Avatar billede emma-sofie Nybegynder
19. februar 2003 - 22:31 Der er 20 kommentarer

En simpel menu !! - Hvordan laver jeg den nemmest ??

Hej Alle

I min søgen efter hjælp til menu, har jeg tidligere oprettet spørgsmål i HTML-gruppen (http://www.eksperten.dk/spm/319105) - Men jeg har fundet ud af, at det nok er her jeg skal finde hjælp !!!

Jeg skal lave en simpel menu, som skal fungere således:

Min menu skal bestå af 5 hovedoverskrifter og dertil underpunkter for hver hovedpunkt.

Ikke noget grafik eller noget specielt.

Menu'en skal se således ud:
Først en RÆKKE med hovedpunkterne og så en RÆKKE med de valgte underpunkter.

Meningen er så, at man først trykker på et hovedpunkt og derefter vælger et underpunkt. Det vigtige og "svære" er, at menu'erne skal komme vandret og ikke som normalt, hvor de scroller ned som dropdownbokse !! Altså som rækker i stedet for kolonner.

Hvordan laver jeg sådan en menu nemmest ??
- Er der et script et sted ??
- Eller kan det laves i Frontpage

Please hjælp hurtigst muligt......

Mange tak

PS: Jeg har søgt på diverse script sider uden held..(Jeg kan ihvertfald ikke tilrette dem der er !!)
Avatar billede ffn Nybegynder
19. februar 2003 - 22:43 #1
kig evt på denne side http://www.dhtmlcentral.com her også forum hvor du kan få hjælp til at modificere din menu som du vil have den....

http://www.dhtmlcentral.com/projects/coolmenus/?m=10

eksempler:
http://www.dhtmlcentral.com/projects/coolmenus/?m=31

ekspempel der er relevant for dig
http://www.dhtmlcentral.com/projects/coolmenus/examples/table_placement1.html

ved ikke om det var noget - hvilket det burde være
Avatar billede ffn Nybegynder
19. februar 2003 - 22:47 #2
Desuden synes jeg det er lidt unfair at du ikke giver lidt points til dem der hjalp dig med dit andet spørgsmål(du behøver jo ikke give fuldt points)...en ting er du ikke kan tilpasse de eksempler de kom med, men de brugte tid på at hjælpe dig...der går ikke skår af dig ved at give lidt points for hjælp... Mange synes det er sjovt at hjælpe, men at få lidt points luner, så kan man jo selv få svar på sine spørgsmål
Avatar billede emma-sofie Nybegynder
19. februar 2003 - 22:49 #3
Hej FFN
Ja, gode links - MEN, der er ikke nogen med 2 rækker !!
F.eks. er http://www.dhtmlcentral.com/projects/coolmenus/examples/menu2.html meget fin, men det første hovedniveau er som en kolonne !!!!!

Hjælp !!
Avatar billede ffn Nybegynder
19. februar 2003 - 22:57 #4
prøv at download scriptet inde i det er der en masse settings muligheder....den gang jeg skulle bruge en menu valgte jeg deres og kendte intet til html eller den slags, så det var med at prøve sig frem, men der er mere dokumentation på deres hjemmeside....

Jeg vil ikke lave din menu, men gerne hjælp, men start med at download det og kig lidt inde i filerne og se der dokumentation...så er det ikke så svært :-)
Avatar billede emma-sofie Nybegynder
19. februar 2003 - 23:14 #5
Tak - Er der nogen andre der har et godt bud ??
Avatar billede hacicambaz Nybegynder
20. februar 2003 - 04:13 #6
Prøv denne her: du er nødt til at hente demo version af programmet for at kunne lave det gode dhtmlmenuerne:

http://www.runpage-dhtmlmenu.com/fr/default_zone/fr/html/framesfr.html

prøv eksemplerne,  nr. 9 og 10 er lige noget for dig.

mvh.

C/-\mBaz

http://sivas.dk
Avatar billede emma-sofie Nybegynder
20. februar 2003 - 15:52 #7
Hej Hej
Tak for jeres svar, MEN - Jeg er åbenbart ikke god til at formulere mig, FORDI - Det jeg ønsker er ganske rigtig menu'er som dem i henviser til - MEN begge menu'er (hovedmenu og undermenu) skal være vandret !!!
Ikke - hvor hovedmenu er lodret og undermenu vandret !!!

