Avatar billede maxram Nybegynder
20. februar 2003 - 12:30 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Forward mailkopi fra Person X->Y kører på den "forkerte" server

Hjælp,

Jeg har følgende setup:
- 2 servere - lad os kalde dem A og B - på egen lokation.
- 1 server - lad os kalde den C - på en remote lokation.

Brugerne på C serveren vil gerne kunne FORWARDE en KOPI af mails der modtages hos en given bruger, f.eks. ved ferie.
Altså ikke noget med OutOfOffice.
Af politiske årsager replikeres der ikke andet end få, udvalgte databaser mellem de to lokationer.
Alle servere kører 5.0.8.

Imidlertid er der altid tale om at brugerne forwarder til den samme person v. ferie og lign.
F.eks. forwarder Person1 altid til Person2, PersonX forwarder altid til PersonY osv.

Normalt ville man gå ind og lave en simpel agent i hver enkelt mailfil med:
Trigger: After New Mail Has Arrived
...og en Simple Action: Send Mail (til "backup"-personen - se ovenfor).

Når en given bruger f.eks. går på ferie, går vedkommende så ind og enabler agenten, hvilket også
sagtens kan lade sig gøre (brugerne har de fornødne tilladelser til at afvikle agenter jvf. opsætningen i N&A-bogen).

Alt går fint så langt; men nu viser problemet sig:
Agenten "tror" den skal køre på server A (dvs. her) og ikke, som forventet, på server C (dvs. der hvor brugerens mailfil befinder sig).
Med andre ord sker der IKKE noget.
Der kommer en fejl i loggen: "AMgr: Agent 'navn' will not run. It is intended to run on 'server A' not 'Server C'.

...kan der sættes noget i NOTES.INI ? Kan man lave et LotusScript eller noget helt tredje ?
Avatar billede noteshotline Nybegynder
20. februar 2003 - 12:36 #1
Opgrader dine srvere til 5.0.11 - så kan du bare vælge -any server- og så vil agenten køre på den server, hvor basen ligger. Har du replikakopier af baserne, skal du i agenten sikre at der kun køres én gang!

/Hans Holt
Avatar billede maxram Nybegynder
20. februar 2003 - 13:11 #2
Tak for hurtigt svar.

Tja, det kunne jeg vel; men vil gerne gå direkte til version 6.
Dette er dog først planlagt til senere, og løser ikke problemet her og nu.
Har du eventuelt andre forslag ?
Avatar billede jogii Nybegynder
20. februar 2003 - 13:17 #3
-> Hans : Så vidt jeg ved virker "Kør på alle" det også i 5.08.
-> maxram : Men måske er det bedre at sætte kryds i "Tidsplan -> Kør på -> Vælg, når agenten er aktiveret". Man kan aldrig vide hvornår en database kommer over på en anden server, og så er det ikke så morsomt med agenter der "Kører på alle" servere :)
//Jörg
Avatar billede noteshotline Nybegynder
20. februar 2003 - 13:33 #4
->Jörg - Jeg kan ikke huske alle detalier om gamle versioner, så for at være sikker - i 5.0.11 og 6 er det en mulighed

-->maxram - se lige om du har den mulighed i din agent at den kan køre på alle - ellers skal de sættes til at køre hvor de ligger.

Den typiske fejl med denne type agenter ar at man lader brugerne bestemme når de enables - så vælger de local og tager deres PC med på ferie eler slukker den - Så kører agenten heller ikke!

/Hans Holt
Avatar billede jogii Nybegynder
20. februar 2003 - 14:04 #5
-> Hans: Det med at "køre lokalt" er da en pointe der er til at føle på. Men min erfaring er at brugere hurtigt lærer denne finte. Problemet er lige nu at de just IKKE kan vælge.

//Jörg
Avatar billede maxram Nybegynder
20. februar 2003 - 14:11 #6
Der er desværre ikke nogen muligheder for at vælge server på denne type agent i denne version af Notes. Server kan kun vælges når de er scheduled.
Avatar billede jogii Nybegynder
20. februar 2003 - 15:13 #7
Hvis du opretter en ny agent, er der så under knappen "Tidsplan/Schedule" ikke nogen mulighed for at angive "Kør på"?
//Jörg
Avatar billede maxram Nybegynder
20. februar 2003 - 15:45 #8
Ikke når "When should this agent run" er sat til "After new mail arrives".
Så vil du måske påpege at man bare skal rette agenten til "On schedule..." (et eller andet). Det kan man godt; men så skal der sandsynligvis også rettes i hvad det egentlig er agenten skal foretage sig, da man, hvis der bibeholdes den action jeg skrev indledningsvis, vil forwarde samtlige mails.

