Avatar billede thrill Nybegynder
04. november 2000 - 16:25 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

AMD Duron

Hvad er holdningen til AMD Duron, generalt ?

Tør man købe en Duron, eller skal man hellere vælge en Celeron ?

I flere tests har jeg læst at Duronen løber fra Celeronen.
Avatar billede sjsat Nybegynder
04. november 2000 - 16:31 #1
Min Duron 600 mhz kører perfect...
Avatar billede stigc Nybegynder
04. november 2000 - 16:40 #2
det bedste pc køb ved pris/ydelse!

Avatar billede x_mrtee_x Nybegynder
04. november 2000 - 17:27 #3
Overfor Celeron er Duron suveræn!
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
04. november 2000 - 18:56 #4
Hvis Duron\'en kører som Tbird\'en kan den absolut anbefales!!!!
Avatar billede thrill Nybegynder
05. november 2000 - 12:40 #5
Det lyder jo helt perfekt, men hvad med T-birden, kan det betale sig at købe den istedet Duron\'en. Her tænker jeg på om der er en mærkbar forskel, kontra prisforskel ?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. november 2000 - 12:43 #6
Duron ligger bedre i forhold til pris/ydelse end Thunderbird.

Og ja, du kan med fordel vælge en AMD Duron - du går ikke galt i byen med den processor.
Avatar billede thrill Nybegynder
05. november 2000 - 18:41 #7
Det lyder rigtig godt !

Jeg har tænkt på at sætte Duron\'en i et Soltek SL-75KV2-X board, da jeg mener at pris/kvalitet hænger fint sammen.

Til 1238.- med 2xATA100,4 USB porte, samt onboard lyd, mener jeg ikke at der er andre boards der kan matche dette.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. november 2000 - 18:59 #8
Det må være helt op til dig, jeg kender ikke dét mærke og kan derfor heller ikke stå inde for det.
Avatar billede thrill Nybegynder
05. november 2000 - 19:06 #9
Hvad ville du istedet råde til at man skulle købe ?

På PRC-Data\'s side er der god ros af Soltek boardet.

Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. november 2000 - 19:14 #10
Kigger lige..
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. november 2000 - 19:29 #11
Tjoeh. Det ser da ikke helt dumt ud. Men jeg er nu nok mere til Abit eller Asus når det kommer til stykket.. =)
Avatar billede thrill Nybegynder
05. november 2000 - 19:52 #12
Nej, med Abit/Asus burde man ikke forkert i byen, men de koster også noget mere.

F.eks dette Asus board, som minder en del om Soltek boardet med samme chipset og hvad angår \"udstyr\" :

Asus A7VA ATX med IDE100 + Audio 1.699.-

Det synes jeg er en lidt for voldsom en pris for et bundkort - når man også ser på at der ikke er RAID contr. på boardet til den pris.

Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. november 2000 - 20:16 #13
Sådan er vi alle jo så forskellige.. desuden er det vist PRC Data\'s pris du har der.. jeg har samme board og gav ikke engang 1400 får det.
Avatar billede thrill Nybegynder
05. november 2000 - 20:19 #14
Prisen på Asus A7AV boardet fandt jeg på edbpriser, hvor har du købt dit ?

Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. november 2000 - 20:21 #15
Soft- og Hardwareguiden (www.shg.dk)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. november 2000 - 20:22 #16
Deres A7V\'ere har de ekstra DIP switches monteret.
Avatar billede thrill Nybegynder
05. november 2000 - 20:26 #17
Hvilken fordel er det at de DIP switches har, og hvorfor bliver nogle board solgt med / uden ?

Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. november 2000 - 20:29 #18
DIP switches er meget nyttige når man som jeg har fjernet multiplierlåsen på sin processor, fx. med en tbird1000 der kører 10x100 standard. LIGE nu kører den 11x100, men den har været oppe på 12.5 at vende.

A7V\'erne lagde ud med at blive solgt uden, da AMD dengang ikke låste multiplierne på deres processorer. Efterfølgende kom der en del artikler på blandt andet tomshardware, som foranledigede folk til at montere disse DIP\'s som igen gjorde det muligt at overclocke på multiplier.

