Avatar billede donlon Novice
03. november 2000 - 16:52 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Opstarts problem

Hej

Jeg har et problem som jeg håber du/i kan hjælpe mig med.
En gang i mellem vil min PC ikke starte op den kommer kun der til hvor drevene starter op og skærmen skulle tænde ( men gør det ikke)
så sker der ikke mere end at cd-drevene laver de sædvanlige opstartslyde om og om igen ,det er ligesom om den ikke kan komme videre.

Efter jeg har slukket og tændt et par gange på kontakten starter den.
Jeg har tænkt over om det kunne være mit grafik kort men det skete også med mit det gamle.
Kan der være skærmen , jeg har dog prøvet at tænde den \"Manuelt\" under et af disse flip men det hjalp intet
Jeg håber du/i kan hjælpe da jeg er ved at blive skør ;-) af dette problem

MVH
John
Avatar billede ds-zim Nybegynder
03. november 2000 - 17:13 #1
R lige med på en lytter :)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
03. november 2000 - 18:54 #2
Det lyder som om din computer forsøger at boote på dit CD-ROM drev. Hvis det er dét der er galt, så kan det rettes i din BIOS.
Avatar billede donlon Novice
03. november 2000 - 19:00 #3
Nej bootsekvensen er sat til c only
Avatar billede xtom2 Nybegynder
03. november 2000 - 19:02 #4
Hvordan ser det så ud med dioderne til harddisken? Er der lysshow eller hvad sker der?
Avatar billede donlon Novice
03. november 2000 - 19:06 #5
Det må jeg indrømme det har jeg ikke lagt mærke til men jeg har prøvet at koble min HD D:\\ fra under disse flip uden held
Avatar billede xtom2 Nybegynder
03. november 2000 - 19:08 #6
Du har operativsystemet liggende på C: ikke?
Avatar billede donlon Novice
03. november 2000 - 19:14 #7
Jo
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
03. november 2000 - 20:18 #8
Hvilken processor?
Hvilket bundkort?
Hvilken RAM type?
Hvilken strømforsyning?
      -WATT?
      -Ampere på +5 Volt?

Se efter om processoren sidder fast i soklen! Om nødvendigt så tag den ud og sæt den i igen!

Prøv en anden RAM blok...Hvis du har flere siddende i maskinen, så pøv at tage dem ud og sætte dem i en ad gangen for derefter at starte maskinen!

Hvis du kører Athlon skal din strømforsyning mindst levere 20 Ampere på +5Volt! Hvis ikke den gør det, får du nøjagtig det problem!

Undersøg om BIOS chippen på bundkortet sidder løst i soklen...Prøv evt. at trykke den helt fast!

Tag alle kort ud af maskinen, og se om den stadig gør det en gang imellem...Hvis den ikke gør det igen, så sæt kortene i et ad gangen, og afprøv grundigt bagefter!

Se i BIOS om du har overclocket AGP porten, eller evt. kører for hurtig bushastighed!

Har du undersøgt om skærmen virker?
Avatar billede scb Praktikant
03. november 2000 - 20:45 #9
Hvis du har noget tilkoblet udstyr der har spænding (220 V) inden du tænder for dyret kan det være det.
Jeg har oplevet med flere forskellige Pc\'ere at f.eks min eprom brænder der står med spænding, blokerer opstarten,.. så næste gang prøv at slukke alt tilkoblet, så som printer, scanner, osv. inden du tænder PC,eren

-SCB
Avatar billede donlon Novice
03. november 2000 - 21:33 #10
Til aaa2500

Hvad mener du med om skærmen virker
Avatar billede donlon Novice
03. november 2000 - 21:36 #11
Til scb

Jeg har ikke noget strømkrævende udstyr tændt inden opstart
Avatar billede donlon Novice
03. november 2000 - 22:07 #12
Jeg har lige haft puteren skilt ad og gjort grafikkort kontakterne rene og lige trykket biosen en extra gang
Jeg har i alt 4 drev en SCSI controller (Til scanneren)en kabinet blæser et net kort et Asus V6800 grafikkort og et SB live lydkort
Kan det være at min strøm fors. er for lille 230 W
min processor er en PII 350
Avatar billede donlon Novice
03. november 2000 - 22:09 #13
Og en Sony E500 monitor men den er ikke sat til bag i puteren
Avatar billede donlon Novice
03. november 2000 - 22:11 #14
Og så lige igen
MB er et Asus P2B
2 stk 64 MB pc100 sd ram
Avatar billede xtom2 Nybegynder
03. november 2000 - 23:31 #15
En 300W kunne godt gå hen og være en god idé med de enheder du har.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
04. november 2000 - 13:42 #16
donlon,

230W og hvor mange ampere ¨på +5Volt ledningen?
Det står på strømforsyningen!

på en 230W strømforsyning kan +5 typisk levere mellem 14 og 23 ampere...Alt under 20 er for lidt!

Har du afprøvet skærmen over en periode med en anden skærm?
Avatar billede donlon Novice
04. november 2000 - 15:54 #17
Der står +5v 16A på strøm fors. men har det noget at sige med skærmen,da den jo ikke kører på puterens strømfors.?
Kræver det noget mere af strømfors. at tænde en 21\" skærm?
Avatar billede donlon Novice
16. januar 2001 - 17:15 #18
Jeg har fået en større strømforsyning på 330 w
og det har løst problemet

Donlon
Avatar billede millerman Nybegynder
30. januar 2002 - 00:20 #19
Jeg har samme problem, så jeg er med på en lytter.

Jeg har anskaffet mig en AMD Athlon Palomino XP 1,6 og ASUS A7V133 Socket A og Saturn II køler til Socket A processor.

Jeg lånte en 1,3ghz AMD-processor, og der starter pcen op hver gang. Det virker som om, at bundkortet ikke vil godkende AMD-chippen ?!

Jeg har prøvet at tage alt ud på nær grafikkort. Har endda prøvet med andet grafikkort (det gamle Matrox M200 IDE) uden at det ændrede på sagen. Symptomet er sort skærm, og den er tændt !:-) HD-LED-lampen lyser i ca. 10 sekunder og slukker. HDerne, blæser, alt starter op kan man hører. Men intet fremkommer på skærmen.

Udstyr:
AOPEN ATX Maxi tower-kabinet 300WATT - ca. 2 år gl.