Avatar billede zord Nybegynder
03. november 2000 - 18:51 Der er 2 løsninger

nybegynder i relationelle model

Nogen som kan uddybe hvad menes med:

a relation \'r\' of the relationshema R(\'A\'1,\'A\'2,...,\'A\'N) also denoted by r(R) is set of n-tuples \'r\'={\'t\'1,\'t\'2,...

\' er brugt fordi tallene skulle være sænket

hører værdierne tubel {\'v\'} og R(\'A\') altid parvis sammen

og hvad er Cartesian product:
|dom(\'A\'1)|*|dom(\'A\'2)|*...*|dom(\'A\'n)|

er der nogen som ved hvor der kan downloades information om den relationelle model og databaser i alm.

kan I anbefale nogle gode bøger om emnet (dansk eller engelsk) det første er fra \'Fundementals of database systems\' af Elmasri Navathe
Avatar billede lens Nybegynder
04. november 2000 - 12:33 #1
Hvis du vil have en bog på dansk, er der Lars Franks: databaser-teori og praksis, der dækker emnet ganske glimrende. Du skal dog være opmærksom, på at der er mange stavefejl i før du køber/låner den (det generer ihvertfald mit åsyn utroligt meget, når jeg skal læse)

Hvis du ikke behøver et mere indgående kendskab til det, kan du også nøjes med at købe idg-hæftet om Access.
Avatar billede kasseper Nybegynder
04. november 2000 - 13:06 #2
det Cartesian produkt er en kombination af alle mulige indgange i to tabeller, dvs. at det er en maget tidskrævende operation. Det er f.eks. den der bruges ved et natrual join.