Avatar billede martinrunge Nybegynder
19. februar 2003 - 10:58 Der er 5 kommentarer

Meget langsom og støjende harddisk

Hej,

Jeg har samlet en computer selv (det er første gang jeg prøver det) og det lader til at det er lykkedes. Der er ihvertfald ingen fejlmeldinger og lign.

Jeg har installeret WinXP på den og diverse andre programmer. Harddisken er partioneret i tre partioner (NFTS), defragmenteret, DMA er slået til, der er kørt viruscheck og alt fungerer tilsyneladende perfekt…Bortset fra at harddisken kører temmelig langsomt og lyder som en Puch Maxi.

Selve harddisken er en Excelstor ES3230 30 Gb 5400 rpm med ATA66. Det tager f.eks. en evighed at defragmentere, installere programmer osv.
Jeg har testet den i Sisoftware Sandra og den viste da også at den yder noget lavere end den burde. Hvad kan det skyldes?

Computeren er købt hos www.edb-mix.dk og har følgende specs:
AMD Athlon XP 1700+
Midi-Tower ATX 300Watt.
Floppy drev 1.44.
CD-Rom 52x Speed.
Mainboard ECS K7SEM-1.
256 MB SDRAM
Lydkort Digital AC'97.
Netkort RJ 45 10/100Mbit.
266MHz Front Side Bus.
Keyboard, Whell Mouse.
1xLPT, 1xCOM, 2xUSB.
1x(AGPx4), 2xPCI, 1xAMR.
Chipset SIS730S, ATA-100.
Onboard grafikkort

Da jeg testede computeren i Sisoftware Sandra kom der følgende fejlmeddelelser:

- Disabled host controllers are present
- FSB exceeds chipset rated speed. Reduce FSB

Har det noget med det at gøre?

Håber det er info nok til at give et brugbart svar!

På forhånd tak,

Martin
Avatar billede fromsej Praktikant
19. februar 2003 - 11:02 #1
Umiddelbart ville jeg sige en defekt HD , hvis den er helt ny , så få den byttet.
Og så lad være med at genere Puch Maxi , jeg ville ønske min PM ikke støjede mere end min HD.*G*
Avatar billede morten_leth Nybegynder
19. februar 2003 - 11:09 #2
altså din hdd er i forvejen ikke særlig hurtigt...... så jeg tror umiddelbart ikke at du kan gøre noget ved at den køre langsom men hvis det var mig så ville jeg sende den til rep. fordi den larmer...
Avatar billede chalde Seniormester
19. februar 2003 - 11:24 #3
Det ER en sløv harddisk, eftersom den kun kører 5400rpm og ata66... i sisoft scorer jeg også lavere end jeg burde...
Jeg har 2 harddiske i min comp.. 2 seagate. 1 barracuda 4 og en gammel 3.2... når jeg bruger den gamle harddisk er det tæt på at den overdøver min cpukøler...
Du kan godt sende den til rep, men problemet er, at hvis der ikke er noget galt, koster det penge...
Avatar billede chalde Seniormester
19. februar 2003 - 11:25 #4
en gammel 3.2 gb (4-5 år gammel)
Avatar billede ullum Praktikant
19. februar 2003 - 15:37 #5
jeg ville være sikker på at mit back up er ok