Avatar billede funkydude Nybegynder
18. februar 2003 - 09:20 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

OCR-B font i printere?

Hvordan checker man om ens printer har den der ocr-b font som skal bruges til at udprinte specielle blanketter (girokort)? Det drejer sig om en hp psc 950 printer/scanne osv.

Hvilken printer bør man bruge til at girokort-udprintning?

-= Funky Dude ==-
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. februar 2003 - 10:19 #1
Du tjekker printerspecifikationen på producentens hjemmeside.

Jeg er 99,9% sikker på at din ikke har, da de fleste printere generelt ikke har. Men man har muligheden for at købe den særskilt, enten som "softfont", hvor du simpelthen får den som truetype font til windows, eller som hardfont, der kommer på en lille chip der sættes i printeren.

Jeg tjekker lige med din maskine på HP´s hjemmeside......
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. februar 2003 - 10:32 #2
Ifølge HP´s hjemmeside, har den følgende 8 fonte:
Courier, Courier Italic; CG Times, CG Times Italic; Letter Gothic,Letter Gothic Italic; Univers, Univers Italic
...Altså ikke noget OCR-B.

Det nemmeste vil være at finde den som truetype font - så vil du også kunne bruge fonten i fremtiden til andre printere.

Under alle omstændigheder koster det en smule. - jeg prøver lige at finde et eksempel.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. februar 2003 - 10:47 #3
http://www.bizfonts.com/ocr-a_ocr-b_fonts/
er et eksempel på en sælger. Du kan hente en evaluerings version, men den fulde version koster $99. Det lyder måske af meget, men de eneste "gratis" verisoner af OCR-B fonten jeg har set på nettet, er enten dårlige efterligninger, evaluerings/demo versioner, der ikke har fuldt karaktersæt, eller ulovlige kopier af originale fonte.

De fleste af disse kan ikke bruges ordentligt, men kun delvist (afhængig af hvilke karakterer man skal skrive).

Skal det bruges erhvervsmæssigt, eller bare i lidt større stil, kan det klart anbefales at købe en original version.

Men ellers kan du selv smutte på www.google.com og søge på "OCR-B font truetype download" - så er der rigeligt at vælge imellem.
Avatar billede becko Nybegynder
18. februar 2003 - 10:57 #4
Jeg mener at der ligger en til download på http://www.summarum.dk/ under punktet download, men du skal have verificeret dine print hos dit pengeinstitut, jeg mener de skal bruge 150 - 200 stk. til test.
har selv kigget på det, men valgte den fortrykte løsning.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. februar 2003 - 11:17 #5
Nåjs - løsninger der virker.

Da jeg selv var igennem den samle humle, endte det med en Lexmark 4227 Plus matrixprinter med en OCR-B Chip i fra Lexmark. Printeren koster kr. 11.000,-, og chippen kr. 300,- (for et par år siden). Den løsning virkede - og ja, udskrifterne skal godkendes.

Jeg mener dog ikke vi har sendt mere end en 30-40 stykker til godkendelse, men er ikke sikker.
Avatar billede rosted Nybegynder
18. februar 2003 - 11:24 #6
Du kan kigge på www.euroform.com. De er specialister i sådan noget på HP printere.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. februar 2003 - 11:30 #7
Rigtigt - Euroform kan rigtig meget - på LaserPrintere. Desværre ikke en PSC950´er.

Så har de Dongle versionen til kr. 1385,- pr. printer, og endelig en ikke prissat TrueType font.

Men det kunne nok være rart at vælge dem, hvis man skal være sikker på en nogenlunde support.
Avatar billede strickie Nybegynder
18. februar 2003 - 12:26 #8
Grundlæggende må det siges, at laserprintere i dag er at foretrække til OCR-B og stegkoder. På inkjet printere er og har problemet altid været at både OCR-B og stregkode kan flyde ud og derfor ikke aflæses maskinelt. Matrix printere er fine nok til OCR-B, men efterhånden en uddøende race.

Det er muligt, som det nævnes, at benytte en TrueType font som OCR-B. EuroForm forhandler også sådanne til en pris af 1385,-.

Kontakt Jimmi hos EuroForm på 4466 8338 for nærmere information.

På vegne af EuroForm A/S
Rickie Sonqvist
Avatar billede funkydude Nybegynder
18. februar 2003 - 15:29 #9
Jeg takker og lukker.