Avatar billede foxhound Nybegynder
20. februar 2003 - 19:29 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

ADSL vs. Zywall

Et lille opsætnings spørgsmål.

Case: TDC ADSL 256/256 med Speedstream router.
Det det gerne skulle frem til:
TDC ADSL med Zywall router/firewall

Den zywall jeg har er en HomeVPN. Altså hverken en 1 eller 10'er. Forskellen er at den har en LAN port KUN til VPN. Dvs. at de 3 andre LAN porte ikke kan tilgå VPN'en. Altså en lille VLAN.

Men nok om det. Problemet består i at når jeg kobler min zywall i 10BaseT porten på ADSL modemet (og vel og mærke får link i Zywallen) - så kan jeg stadig ikke komme på nettet igennem Zywallen. Jeg har sat den op til både at køre med fast IP og også med dynamisk - men uden held. Jeg har fået at vide ved TDC at jeg har en fast ip - men hvad er subnet/gateway så på sådan en?

Håben en kan hjælpe mig!

Mvh
Flemming
Avatar billede krydset Nybegynder
20. februar 2003 - 19:35 #1
det ved man ikke hos tdc jeg har selv haft problemet kig Evt. her http://www.eksperten.dk/spm/293295
Avatar billede becko Nybegynder
20. februar 2003 - 20:35 #2
prøv med subnet 255.255.255.252
default gateway xxx.xxx.xxx.254
hvor x er = med din faste ip
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2003 - 20:42 #3
Når du har fast IP. Så skal TDC server nok giver dig den samme IP hver gang du logger på. Så hvis du bare sætter i router på dynamisk, så skulle det være rigtigt. Hvilken adsl har? Bredbånd, netExpress?
Jeg tror at du skal sætte din router på PPPoE (Det køre jeg med) Har netexpress ADSL
Avatar billede foxhound Nybegynder
20. februar 2003 - 21:17 #4
becko, det ville den ikke være med til. Kommer med en fejl når man prøver at opdatere konfigurationen. Mon ikke det skyldes at rent logisk så ligger .254 gatewayen uden for subnettet 255.252?

Hansen, min ADSL er en bredbånd - men jeg kan desværre heller ikke få det til at køre med PPPoE. Der står noget med username og password, hvos der allerede står noget i password feltet? Kender du noget til det?

Ydermere kom jeg til at se når Speedstream routeren er sat til, så er den koblet i ATM porten, og når jeg sætter Zywallen på så skal den i 10BaseT. Kan det måske være der det går galt?
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2003 - 21:37 #5
Jeps. Der har jeg skrivet min kundenummer i username og password det som jeg fik tilsendt
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2003 - 21:37 #6
Sæt den i 10Base
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2003 - 21:38 #7
Har du prøvet med lige-i-gennem kabel og kryset.. Nogen router bruge det en og andre det andre. Bruger selv lige-i-gennem
Avatar billede becko Nybegynder
20. februar 2003 - 22:46 #8
Foxhound > du har ret, default gateway er din faste ip + 1
Det var en stofa gateway du fik før.
Avatar billede foxhound Nybegynder
21. februar 2003 - 00:00 #9
Jeg har prøvet det ene og det andet efterhånden - men uden held. Jeg vil lige have fat i TDC i morgen for at være sikker på at det kan lade sig gøre. Men jeg skal nok melde mig igen, og få lukket sagen. Jeg takker indtil videre!
Avatar billede foxhound Nybegynder
21. februar 2003 - 14:09 #10
Hejsa! Nu har jeg fundet løsningen! ADSL linjen skulle konverteres til fra ATM til Ethernet - og så skulle Zywallen sættes til PPPoE - så funger det! I skal have tak for hjælpen - pointene går til hansen.dk som kom med den mulighed der lå tættest. God weekend alle!