Jeg når nok ikke at kigge mere på dette her i dag; men skal faktisk hen på den lokation hvor server C er i morgen.

Hvis I har noget "guf" indtil da - udover de forslag I har allerede, ville jeg blive meget taknemlig.
Avatar billede karstenv Nybegynder
20. februar 2003 - 17:14 #9
En agent kan KUN køres på den server som agenten ligger på dvs. at agenter kan ikke kører på andre servere, derfor vil det ikke fungere.

Hvis du vil kører en forward agent i en mailbox så skal den ligge i selve mailboxen for den person som er væk, den agent kan udemærket maile til andre servere også eksterne(internet) da der skal defineres en mailadd i agenten, men det ved du jo sikkert allerede.

Du kan evt. rette den agent der allerede er under tidsplan/Schedule er der et felt hvor du vælger server, her skal du vælge den server som mailbasen og agenten ligger på.

MVH KarstenV
Avatar billede jogii Nybegynder
20. februar 2003 - 21:02 #10
Nu har jeg kigget i N6 postetemplaten og der er OutOfOffice sat til Scheduled & Run on any server. Guderne må vide hvad de har tænkt sig der skal ske når databasen er placeret på flere servere.

Taget dette i betragtning må "Run on any server" være en passende indstilling.
Vedr. "After new mail mail has arrived" så burde agenten helt klart køre på den server som er HOME server for de pågældende brugere.

Mens en agent gemmes, bliver der undersøgt om den person, som gemmer agenten har de passende rettigheder på den server som menes at skulle afvikle agenten. Vi bliver nok nødt til at konsultere Julie Kadesevics AGENT FAQ for at få et svar på dette problem.
//Jörg
Avatar billede gartner76 Nybegynder
20. februar 2003 - 21:11 #11
Du kan også i navne og adresse bogen forvarde alle en persons emails til en anden adresse. Det kan du vist sætte op på persondokumenterne i NAB
Avatar billede jogii Nybegynder
20. februar 2003 - 21:13 #12
Dette plejer dog at være en lidt dårlig løsning, da der ikke bliver gemt en kopi af mailen i brugerens postkasse. Dette felt fungerer mere som en "redelegering".
Avatar billede maxram Nybegynder
21. februar 2003 - 09:32 #13
-> karstenv: Agenten ER oprettet på server C - der replikeres ikke andet til/fra denne server end names.nsf.
Man kan vel derfor godt opfatte serveren som "stand-alone"...
Dit forslag med tidsplan/schedule vil jeg lige kigge på...det ser interessant ud.

-> jogii: Ja, det var da også en god idé at se hvad Julie har om dette.
Det er et stykke tid siden jeg har set hendes "guldkorn"...
Jeg er i øvrigt helt sikker på rettighederne er ok. Ellers ville man få det at vide når
agenten gemmes.

-> gartner76: Et forslag: prøv at læse hvad opgaven oprindeligt gik ud på.
Havde de s*t*ns brugere blot været tilfredse med OutOfOffice og/eller forward v.hj. af N&A/NAB,
ville det ikke have været et problem.

Nu kører jeg over og ser hvad der egentlig sker på server C på den anden lokation....
Avatar billede karstenv Nybegynder
21. februar 2003 - 09:37 #14
Maxram når du er der så se det igennem om der er sat en connection doc. op mellem de servere der skal routes mail til. eller sker der slet ingenting med mail'en.

MVH KarstenV
Avatar billede maxram Nybegynder
21. februar 2003 - 13:31 #15
KarstenV -> Det gør der og det virker. Internetmail routes nemlig gennem server A. Dvs. fra C->A->Internet (og modsat vej). N&A/NAB replikeres ved samme lejlighed, dvs. i samme connection doc.

Hmmm....jeg er sgu' ved at være tom for flere muligheder...Nu må man vist til at scripte og/eller se om Julie K. har nogen idéer...
Avatar billede jogii Nybegynder
21. februar 2003 - 14:46 #16
Nu har jeg selv lavet sådan en agent.
Den sætter et felt der hedder $MachineName. Den er sat til min hjemmeserver.
Hvem er det der opretter disse agenter? Er det måske en bruger der har ServerA eller B som hjemmeserver?

