Avatar billede moejensen Nybegynder
16. februar 2003 - 16:40 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

generel snak om hjemmeside udvikling!

Jeg har nu i længere tid arbejdet med udvikling af hjemmesider, men dog mest til mig selv. nu står jeg så over for at skulle til at udvikle til mere professionelle formål, og kunne godt i den forbindelse tænke mig og høre hvad der er vigtigt at huske. Her tænker jeg hovedsagelig på hvad man gør for at sikre sig at siderne kan ses i alle typer browsere. På en del hjemmesider ser man tit et javascript der tjekker browser type og version, som bruges til at tilpasse hjemmesiden.
Avatar billede dmcn Praktikant
16. februar 2003 - 16:44 #1
http://www.w3.org/ - følg standarderne, validér dine sider på http://validator.w3.org og test dine sider i de mest brugte browsere (IE5/6, Netscape/Mozilla (den nyeste version) samt Opera 6/7), så har du i 99% af tilfældene dit på det tørre.
Avatar billede michael-k Nybegynder
16. februar 2003 - 16:46 #2
www.w3c.org er nok et godt sted at begynde.
Så skal du være god til at overtale dine kunder til løsninger du syntes og kan bevise er mest hensigtmessig for slutbrugerne.
Så er der en del reserch forbundet i opstart fasen, når man laver hjemmesider.
Husk på at alle kan lave en hjemmeside, men de fleste kan ikke lave en brugervenlig hjemmeside, det er der du skal gøre forskellen.
Avatar billede michael-k Nybegynder
16. februar 2003 - 16:51 #3
fandt lige lidt læse stof som du kunne prøve :)
http://www.webstandards.org/
http://www.alistapart.com/index.html

Hyg dig med det, der er en masse gode råd om alt muligt :)
Avatar billede olebole Juniormester
16. februar 2003 - 22:05 #4
<ole>

Hvis du skal udvikle professionelt - og gøre det alene - skal du naturligvis sætte dig meget grundigt ind i HTML, CSS, JavaScript og grundlæggende applikations-arkitektur.

Derudover skal du sætte dig meget grundigt ind i:
1. Farve- og kompositionslære.
2. Typografi - dens historie og virkemidler.
3. Informationsarkitektur - herunder bl.a. perceptionspsykologi.
4. Markedsføringsteori.

To-tre uddannelser à 3-5 år vil være en fin platform at starte på.
At lave hjemmesider i professionelt regi kan ikke dækkes af ét fag. Det er et samspil af mange kompetenceområder.
Dette bliver desværre ofte negligeret, hvorfor branchen da også er kommet i temmelig kraftig miskredit. Alt for mange amatører har alt for længe taget alt for mange penge for alt for meget skidt.

Der er en verden til forskel på at sætte et plaster på lillebrors hudafskrabning - og at udføre en lungetransplantation på et sygehus  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede moejensen Nybegynder
17. februar 2003 - 18:34 #5
er der en nem måde at test om en side virker i alle browsere, eller er man nødsagede til at installere alle typer browsere??

Er der nogle generelle problemer, som i ved man skal tage højde for når man udvikler til alle slags browsere?
Avatar billede michael-k Nybegynder
17. februar 2003 - 19:17 #6
syntes normality gav et fint svar på det.
Kod efter standarterne og test dem i de mest brugte browser :)
Avatar billede dmcn Praktikant
17. februar 2003 - 19:25 #7
Nej, der er ingen "nem" måde - omend jeg nu finder det relativt nemt at skaffe sig 4 - 5 forskellige browsere og surfe lidt på sin egen side i dem. Alternativt kan du bede venner og bekendte på Macintosh/Linux o.l. teste dine sider.

Problemer at tage hensyn til? Det lærer du med tiden. Småting såsom hvordan tomme <td></td>'er behandles, problemer med inline styles (<td style="background-color: #EFEFEF;">) osv. støder alle på før eller siden.
Sørg blot for ikke at bruge alt for fancy JavaScripts o.l. på din side, da det efter min erfaring er hovedårsagen til problemer i forbindelse med cross browser-udvikling.

Og brug så validatoren - validatoren er din ven! :)
Avatar billede moejensen Nybegynder
17. februar 2003 - 19:42 #8
validatoren virker bare ikke, hvis der er asp tags i koden. Det virkede i hvertfald ikke sidst jeg prøvede.
Avatar billede dmcn Praktikant
17. februar 2003 - 19:47 #9
Du skal jo kun validere din HTML-kode - altså, efter ASP-behandlingen. :]
Avatar billede rskov Nybegynder
17. februar 2003 - 19:52 #10
Thomas Visby Snitker's bog Brug brugerne kan helt klart anbefales hent den gratis her -> http://www.bog.ing.dk/pics/brugbrugerne.pdf
Avatar billede moejensen Nybegynder
23. februar 2003 - 10:14 #11
rskov, ser ud til at være en rigtig fed bog