Avatar billede smoother Nybegynder
04. november 2000 - 20:01 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

amatør med brænder!!!

hej allesammen.... Jeg købte i sidste uge en creative labs brænder cd-rw 8/4/32 og kan ikke finde ud af at installere lortet! Jeg har prøvet at sætte drevet i og tilslutte det med mit pioneer dvd drev (brænder som master/dvd som slave), virkede ikke.... har også prøvet køre det igennem harddisken som slave... Jeg er virkelig novice når det kommer til de her ting... Skal man tilføje ting i config.sys/autoexec.bat? please help!

På forhånd tak.....

            /Smoother
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
04. november 2000 - 20:13 #1
nej, du skal ikke tilføje noget i autoexec.bat og config.sys filerne. har du prøvet at pille dvd-drevet fra og se om det så virker? eller sat brænder som slave og dvd som master? har dit system fundet brænderen? (kig i systemegenskaberne under cd-rom drev)
Avatar billede smoother Nybegynder
04. november 2000 - 20:24 #2
hey kim.... jeg har pillet dvd drevet fra og sat brænderen i, og det virker! så er alting godt, bortset fra at jeg ikke kan kopiere fra cd til cd... jeg kan kun få et drev af gangen til at virke..... Og hvordan sætter jeg drev\"bogstavet\" f.eks \"F\"-drev, jeg har jo i forvejen a,c og d-drev...
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
04. november 2000 - 21:20 #3
er du helt sikker på opsætningen af master/slave? det lyder som om de begge er sat til master eller slave!
Drevbogstavet tildeles automatisk af windows!
Avatar billede smoother Nybegynder
04. november 2000 - 21:29 #4
næsten sikker......
På cd-rw´en ser stikkene således ud:  ...
På DVD´en ser stikkende således ud :  ::::::

På cd-rw´en er masteren sat korrekt!
Men på dvd´en er der 6 to-pins stik og kun en plastikting til at sætte over....

Håber at du kan forstå hvad jeg mener.....
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
04. november 2000 - 21:51 #5
øehm nej..jeg er ikke helt med på den opsætning..men hvis du er 100% sikker på brænderens master placering må den være ok. prøv at flytte jumperen på dvd drevet! se evt i manualen til dvd-drevet hvordan du sætter jumpers!
Avatar billede parazite Nybegynder
04. november 2000 - 21:59 #6
smoother : Det lyder MEGET som om der er problemer med jumpingen af DVD-drevet. Hvilken type Pioneer er det?

- Parazite
Avatar billede smoother Nybegynder
04. november 2000 - 22:44 #7
i´m back..... Jeg ser lige at der faktisk kun er fem 2 pins-stik... sorry. Drevet er et pioneer dvd-rom 104sz (10xDVD/40xrom) er det nok info?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
04. november 2000 - 22:51 #8
oven på drevet plejer der at være en beskrivelse af jumpersettings! har du checket det?
Avatar billede parazite Nybegynder
04. november 2000 - 23:04 #9
Hmmm, prøv dig frem er mit bedste råd, hvis du ikke kan finde noget om jumperne. Start fra en ende af, sæt jumperen på, start computeren, og se om det virker. Der er alligvel \'kun\' mellem 15 - 20 muligheder. :o)

- Parazite
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. november 2000 - 23:11 #10
Både CD\'er og DVD\'er vil vist helst være slave.

Prøv at sætte det gamle drev som slave på den primære
              og det ny drev som slave på den sekundære IDE controller.

mvh JakobA
Avatar billede parazite Nybegynder
04. november 2000 - 23:21 #11
Så vidt jeg husker, så foreslåes det af de fleste, at sætte CD-brænder og HD på to forskellige IDE\'er. På den måde går det hurtigere med overførsel fra HD til CD-brænder, og du har sværere ved at få buffer underrun. Så vidt jeg kan se er det også det jakoba foreslår.
Avatar billede smoother Nybegynder
04. november 2000 - 23:27 #12
kim for helvede, du r genial (eller r jeg bare snotdum?) der er oven på drevet angivet med MEGET små tegn, hvordan det skal sættes op.... prøver lige og så vender jeg frygteligt tilbage...
indtil videre tak!!!!!!!!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
04. november 2000 - 23:28 #13
håber det hjælper :)
Avatar billede burningice Nybegynder
06. november 2000 - 03:48 #14
kimrosgaard> det med at drevbogstaverne tildeles af windows... det er både korrekt, og forkert. smoother kan godt i dette tilfælde vælge at sætte sin brænder til f: Det gøres ved at gå ind under egneskaber for brænderen i enhedshåndtering... under resevering af drevbogstav vælger du  f: som både første og sidste. Så skulle den være der.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
06. november 2000 - 08:37 #15
cyberfessor>>ja, det er sandt nok men jeg gik ud fra han mente om der var et sted han skulle angive drevbogstavet før windows kunne finde det :)
Avatar billede morteeni Nybegynder
06. november 2000 - 12:18 #16
Nu der bliver snakket om brænder så ville jeg lige råde folk til en plextor 12/10/32A ide.
Selv om det er en IDE så køre den kanon. Jeg tror
snart at jeg har prøvet alt uden den skodet en cd.
Det har godt nok intet med det at gøre men det var bare til folk der skulle have brænder.

//Morteeni
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
06. november 2000 - 17:51 #17
smoother>>har du fået skidtet til at virke? :)
Avatar billede smoother Nybegynder
06. november 2000 - 19:58 #18
ja... nu kører de begge to... men!, jeg kan ikke kopiere cd´ere, har prøvet med alm. audio cd, men systemet skriver at det er et forkert lydspor...
(er gået ind under \"kopier audiocd\"
Er jeg et fjols?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
06. november 2000 - 20:13 #19
hmm...kender ikke så meget til selve brænderprogrammerne...har du mulighed for at prøve et andet måske?? men har systemet fundet 2 cdromdrev er det ihvertfald ikke systemets skyld at du ikke kan kopiere cd\'ere..ofte er det konfigureringen af programmerne der driller!
Avatar billede lassebm Nybegynder
06. november 2000 - 21:05 #20
Prøv at forklare hvilket brænderprogram du bruger! Ellers kan det anbefales at du ripper cd\'eren først til *.wav filer og så brænder den ud derfra! Så skulle der i hvert fald ikke opstå problemer! Heller ikke med haller i musikken eller noget!
Avatar billede smoother Nybegynder
06. november 2000 - 21:31 #21
jeg bruger programmet \"Nero burning rom\", det fulgte med drevet da jeg købte det....
Jeg har på en af mine venners comp. brugt programmerne \"just audio/just data\" og det virkede perfekt.... hvis nogen har nogle programmer er de velkommen til at maile mig...

                  /smoother
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
06. november 2000 - 21:58 #22
Adaptec Easy CD Creator har jeg ladet mig fortælle skulle være godt til at kopiere lyd-cd\'ere med. Jeg har det dog ikke selv...
Avatar billede LNG.DK Novice
06. november 2000 - 22:36 #23
Der er i mange brænderprogrammer mulighed for at vælge det format der skal brænder I.

Hvis du skal kopierer en audio-cd kan du vælge at kopiere on-the-fly, eller direct cd eller sådan noget i den stil.

Hvis du ikke har de tidligere nævnte \"valg\", skal du kigge efter formatet JOLIET.

/Diggs