Jeg vil prøve at ændre min hjemmeserver til en anden og se hvad $MachineName så står til.
//Jörg
Avatar billede noteshotline Nybegynder
22. februar 2003 - 23:04 #17
Jeg har benyttet en totrins skeduleret agent gennem nogen tid til at forwarde al mail til en ekstern mailadresse:

STEP 1:

REM {Only test documents the last 7 days};

SELECT (@IsUnavailable(HansHoltAutoForward) & @IsAvailable(DeliveredDate) &  (DeliveredDate  > @Adjust(@Now; 0; 0; -7; 0; 0; 0)));

FIELD HansHoltAutoForward := @Now;
orgdate := @Text(DeliveredDate);
orgdatetext := @If(@IsError(orgdate);"No Date"; orgdate);
@MailSend("HAH@Ementor.DK";"";"";Form + ": " +Subject + " forwarded for " + @Name([CN];From) ;@Implode(" From: " : @Name([CN];From) : @NewLine :"To: ": @Implode(@Name([CN];SendTo);",") : @NewLine : "cc: ": @Implode(@Name([CN];CopyTo);",") : @NewLine : "Original date: " : orgdatetext : @NewLine : "-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------" : @NewLine : "Form: " : Form : @NewLine : "Subject: " : Subject :  @NewLine : "-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------" : @NewLine : @NewLine : @NewLine ;" ");"Body" ;[IncludeDoclink]);
FIELD HansHoltAutoForward1 := @Now;

@Success

STEP 2:
SELECT ForwardStep = "1";
FIELD From := @If(OrgFrom != ""; OrgFrom; From);
FIELD Principal := @If(OrgFrom != ""; OrgFrom; Principal);
FIELD Subject := @If(OrgSubject != ""; OrgSubject; Subject);
FIELD SendTo := @If(OrgSendTo != ""; OrgSendTo; SendTo);
FIELD CopyTo := @If(OrgCopyTo != ""; OrgCopyTo; CopyTo);
FIELD BlindCopyTo := @If(OrgBlindCopyTo != ""; OrgBlindCopyTo; BlindCopyTo);
FIELD SMTPOriginator := @If(OrgSMTPOriginator != ""; OrgSMTPOriginator; SMTPOriginator);
FIELD ForwardStep := "2";
@Success

De kører på homeserveren og kan scheduleres til at køre hvert 5. minut, time eller dagligt.

/Hans Holt
Avatar billede noteshotline Nybegynder
23. februar 2003 - 09:26 #18
Det var vist noget sludder de passer ikke sammen - men scheduleret kører det. - Husk at have en mailadresse på servernavnet, så man kan se mails, som serveren får tilbage med fejlmeddelelser!

/Hans Holt
Avatar billede maxram Nybegynder
27. februar 2003 - 08:43 #19
Så er jeg ved at være klar med en løsning jeg antydede tidligere.
Det er ikke en optimal løsning, men som notehotline/Hans skrev tidligere, er dette sandsynligvis løst i fremtidige versioner, og da det kun er et spørgsmål om tid førend jeg hopper over på en nyere release, må denne løsning kunne bruges i den mellemliggende periode.

Dette involverer to agenter og en tekstfil:
Den første agent, som ligger i brugerens mailfil og aktiveres af brugeren, spørger hvem der skal forwardes til og fra hvornår.
Dette, samt brugernavn, skrives til en fil på serveren.
En anden, scheduleret, agent er sat til at køre på serveren.
Når agenten kører, sker følgende:
1. Der indlæses brugernavn+tidspunkt+forward adr. fra filen.
2. Hvis tidpunktet for forward ikke er tomt:
3. Tidspunktet for forward sættes til "nu" og skrives tilbage til filen.
4. Brugerens mailfil åbnes af agenten, og hvis et dokument er oprettet efter tidspunkt for forward, bliver en kopi af dokumentet mailet til forward adr.

I forhold til det oprindelige setup, der ikke fungerer længere, giver dette rent faktisk frihed til selv at vælge en forwardadresse.

Lotusscript koden er nok ikke den "kønneste"; men det virker !
Avatar billede maxram Nybegynder
27. februar 2003 - 08:46 #20
Selv om jeg selv fandt en løsning, har jeg tilladt mig at give jer nogen point, noteshotline, jogii og karstenv.
Tak fordi I havde mulighed for at give jeres besyv med omkring dette besynderlige problem.