Avatar billede cotus Nybegynder
16. februar 2003 - 12:34 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

DNS på DHT.dk

Hvordan laver jeg den korrekte opsætning under "DNS" på DHT.dk???

Se screenshot her: http://www.donaldisten.dk/eksperten/dht_dns.gif

:S

Det virker ikke!!!!!!
Skriv venligst hvad der skal stå på de enkelte steder, og om der evt. skal være flere rækker???

/cotus
Avatar billede cyberdude Nybegynder
16. februar 2003 - 14:56 #1
hvad er det der ikek virker ??

Er det det hele... eller kun noget af det ??
der er fejl i begge dem med "IN CNAME"

under navn skal du skrive
mysql.DIN_HOST.dk
mail.DIN_HOST.dk
OG mail.DIN_HOST.dk må IKKE gå til en "IN CNAME" men SKAL gå til en "IN A"

Ellers kan jeg ikke se nogle fejl
Avatar billede jhpeksp Nybegynder
17. februar 2003 - 18:23 #2
Hej
Til cyberdude: Du mangler noget kendskab til opsætning af dns'er. Der er ikke fejl i de to CNAME records, men til gengæld i de 2 A records.

Når man arbejder med dns'er kan man skrive som eksemplet "mail in cname mail.dht.dk" og det betyder "mail.domæne.dk. in cname mail.dht.dk" Læg mærke til det manglende punktum efter ordet mail!
Det er MEGET vigtigt at have styr på det punktum, for uden punktum bliver ens domæne tilføjet og derfor kan man ende med f.eks. en MX records ala. "domæne.dk.domæne.dk." fordi man glemte at sætte et punktum da man skrev domæne.dk første gang.
Man behøver derfor ikke skrive hele domænenavnet, men kan nøjes med subdomænet.
Du skriver også at mail.DIN_HOST.dk ikke må gå til en IN CNAME. Det er heller ikke rigtigt. Ud fra billedet er der IKKE tale om en MX record.
Jeg forklarer lige: Ofte benytter man logikken: MAIL.DOMÆNE.DK -> MAIL.DHT.DK (så kan man benytte mail.domæne.dk fra f.eks. outlook som indgående og udgående postserver) og man laver så en MX record ala. "DOMÆNE.DK MX MAIL.DHT.DK"
MAIL.DOMÆNE.DK har intet med MX recorden at gøre. Det er korrekt at det anbefales ikke at have en CNAME record som udveksler i en MX record, dvs. at MAIL.DHT.DK skal have en A record.

Tilbage til cotus's problem.
Dine 2 A records er ikke defineret korrekt. De skal se ud som f.eks. "domæne.dk. IN A <ipnummer>" og du kan enten laven en cname "*.domæne.dk." -> "domæne.dk." eller lave en A record mere "*.domæne.dk. IN A <ipnummer>"

Din mx records opretter du inde under knappen Avanceret. "Mail (MX-rec 1)" sættes til "mail.dht.dk." og "Mail (MX-rec 2)" sættes til "secmail.dht.dk.".

mvh Joakim
Avatar billede cotus Nybegynder
17. februar 2003 - 18:32 #3
Tak jhpeksp, men...
Du må liiiiige forklare LIDT mere tydeligt, for det sidste fattede jeg ikke så meget af! ;)
Sådan her ser min tabel ud nu:

mysql, IN CNAME, mysql2.dht.dk.
mail, IN CNAME, mail.dht.dk.
domæne.dk., IN A, 81.19.226.131
*.domæne.dk., IN CNAME, 81.19.226.131

Hvordan skal det se ud rigtigt?

PS: Domæne.dk står der selvfølgelig ikke, men derimod mit domæne! ;)

/cotus
Avatar billede cotus Nybegynder
17. februar 2003 - 18:36 #4
mysql, IN CNAME, mysql2.dht.dk.
mail, IN CNAME, mail.dht.dk.
domæne.dk., IN A, 81.19.226.131
*.domæne.dk., IN A, 81.19.226.131

... mente jeg!!!!

Og en ting til: Er det ikke muligt, at istedet for at skrive en IP-adresse, at skrive en HTTP-adresse, f.eks. www.domæne.dk/mappe ???

/cotus
Avatar billede jhpeksp Nybegynder
17. februar 2003 - 19:07 #5
Hej Cotus
Jeg prøver lige at tale dansk denne gang :-)
Det ser godt ud nu. Dine A records manglede punktummer første gang (kan ses på dit billede og hvis du kikker nu i adminweb kan du se punktummerne i kolonnen "Navn"
Mysql og Mail har ikke nogle punktummer så de bliver til mail.domæne.dk og mysql.domæne.dk
Husk på, at det kan tage op til 3 timer før din rettelse er at finde på dht's ns'er og og derudover kan dns'recorden være cached så afhængig af TTL'en kan det tage noget tid før det virker hele vejen rundt.

En A record SKAL have en IP adresse og det lyder mere som en url redirect du har brug for. Har du ikke domænet til at ligge hos dht? Eller har du domænet et andet sted og bruger du kun dht til DNS service? Jeg ved ikke om de kan løse dit problem.
Du kunne evt. bruge gratisdsn.dk i stedet for, for de har mulighed for dit ønske med www.domæne.dk/mappe

Hvis det er en korrekt ipadr. du har skrevet, kan du hurtig rende ind i nogle problemer hvis du vil køre mailserver hjemmefra. Der er nemlig ikke nogen reverse dns på adressen og det vil nogle mailservere IKKE have (skriv lige igen hvis du vil vide mere)
Du kan evt. prøve dnsreport.com for den fortæller en hel del om opsætningen af dit domæne.

Mvh Joakim