Med hensyn til A7V, tjek http://www.eksperten.dk/spm/31762
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. november 2000 - 20:31 #19
Altsåøh artiklerne kom efter AMD begyndte at låse deres multipliere =)
Avatar billede thrill Nybegynder
05. november 2000 - 20:31 #20
Er du sikker på at det ikke er pro udgaven med IDE66 du har, for prisen hos shg er som følger:

Asus A7VPro, VIA KT133, 550-1000 Mhz, IDE66, ATX, 133MHz 1399.-

Asus A7V, VIA KT133, 550-1000 Mhz, IDE100,
ATX, 133MHz, 1599.-

Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. november 2000 - 20:33 #21
Ja, jeg er ret sikker, eftersom jeg har 2xATA100 på =)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. november 2000 - 20:34 #22
Desuden svinger priserne jo.
Avatar billede thrill Nybegynder
05. november 2000 - 20:37 #23
Lyder meget intressant. Nu har jeg ikke så meget viden om OC af Duron/T-bird, andet end hvad jeg de sidste par dage har læst mig til på div. sider. Men jeg undre mig så over at PRC-Data skriver at Soltek boardet skulle være rigtig godt til OC. Jeg ved ikke om Soltek\'en har de nævnte ekstra DIP\'s.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. november 2000 - 20:40 #24
Well, man kommer jo ikke uden om at man skal lege lidt Jørgen Clevin med en forbindelsespen, idet L1-broerne på processoren skal forbindes, inden processorens multiplierlås er fjernet =)
Avatar billede thrill Nybegynder
05. november 2000 - 20:41 #25
Der står dette vedr. Soltek boardet:

\"Nu med multiplier så at du kan indstille din unlocked Duron/Thunderbrid\"

Det vil vel også sige at det kan det samme som Asus\'en ?
Avatar billede thrill Nybegynder
05. november 2000 - 20:46 #26
Hvor svært er den operation der skal til for at forbinde L1 broerne ?

Vil det sige at det er helt umuligt at OC en Du/Tb hvis dette ikke er gjordt, kan man ikke blot ændre bushastigheden som på en Celeron ?

Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. november 2000 - 21:08 #27
Roolig nu.. =)

Som du selv citerer, så skal din Duron/Tbird være ulåst, for at du kan gøre brug af multiplier-indstillingerne. Så ja, den kan det samme som Asus.

Det er ikke svært at forbinde L1-broerne, prøv at søge på det herinde, eller kig i kategorien Generelt::Overclocking.

Ja, det er. Jo, du kan godt overclocke på FSB (bushastigheden), men du risikerer at brænde andre enheder af, og i det hele taget kan overclockning af bussen medvirke til de ene og andre problemer.

Men jo, en Celeron med en FSB på 66 MHz er jo næsten berømt for at den til tider kan klare 100 MHz på bussen. Men med en Duron har du jo reelt 200MHz DDR på FSB\'en, såeh..

Det vil altid give mere at overclocke på multiplier.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. november 2000 - 21:08 #28
Og nu vil jeg æde pizza og stene foran TV\'et..!
Avatar billede cyberm Nybegynder
06. november 2000 - 18:56 #29
Du skal helt klart købe en DURON eller en TBird , Celrone skodder for vildt, vi har dem i skolen og der er konstant problemer med dem , Køb AMD det hved man hvad er
Avatar billede xtom2 Nybegynder
06. november 2000 - 22:25 #30
Ja, ok så tager jeg det i mig igen. Soltek er vel OK >
http://www.overclocking.opasia.dk/asp/views.asp?table=reviews&id=64
Avatar billede xtom2 Nybegynder
06. november 2000 - 22:28 #31
Avatar billede xtom2 Nybegynder
06. november 2000 - 22:28 #32
hrmm..
Avatar billede thrill Nybegynder
07. november 2000 - 20:55 #33
Synes ikke at dit link virker..

På Overclocking skiver de:

\"Da Soltek SL-75KV2-X er det bedste Socket A board vi har haft til test indtil dags dato vil det fremover indgå som et af vores referenceboard på grund af stabilitet, overclockingsmuligheder og performance. Dette er begrundelsen for at Overclocking.dk har tildelt Soltek SL-75KV2-X \" EDITORS CHOICE \"

Avatar billede xtom2 Nybegynder
07. november 2000 - 21:29 #34
Ja, det var lissom det jeg lagde op til jo?