Avatar billede macpain Nybegynder
15. februar 2003 - 22:51 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Forskellen mellem router og switche er....?

Er det korrekt at forskellen mellem de to er(kort fortalt), at hvis man skal dele en ADSL forbindelse(ekspelvis) mellem to pc'er uden at begge er tændt er dette måden.
Her kommer pointen så, en router skal kun bruge 1 IP adr. mens switchen skal bruge 2 IP adr. hvis man er "på" med begge på en pc'er på en gang.

Eller er jeg WAY OFF, takker på forhånd!!!
Avatar billede lap Nybegynder
15. februar 2003 - 22:54 #1
Du er ligt langt fra. En router kan route tcp-pakker (eller andre pakker), hvorimod en switch (og en hub) kun kan videresende pakker.

I din opstilling vil routeren lave NAT (network translation), således at mange comp. kan dele en ekstern ip-adresse. Altså er routeren også i stand til at ændre pakker.

Visse dyre switche (kaldet layer 3) kan også udføre routerlignende funktionalitet.
Avatar billede macpain Nybegynder
15. februar 2003 - 23:02 #2
Det altså så siger er at routere kan forbinde forskellige netværkstyper med hinanden?
Men min tanke på købe af enten router eller switch går også på, om man skal ud og give ekstra kr. til sin udbyder hvis denne kræver ekstra hvis man logger flere pcer på, på en gang i så fald kan det jo betale sig at give 200 kr. ekstra til router.
Svar på dette og pointene er dine!!!
Avatar billede lap Nybegynder
15. februar 2003 - 23:04 #3
Hvis du har planer om flere comp, så bør du købe en router - alternativt sætte en firewall op. Personligt bruger jeg en linux firewall (altså en computer som kører hele tiden), men en router med indbygget switch (og gerne firewall) er det rigtige valg for dig.
Avatar billede lap Nybegynder
15. februar 2003 - 23:04 #4
Og ja, en router forbinder (på fagsprog router) imellem forskellige ip-netværk.
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
15. februar 2003 - 23:11 #5
Jeg vil lige komme med et par små anbefalinger. Køb en D-link DI-604 eller DI-804.

Begge er særdeles prisbillige ADSL routere med indbygget 4 port (+uplink) 10/100mbit switche og DHCP server. 804'eren har desuden indbygget firewall.

604'eren koster 466,- og 804'eren 1034,- når man checker på www.edbpriser.dk. 804'eren har jeg dog set ned til 850,- kroner.

604: http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674597895
804: http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674597894
Avatar billede lap Nybegynder
15. februar 2003 - 23:12 #6
enig - netop pga. både firewall, switch og dhcp mv.
Avatar billede macpain Nybegynder
15. februar 2003 - 23:19 #7
Fino, jeg har været inde og kigge på edbpriser og fandt netop 604'eren men så også en 3COM til 437,- der også har fået gode anmeldelser, men er det for "cheap" eller har den ikke de rette preferencer til at kunne stå distancen?
Avatar billede lap Nybegynder
15. februar 2003 - 23:22 #8
tja, log filen på sql-serveren hos edbpriser er løbet fuld, så jeg kan ikke svare :-)
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
15. februar 2003 - 23:25 #9
De billige 3Com routere (som intet har at gøre med 3com, på nær navnet - de bliver produceret på licens "ude i byen") er udmærkede alternativer til 604'eren. Personligt ville jeg dog stadig foretrække 604'eren, alene da den simpelt hen "føles" bedre.

Til 804'eren har 3Com ingen brugbare alternativer.
Avatar billede macpain Nybegynder
15. februar 2003 - 23:33 #10
Jeg fik lige en ide, hva' med de trådløse modeller! Er de noget værd?
Jeg ved godt at der skal nyt netkort i den bærbare og stationære, men disse kan da skaffes til en ca. 4-500,- kr.
Avatar billede lap Nybegynder
15. februar 2003 - 23:35 #11
ikmow.dk har måske erfaring med dette - ikke jeg. Jeg bruger trådløs på indersiden af min firewall, men har kun arbejdet ganske lidt med trådløs accepoint som er kombineret med adsl-router, switch, firewall mv.
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
15. februar 2003 - 23:39 #12
Well... jeg har ingen personlige erfaringer med de små prisbillige trådløse løsninger. Men teknologien er efterhånden på plads, så jeg ville såmen ikke være nervøs for at kaste mig ud i det. Dog ville jeg kun gøre det, hvis jeg vitterlig havde et behov for det. Jeg kan ikke lade være med at have in mente, at der stadig er en grum sikkerhedsrisiko ved luftbåren datakommunikation. Jeg tvivler meget på de prisbillige løsninger har en fornuftig kryptering :)
Avatar billede lap Nybegynder
15. februar 2003 - 23:42 #13
Min holdning til det sikkerhedsmæssige er, at derhjemme har jeg ikke noget, som ikke kan tåle at blive sniffet. Så længe ingen kan udnytte min båndbredde (altså connecte til mit access point - mac-filtrering), så er problemet ikke stort.

VPN bruges imod arbejde, og kryptering bruges med bankerne.

Visse access points tilbyder nu radius, så det er en mulighed - men nu stiger prisen også.

Og du behåver ikke at sætte trådløs netkort i den stationære - den kan godt køre via kabel.
Avatar billede macpain Nybegynder
15. februar 2003 - 23:46 #14
Ok, var ellers sikker på at der skulle nyt kort til denne også. Men man kan da blive klogere..... forhåbentlig.
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
15. februar 2003 - 23:50 #15
Jeg er såmen helt enig med lap dér :)