Håber jeg har gjort mig bedre forståeligt og håber på nogle gode brugbare svar...
Tak Tak
Avatar billede bitphil Nybegynder
20. februar 2003 - 16:17 #8
Coolmenus fra dhtmlcentral kan konfigureres lige som du vil have det.
F.eks på http://www.dhtmlcentral.com/projects/coolmenus/examples/advanced_example3.html
kan du når du slår 'Change the rows of the second item' til, se det jeg tror du vil have.
Om du vil have de enkelte niveauer vandrette, lodrette, diagonale eller noget ottende. Om du i version 4 bare kan angive at de skal ligge vandrette eller om du bliver nødt til at placere de enkelte menuer ud fra pixels, skal være usagt.
Men min fulde anbefaling går også til Coolmenus.

Lige gyldigt hvilket script man finder, eller andre finder til en, bliver man nødt til at angive parametre og så videre i koden. Du eller andre finder ikke et script der lige præcis er vandret, med den rette fontstørrelse, farve, ramme osv.
Avatar billede ffn Nybegynder
20. februar 2003 - 16:19 #9
forhelvede da "undskyld" det kan du jo bare indstille dem til!! kig nu i det script jeg gav dig der står en masse indstillingsmuligheder!
Avatar billede ffn Nybegynder
20. februar 2003 - 23:29 #10
ellers kig på www.tivoli.dk er det sådan en menu du søger?
Avatar billede ffn Nybegynder
20. februar 2003 - 23:30 #11
kig lidt på koden her

http://www.tivoli.dk/dan/Start.nsf/(res)/MenuIE?OpenDocument
Avatar billede ffn Nybegynder
20. februar 2003 - 23:33 #12
denne fil skal du huske at have med for at kunne bruge det...

http://www.tivoli.dk/dan/Start.nsf/(Res)/JSMenuIE/$FILE/menu-IE.js
Avatar billede emma-sofie Nybegynder
21. februar 2003 - 12:18 #13
FFN !! - JAAA, pracis lige den menu jeg soeger. ALLETIDERS.
- Det var bare super, du fandt den.

Nu skal jeg bare lige vide, hvad der er det nemmeste for mig.

Er det at proeve at hive koden ud fra de sider du henviser til eller fortsaette min soegen ????  -Det er forhaabentligt lidt nemmere nu, hvor jeg har et eksakt eksempel at henvise til ???

Hvad siger i ??
Ligger der en faerdig "Tivoli" et sted eller er det piece off cake at tilrette ovenstaaende fil ???

PS: Er ikke hjemme nu, saa jeg kan ikke teste pt.

Men TAK TAK - Det var godt at faa et eksempel !!!
Avatar billede tajnefilm Nybegynder
22. februar 2003 - 16:33 #14
Prøv at lave en manuelt:

<script>

var makemenu = menuValue ? valueOfButton : value = 'return false';
var info = text;
text = document.getTypeName.td;

</script>

<table>
<tr>
<td onClick="this.vanGrol.entypeValue='makemenu'; text('skriv noget text her');">
menupunkt
</td>
</tr>
</table>

</script>

En simpel menu i Javascript :)
Avatar billede emma-sofie Nybegynder
23. februar 2003 - 18:11 #15
Hej Tajnefilm

Mange tak - Nu må den være lige ved at være der !!

MEN - Skal jeg bare lave sådan en almindelig side her, for at teste ??

<html><head>
<script>
var makemenu = menuValue ? valueOfButton : value = 'return false';
var info = text;
text = document.getTypeName.td;
</script>
</head>
<body>
<p>TEST</p>
<table>
<tr>
<td onClick="this.vanGrol.entypeValue='makemenu'; text('PETER');">
menupunkt
</td></tr>
</table>
</body></html>

- eller hvad ?? - Jeg skal nok lige have lidt flere retningslinier .....

Tak
(PS: Håber ikke der er noget der hedder dumme spørgsmål ;-))
Avatar billede emma-sofie Nybegynder
23. februar 2003 - 18:12 #16
Tajnefilm !!
Var det Tivoli menu'en som du havde gjort simpel eller var det en helt ny ??
Avatar billede emma-sofie Nybegynder
23. februar 2003 - 21:38 #17
Hey
Har prøvet de sidste par timer og jeg tror jeg ved at kunne konvertere Tivolimenuen !!
Jeg vender tilbage
Avatar billede emma-sofie Nybegynder
31. maj 2003 - 23:27 #18
Lidt forsinket tak,  Tajnefilm ? - lig lige et svar, så I kan få point.
Avatar billede emma-sofie Nybegynder
13. februar 2004 - 15:09 #19
Tajnefilm ? - lig lige et svar, så I kan få point.
Avatar billede emma-sofie Nybegynder
09. april 2004 - 18:02 #20
Tajnefilm ? - lig lige et svar, så I kan få point.