Avatar billede designz Nybegynder
15. februar 2003 - 20:52 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hente data fra exceldatabase automatisk i Excelfaktura

jEG HAR oprettet en database med kundeoplysninger i Excel, den indeholder navn, adr, postnr. by og tlf. Jeg vil nu gerne kæde denne sammen med en faktura, så den automatisk hente Per pedersen når jeg skriver PER (eller hans telefonnummer) i fakturaen (eller kommer med valgmuligheder hvis der findes flere PER)samt resten af oplysningerne. Hvordan gør mann dette?
Avatar billede janvogt Praktikant
15. februar 2003 - 23:23 #1
Det mest simple vil være at lave en kundeliste i et særskilt ark i din faktura-fil. Fra selve fakturahovedet kan du så lave et LOPSLAG, hvor du vi via et kundenummer (evt. telefonnummer) eller kaldenavn automatisk henter de oplysninger fra kundedatabasen du skal bruge.

Send evt. dit ark, så skal lave en opslagsformel.

janvogt@esenet.dk
Avatar billede sjap Praktikant
16. februar 2003 - 10:36 #2
Så vidt jeg lige ved, så er den eneste måde at gøre det automatisk på via noget VBA-kode. Så jeg er faktisk mest tilbøjelig til at give janvogt ret medmindre du har nogen vægtige grunde til at bevare oplysningerne i Access.
Avatar billede excel Nybegynder
17. februar 2003 - 12:52 #3
Hejsa, lobslag kan kun søge på tal, så det er kun nummeret der kan være nøglen!
Avatar billede sjap Praktikant
17. februar 2003 - 13:23 #4
excel

Det forstår jeg ikke. LOPSLAG fungerer da fint med tekst som opslagsværdi. Begrænsningen ligger mere i, at opslagsværdien SKAL finde i den første kolonne i opslagsområdet.
Avatar billede designz Nybegynder
17. februar 2003 - 14:10 #5
Jeg giver også Jan ret, og jeg har sendt mine filer til ham, så han får også pointene når vi når dertil. Jan vil du sende filerne til info@nikolajdesign.dk istedet for den adresse jeg har givet dig - på forhånd tak.
Avatar billede excel Nybegynder
17. februar 2003 - 14:18 #6
superjap, Jeg kan ikke få lopslag til at søge på tekst og få den til at omskrive til foreksempel ent tal. Har forsøgt med farvekode til modstande, hvor jeg måtte finde en anden løsning, så jeg er lutter øre!
Avatar billede sjap Praktikant
17. februar 2003 - 15:20 #7
excel

Jeg prøvede såmænd blot med:

=LOPSLAG("Jens";A2:B4;2;Falsk)

Hvor A2 til B4 så således ud

Hans    Hansen
Jens    Jensen
Niels  Nielsen

Så er resultatet Jensen. Så det er som det skal være.