Avatar billede voodoo_and Nybegynder
19. februar 2003 - 18:48 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

TV out - farve på TV???

Jeg har et Geforce 3 ti 200 fra creative med S-VHS TV out. Jeg bruger TV-tool 6.8 men når jeg vil have det op på mit fjernsyn så er billeder der men der er ingen farve på.??? Hva kan det være?????
Avatar billede geforce3 Praktikant
19. februar 2003 - 18:49 #1
Prøv bare at gøre sådan her, altså gå uden om tv-tooæ Egneskaber for skærm>indstllinger>avanceret>geforce3TI200>valg af enhed> Husk at vælge Danmark Pal-G og "sammensat video-out"
Avatar billede hhlundgaard Nybegynder
19. februar 2003 - 18:51 #2
Jeg tror helt afgjort det er noget med dit kabel eller mere simpelt - du skal huske at angive den rigtige forbindelses type - dvs. PAL eller NTSC alt afhængigt af hvad dit TV understøtter
Avatar billede geforce3 Praktikant
19. februar 2003 - 18:51 #3
Det kan også være tv-tool vil vise farver hvis du prøver ovenstående og vælger Pal-g Danmark og "sammensat video-out"
Avatar billede amd Nybegynder
19. februar 2003 - 18:56 #4
Når du aktiverer det med egenskaber for skærm indstillinger og valg af enhed skal du sætte den til "sammensat video"! så virker det :o)
Avatar billede amd Nybegynder
19. februar 2003 - 18:57 #5
ups.. sry Geforce... havde ik lige set du skrev det samme
Avatar billede hinker Nybegynder
19. februar 2003 - 19:06 #6
Det kan også være en indstilling på dit TV. Det var det ihvertfald for mit vedkommende.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
19. februar 2003 - 19:06 #7
Her er lidt jeg har samlet herinde:

Den adapter du har købt er en SVHS til SCART. Men så skal dit tv stadig understøtte SVHS. Du skal enten bruge det gule stik (composite) eller købe en SVHS -> Composite adapter som andre også har foreslået, det kan så være at du stadig får brug for en SCART adapter for at få dit composite signal ind i TV'et.
Hvis billedet er sort/hvid og flimmre kan det være fordi dit tv out står til NTSC (amerikansk 60hz format) det bør stå i PAL B.
Desuden er opløsningen på et tv under 640*480 så du skal sætte skærm opløsningen helt i bund.
Her er forklaringen på at du får sort/hvidt billede når du sender SVHS ind i en SCART adapter og et TV der ikke understøtter SVHS:

Her er forklaringen på forskellen på en SVHS og en Composite scart adapter.
Composite: En ledning med to ledere i, den ene er stel og den anden er video signalet. I en scart adapter er ben forbindelserne som følger:
2 Audio right in
4 Audio return
6 Audio left (or mono) in
8 Video status out
18 Composite video return
20 Composite video in
21 Shield

S-VHS: To ledning med to ledere i, der er parvis stel og signal. Signalerne er Luminans (lyset, og derfor sort hvid) og Chrominans (Farverne):
2 Audio right in
4 Audio return
6 Audio left (or mono) in
8 Video status in
13 Chrominance return
15 Chrominance in
18 Luminance return
20 Luminance in
21 Shield

Det ses tydeligt at ben 20 er henholdsvis Composite in og Luminans in. Da luminans kun er lys altså fra helt hvis til sort og alle grå tonerne ind i mellem. Ligeledes kan det ses at et scart stik med Composite ikke bruger ben 15 der er farverne.

(lånt fra James t dk)  :0)

Hvis du har et gult Phono-stik på dit Tv:

Hvis du har fået et lille kabel med til grafikkortet m. Scart-Han/Phono-Hun, kan du nøjes med, at købe et kabel m. phono-Han i begge ender og montere den ene ende i Tv'et og den anden i den lille stump kabel's Phono-Hun-stik og så S-VHS-stikket i dit grafikkort.

