbundet med
den opgradering).

Mit Spørgsmål er derfor bør jeg investere i et nyt dyrt batteri (snøft :-))
eller skal jeg lede efter fejlen et andet sted?

--
Med Venlig Hilsen
Thomas Jansson
Avatar billede fund-a-mental Nybegynder
21. februar 2003 - 10:28 #1
En mulighed er at hente et program, der oplader og aflader battteriet en del gange, i løbet af et par døgn. Dette skullee sætte din batteri-ydelse gevaldigt i vejret. Kender desværre ikke navnet på programmet
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. februar 2003 - 10:34 #2
Jeg har fra starten af, blandt IBM´s ThinkPad utilities, installeret et program, kaldet "Battery MaxiMiser Wizard" (og nej - det er ikke en stavefejl, det hedder "Miser").

Det kan træne batteriet.

Jeg er sikker på at det kan findes hos IBM, og er bestemt værd at forsøge, før du køber et nyt batteri.

Men ellers har du selv ret i, at det er batteriet. Hvis batteriet er helt dødt, risikerer du, at du ikke engang kan køre med netstrøm (og det kan man i øvrigt heller ikke med batteriet taget helt ud).
Avatar billede shadow2000 Nybegynder
21. februar 2003 - 10:46 #4
Kan den kører uden problemer med EL fra strømforsyningen eller blinker denne/dør den osse ved dette ?
For så er strømforsyningen jo nok nærmere død.
Jeg ved der har været nogen problemer mht strømforsyninger til Thinkpad's
Bla. at dem til R31 serien ikke levere nok strøm... Så spørgsmål er om det samme er galt med din ?
Der skulle gerne være 3 års garanti på thinkpad's med tilbehør, så hvis den ikke er over dette er det bare om at få den afsted.

mvh
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. februar 2003 - 10:52 #5
På T21 seriens support hjemmeside: http://www.pc.ibm.com/support?lang=en_US&page=brand&brand=IBM+ThinkPad%7CThinkPad+T21&doctype=Hot+news&family=IBM+ThinkPad%7CThinkPad+T21&machineType=&up=unknownuser1004106089

står der intet om problemer med strømforsyningerne. Det plejer ellers at være her, den slags annonceres.

Det forhindrer selvfølgelig ikke, at en enkelt strømforsyning kunne være defekt, så du kan jo prøve at lade på den slukkede maskinen i 5-6 timer. Hvis den blinker "lav batteri" umiddelbart efter, vil jeg hævde at det kun kan være batteriet. Uanset hvor lidt størm strømforsyningen måtte levere, burde der i givet fald være kommet nok strøm til at køre i hvert fald i en halv time.
Avatar billede shadow2000 Nybegynder
21. februar 2003 - 11:05 #6
Enig Ole ! Det er rigtigt der ikke er annoceret noget om evt. defekte eller strømforsyninger som ikke lader ordenligt ! Kan blot se at de serier vi har på work har problemer med disse. Og at en del bliver sendt retur.
Skal være ærlig jeg ikke har mål hvad output faktisk er på disse "defekte" strømforsyninger. Kunne jo være interessant.
Mvh
Avatar billede tjansson Nybegynder
21. februar 2003 - 17:44 #7
Undskyld jeg ikke har svaret før nu, men jeg er lige kommet hjem. Min far har haft computeren i snart 2 år, så jeg tror ikke at det er stømforsyningen, der er noget galt med. Ang. rammene har jeg fået anbefalet at prøve www.memtest86.com, så det vil jeg lige gøre. En meget mere graverende fejl er at modellen ikke er en x21e, men en A21e. Det er jeg virkelig ked af...
Avatar billede tjansson Nybegynder
21. februar 2003 - 17:46 #8
Til Ole madsen: Jeg har det program installeret, men det er ikke muligt at redde batteriet, det bruger min far vist alligevel heller ikke så meget, da han kun bruger den der hjemme. Problemet er at den er ustabil at arbejde med for tiden.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. februar 2003 - 15:38 #9
Tja - A21e´s hjemmeside her: http://www.pc.ibm.com/support?lang=en_US&doctype=Hot+news&subtype=All&page=brand&up=unknownuser1004106089&menu=none&brand=IBM+ThinkPad&family=IBM+ThinkPad%7CThinkPad+A21e&machineType=&machineTypeButton.x=14&machineTypeButton.y=16
skriver heller ikke noget om defekte strømforsyninger. Og at den er 2 år gammel, betyder ikke, at den ikke kan gå i stykker. Hvis det var sådan med hardware, ville det være en glad verden vi levede i :-)

PC´ens batteri fungerer (i de fleste tilfælde) som et batteri i en bil. Hvis du piller batteriet ud af bilen, vil du heller ikke kunne starte den, hvis du tager batteriet ud - heller ikke hvis du giver den 12 volt "udefra".

Det skyldes at strømforsyningens opgave er, at oplade batteriet. PC´en/bilen får så udelukkende strøm fra batteriet - så hvis du fjerner "mellemledet", eller at "mellemledet" fejler, kan du slet ikke starte PC/bilen op.

Det er lavet for at give PC´en de bedste muligheder. Kører du på strømforsyningen, og strømmen så forsvandt, skulle PC´en skifte til batteriet lynhurtigt. Det kan ikke gøres uden meget dyr teknologi, eller med en del elektrisk støj til følge, der kan astedkomme datatab.

Ligeledes - skulle der forekomme "breaks" i strømmen (strømmen forsvinder, eller der kortvarigt opstår overspænding), fungerer batteriet som UPS, der udjævner strømmen.

Derfor er batteriet i en b(l)ærbar vigtigt, og derfor kan det sagtens være batteriet der er ved at fejle, selv om din far ikke "bruger det så meget". Faktisk bruger han det hele tiden, uanset om han vil eller ej, og det bedste han kan gøre er, en gang i mellem at lade PC´en køre batteriet i bund (eller bruge trænerprogrammet).

Det lyder desværre mest som om I skal ud og finde et nyt batteri.

Tak for points i øvrit - og held og lykke.
Avatar billede tjansson Nybegynder
24. februar 2003 - 16:04 #10
Jeg skulle ikke noget batterier fandt ud af at nedbrudne skyldes antivirus programmet.

http://support.microsoft.com/?kbid=183169
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. februar 2003 - 16:08 #11
Okay, på den måde :-)

Jeg havde ikke opfattet at der kom fejlmeldinger, men troede at den gik helt i sort...

Rart at du fandt en løsning - men batteritræningen er stadig en god idé...