Avatar billede tnh Nybegynder
04. november 2000 - 18:25 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til Linux installation

Hej Eksperter...
Jeg har længe tænkt på at kaste mig ud i Linux, og nu skal det være...
Jeg har fundet en Cd frem der indeholder Red Hat\'s Linux 6.1 & SUSE Linux 6.2

1. Hvad skal jeg vælge?

Min computer er en K7-550 128 MB Ram
Med: DVD, brænder, CD-Rom, et elendigt lydkort, et Guillemot GeeForce.
Min HD er delt op i C:\\ & D:\\ - Win98 er installeret på C:\\ og D:\\ bruges til backup.
Jeg vil MEGET gerne beholde Windows, så en dualboot er derfor nødvendig.

2. Jeg skal altså oprette en partition der hedder E:\\ til Linux?

3. Er det kompliceret at installere mit hardware?

4. Findes der nogen ordentlige brænderprogrammer til Linux?

5. Finder skidtet forresten selv ud af at fixe mig en dualboot?

-> tnh
Avatar billede stig3 Mester
04. november 2000 - 19:11 #1
Jeg er næppe nogen linux ekspert da jeg selv lige har installeret linux, men jeg kan da svare på, hvad jeg ved.

1. tjaa jeg har valgt redhat 7.0. Jo nyere distribution jo større sandsylighed er der for at den understøtter din hardware. Det mest kritiske hardware har jeg dog erfaret er dit skærmkort og skærm.

2. Ja, du skal selvfølgelig have plads til linux, men selve partitioneringen kan du foretage under installationen. Redhat 7.0 behøver faktisk ikke en ext2-partition, men kan køre på FAT eller FAT32 (har ikke selv prøvet det)

3. Ikke hvis det understøttes og igen jo nyere distribution jo nemmere er det at installere.

4. Der findes et, men jeg har ikke afprøvet det endnu

5. ja
Avatar billede tnh Nybegynder
04. november 2000 - 19:15 #2
Kan jeg opdatere fra 6.1 til 7.0 efter installationen?

-> tnh
Avatar billede stig3 Mester
04. november 2000 - 19:26 #3
Det kan man godt, men hvorfor ikke starte med 7.0 ?

Avatar billede tnh Nybegynder
04. november 2000 - 19:28 #4
Hvor får man det fra? Gratis??

-> tnh
Avatar billede stig3 Mester
04. november 2000 - 19:29 #5
http:/ftp.sunet.se/pub/linux/distributions/redhat/

Jeg hentede det selv derfra.
Avatar billede tnh Nybegynder
04. november 2000 - 19:31 #6
Ok, tak

-> tnh
Avatar billede stig3 Mester
04. november 2000 - 19:32 #7
ups
http://ftp.sunet.se/pub/distributions/redhat/redhat-7.0/

Jeg har endnu ikke fundet cut-paste funktionen i linux :-)
Avatar billede lbhansen Nybegynder
04. november 2000 - 21:08 #8
En lille kommentar. Jeg vil ikke anbefale at der bliver installeret på en FAT distribution, jeg har ikke hørt om nogle der har fået performance ud af det.
Avatar billede vandhunden Nybegynder
05. november 2000 - 00:15 #9
Jeg har hørt at redhat skulle være bedst. Jeg kender en der har prøvet begge, og han er 100% til redhat...
Avatar billede tnh Nybegynder
05. november 2000 - 12:12 #10
Stig3
Det link du har givet mig, virker ikke?

-> tnh
Avatar billede tnh Nybegynder
05. november 2000 - 12:18 #11
Ok, nu har jeg selv fundet siden :)
Men hvordan henter man det nemmest? Alle filerne ligger jo spredt i en masse mapper...
Kan man hente dem alle på en eller anden smart måde?
Hvordan gjorde du?

-> tnh
Avatar billede stig3 Mester
05. november 2000 - 22:51 #12
Jeg hentede dem som to iso-filer og brænde cd\'erne udfra dem.

Det er underligt med linket. Der jeg selv dowloadede fra. Jeg afprøvede det også da jeg skrev det, men de må have flyttet det.

Det nemmeste er hvis du har en brænder. Så hent de to iso-filer og brænd udfra dem.
Avatar billede stig3 Mester
05. november 2000 - 22:57 #13
Jeg må huske forkert.

http://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/redhat/redhat-7.0/iso/

dowload disk1 og disk2
Avatar billede tnh Nybegynder
06. november 2000 - 18:20 #14
Jeg prøver ;)

-> tnh