Lyden henter du fra dit lydkort, hvor du skal have et kabel m. 1 mini-jack i den ene ende og 2 phono-stik i den anden, som du så sætter i enten dit anlæg eller direkte i dit Tv's lyd-indgang. (Hvidt + Rødt Phono-stik)

---------------------------------------------------------------------------

Hvis du kun har et S-VHS stik på dit Tv:

Hvis du har fået et lille kabel med til grafikkortet m. Scart-Han/Phono-Hun, kan du enten købe et kabel m. phono-Han i begge ender og montere den ene ende i Scart-omskifteren's gule Phono-stik og den anden ende i den lille stump kabel's Phono-Hun-stik og så S-VHS-stikket i dit grafikkort.
Du kan også købe et S-VHS kabel og montere den ene ende i Scart-omskifteren's S-VHS indgang og den anden ende direkte i dit grafikkort.

Lyden henter du fra dit lydkort, hvor du skal have et kabel m. 1 mini-jack i den ene ende og 2 phono-stik i den anden, som du så sætter i enten dit anlæg eller i Scart-omskifteren's lyd-indgang. (Hvidt + Rødt Phono-stik)

Scart/Composite-omskifter kan købes her:

http://www.av-supply.dk/index.php?index=2&gruppeid=3&PHPSESSID=ae9f79a46f92ea7401b7c766e2957dca

Kabler til Billed/Lyd kan købes her:

http://www.av-supply.dk/

(lånt fra Pentium4  :0)
Avatar billede rally Nybegynder
19. februar 2003 - 19:15 #8
hej Voodoo and.
Det er fordi dit TV ikke understøtter Y/C-signal (og sker i langt de fleste tilfælde kun når man bruger SCART-stikket på TV'et).
Det kræver, at man så køber den rigtige type kabel, men når du nu HAR købt kabel, så løses problemet ved at købe en såkaldt "Color-fix" - se : www.sandberg.net/sandberg/kabler/50365.HTM, hvor du også kan finde nærmeste forhandler, ellers ring 86828888 (kl.11-17)
Avatar billede amd Nybegynder
19. februar 2003 - 19:17 #9
=>rally
Det kan løses UDEN den ting, jeg ved ikke hvorfor alle ævler om man skal købe det colorfix, for det behøves ikke!
Avatar billede rally Nybegynder
19. februar 2003 - 19:30 #10
-> AMD
Hvordan ? Min lokale TV-rep'er siger nej.
Avatar billede amd Nybegynder
19. februar 2003 - 19:31 #11
Det er fordi din lokale tv-reper vil tjene penge!
Hvis du sætter den til at sende sammensat pal, så virker det, og det har jeg prøvet MANGE gange!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
19. februar 2003 - 19:31 #12
colorfix - det må kunne undværes.

hvilket kabel benytter du - svhs eller et lille rund med ét ben i midten, som dem man kender fra musikanlæg ?

bruger du førstnævnte skal du indstille grafikkortet til at sende component/svhs ud til tvét og er det sidstnævnte, skal du indstille det til at sende composit signal ud til tvét.

Grunden til at du har et farveløst billede er sandsynligvis at du ikke får cromainformationerne med fordi at de ligger delt ved brugen af svhs/component i modsætning til composit. Og du får altså således kun luma informationerne overført hvis du sende component signal igennem via et phono/composit kabel.

Altså indstil efter hvilket kabel du bruger og husk at vælge Pal eller muligvis betegnet som EUROPE.

---------------------------------

En anden mulighed er som nogle omtaler at dit fjernsyn ikke understøtter SVHS/Component signaler og at du overfører et sådant. Hvis din adabter går direkte til et scartstik vil du nemlig efter al sandsynlighed også sende component signalet ukonverteret direkte til dit tv - og ikke alle kan håndtere dette signal. Løsninger på dette problem er ikke en colorfikser, men en adabter i form af et lille stykke ledning med en modstand og to stik - i al sin enkelthed. I den ene ende sendes det componente/svhs signal ind i stikker for derefter at blive lagt sammen og kørt ud i et kabel, det lyder næsten for nemt til at være sandt, men den er god nok. Du skal dog være opmærksom på at kablet skal have den omtalte modstand og det er derfor anbefalelsesværdigt at besøge en radio tv forhandler og købe det der.

- det skulle meget gerne løse dit problem.
Avatar billede geforce3 Praktikant
19. februar 2003 - 19:34 #13
voodoo_and>> Har du prøvet vores forslag`?
Avatar billede den33 Nybegynder
05. august 2003 - 20:05 #14
skrue op for colorcarrier, det virker hos mig.
jeg tro det er en bug i tvtool 6.8
Avatar billede den33 Nybegynder
19. juli 2006 - 10:44 #15
lukket