Avatar billede chalde Seniormester
17. februar 2003 - 12:45 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken type patch?

Hvilke typer patch kabel kan jeg bruge til alm. netværk?
Jeg skal dele en adsl forbindelse mellem 2 comp (har 10/100 full duplex switch og 10/100 netkort i begge comps)
Kan jeg bruge cat6 kabler til det?
Hvor langt kan jeg trække kablet før det skal forstærkes?
Avatar billede morten_leth Nybegynder
17. februar 2003 - 12:48 #1
der skal bruges cat5 lige kabler altså (100-base tx, så vidt jeg husker) og det skal bare ploppes i din switch.
så er der 2 muligheder til at dele forbindelsen med.
enten 2 netkort i den ene computer og så dele forbindelsen via den eller også et kabel ind i uplink på switchen. og jeg mener det er 100 meter du kan trække kabel op til før det skal igennem en repeater.
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2003 - 12:49 #2
Du kan sagtens bruge cat6, men cat5 er også fint. Jeg tror cat6 er noget dyrerer. Men cat.5 kan du sagtens trække helt op til 100 meter med.
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. februar 2003 - 12:52 #3
Du skal bruge PDS kabling (twisted pair). Her er en anvisning på hvordan du laver stikkene

http://www.brinck.dk/patch.asp
Avatar billede chalde Seniormester
17. februar 2003 - 12:53 #4
Lækkert... det er fordi jeg kender en der arbejder på et lager, og han får cat6 kabler til lagerpris... så jeg betaler ca 2kr pr meter..
i får begge point, da i stort set skrev samme tid...
takker for svarene...
Avatar billede chalde Seniormester
17. februar 2003 - 12:53 #5
twisted pair er til 2 comps uden hub/switch...
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2003 - 12:54 #6
Du skal ikke bruge twisted pair, hvis du bruger din switch til netværk. Twisted pair er kun hvis du forbinder 2 PC'ere direkte mellem hianden
Avatar billede larskbh Nybegynder
17. februar 2003 - 13:01 #7
PDS kabel og patch kabler skal være twistet pair.
Twistet pair betyder kun parvis snoede for undertrykkelse af støj.
Hvis de bruget til direkte kobling at 2 PC'er hedder det Crossed = Krydsede.
RX->TX og TX->RX

Lars
Avatar billede chalde Seniormester
17. februar 2003 - 13:09 #8
det var jeg så ikke klar over.... troede at twisted=crossed..... men nu får jeg 15 meter cat6 patch kabel gjort klar til det jeg skal bruge det til....