Avatar billede jhall Nybegynder
17. februar 2003 - 07:43 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

At skifte bundkort med WinXP

Hej hajer.
Jeg har fået nyt bundkort, og vil smide min HD over i den nye med det ny bundkort. På HD ligger WinXP Home. Men når jeg sætter den i, kommer den op med en blå skærm med en fejlmeddelelse...?
Hvd gør jeg ?
Skal jeg virkelig inst. det hele igen ?
( Jeg håber jeg har stillet ? i den rigtige kategori )
Hilsen Jørgen.
Avatar billede morten_leth Nybegynder
17. februar 2003 - 08:10 #1
det skal installeres igen da xp og 2000 binder sig til chipsettet... men tag og smid din hd i en anden computer og tag backup af det nødvendige, også geninstaller... der er ikke andere muligheder...
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
17. februar 2003 - 08:31 #2
morten har ret. Måske ku du ha kringlet den ved at fjerne ALT i enhedshåndtering før du pillede den gamle fra hinanden...
Avatar billede chalde Seniormester
17. februar 2003 - 08:45 #3
kan man egentlig ikke bare lave en repair? (er bare nysgerrig, da jeg selv skal skifte mobo+cpu snart)
Avatar billede peet-49 Novice
17. februar 2003 - 09:45 #4
Du starter en installation via XP-skiven, springer den første repait over, tager den næste repair og følger opskrifterne.
Avatar billede morten_leth Nybegynder
17. februar 2003 - 10:10 #5
nej jeg har prøvet at lave en repair før med det samme problem og det virker ikke.... men det kan da egentlig godt være metal_hansen har ret... det ved jeg ikke det har jeg ikke prøvet... men det skal da prøves næste gang.... takker metal...
Avatar billede peet-49 Novice
17. februar 2003 - 10:24 #6
Det virker fint her, har lige skiften processor og bundkort.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. februar 2003 - 11:03 #7
jeg havde samme problem da jeg udskiftede mit bundkort og CPU, jeg var klar over at der skulle gennemføres en Repair og det virkede.

Husk at gennemføre Repair på den rigtige måde, så spiller det.
Avatar billede venturer Nybegynder
17. februar 2003 - 11:03 #8
Der ligger en driver i windows 2000/XP kaldet HAL (Hardware Abstraction Layer). Dette er den faktisk interface mellem Windows og resten af hardwaren. Denne bliver installeret under installationen og kan KUN ændres ved en re-installering (eller en kæmpe omvej som alle gange har resulteret i en maskine som ikke yder optimalt).
Dérfor er det ikke en løsning at "bare" slette alle enheder inden disken bliver flyttet.

Denne HAL kan godt benytte på flere maskiner. F.eks. kan peet have byttet dit bundkort ud med et tilsvarende (måske nyere). Basalt set er de to bundkort ens (typisk hvis det er samme fabrikat med samme type bus). Men hvis han skifter til et andet fabrikat eller f.eks. skifter fra Intel til AMD, så er der nogle grundlæggende funktioner på bundkortet som er forskellige (set fra driverens side) og der er derfor behov for en ny HAL.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. februar 2003 - 11:04 #9
prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny indstalation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
.......................................................................................................................................

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparering eller opgradering af Windows XP,
hvis den er preinstalleret OEM version. Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og
Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer
Avatar billede jhall Nybegynder
17. februar 2003 - 22:01 #10
Hej Alle.
retaxes kom bare med et supersvar !
Det funger sku......;-))
Tak for den store hjælp.
Dog....hvis jeg skal give dig pointene - og det fortjener du - må du skrive i et svar, og ikke en kommentar....!
Lav en svar, og jeg sætter 60 over til dig.
Hilsen Jørgen
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
17. februar 2003 - 22:08 #11
det vil sige det ku lade sig gøre?!
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. februar 2003 - 22:46 #12
ja, det gør jeg ;o)

det må da være en lettelse for dig, hva'
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2003 - 23:34 #13
Du burde vist ikke have afvist peet49's svar.
Avatar billede jhall Nybegynder
18. februar 2003 - 08:13 #14
>vatpolle
Ups du har jo ret.......jeg var vist lige hurtig nok.
Men jeg indrømmer at jeg blev noget duperet over at få et udførligt svar fra retaxes...;-)
peet49> jeg opretter det samme ? igen hér...giv et svar, og jeg smider 30 over til dig..håber det er ok ?
Hilsen Jørgen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. februar 2003 - 10:53 #15
takker for pointene..
Avatar billede peet-49 Novice
18. februar 2003 - 11:10 #16
jhall>du kan ikke give mig point, hvis du ikke opretter et nyt spørgsmål.
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. februar 2003 - 11:17 #17
Avatar billede jhall Nybegynder
18. februar 2003 - 11:18 #18
>peet49
Jeg har oprettet et nyt ? hér: http://www.eksperten.dk/spm/318676
Besvar og der kommer 30 point flyvende med tak for hjælp...;-)
Hilsen Jørgen.